• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met 3 maanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

majomabe

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 jul 2013
Voor renteberekeningen moet ik de volgende betaaldatum bepalen. Sommige leningen hebben kwartaalbetalingen, maar deze lopen echter niet gelijk met de kwartalen zoals wij ze kennen. Bijvoorbeeld een contract is aangegaan op 14-7-2014, dan zijn de volgende betalingen dus 14-10-2014, 14-1-2015, 14-4-2015, 14-7-2015, enz.
Als ik per 31-5-2015 mijn nog te betalen rente wil bepalen, dan wil ik in dit geval dus zien dat de volgende betaaldatum 14-7-2015 is. De te betalen rente bepaal ik maandelijks, dus per 30-6-2015 wil ik zien dat de volgende betaaldatum nog steeds 14-7-2015 is, maar per 31-7-2015 wil ik zien dat deze datum 14-10-2015 is geworden.
Ik kan wel rekenen met maanden, maar op een gegeven moment komt er een omslagpunt dat hij fout gaat. Dan gaat de volgende betaaldatum bijvoorbeeld naar 14-1-2015 i.p.v. 14-1-2016. Of bij contracten die afgesloten zijn per 16-12-2014, blijft de volgende betaaldatum steeds op 16-12-2015 staan.
Steeds als ik iets verander in mijn formules, gaat het ergens anders weer fout. Wie kan mij helpen aan een juiste formule die het goed blijft doen.

Begin eens met een voorbeeldbestand hier neer te zetten met daarin hoe je sheet eruit ziet, en hoe het moet worden (evt. handmatig ingevuld).

Laatst bewerkt:
Dit soort problemen is lastig met alleen formules op te lossen. Je hebt een lijst met leningen en per lening: leningnummer, bedrag, begindatum, einddatum, termijn en rente%. Op basis hiervan zou je een Betalingenlijst moeten maken, die per lening per rentebetaling een regel toevoegt: leningnummer, datum, bedrag, en dat binnen de gekozen rapportage periode (bijv vanaf nu de komende drie maanden). Die Betalingenlijst (mutaties) kun je vervolgens met een draaitabel verwerken.
Om die Betalingenlijst te maken heb je vba nodig (of Power Query in Excel 2010+).

Als je in je app wilt bijhouden of rentebetalingen gedaan zijn wordt het weer een ander verhaal.

Je kunt de functie COUP.DATUM.NB gebruiken.
Dit is eigenlijk bedoeld voor waardepapieren om de volgende coupondatum te berekenen, maar voor jouw doel kan het ook gebruikt worden.

Code:
=COUP.DATUM.NB(<peildatum>;<vervaldatum>;4;1)

Als vervaldatum moet je dan een datum opgeven die precies een aantal jaren na de contractdatum ligt, in ieder geval een datum na de peildatum.
Wel handig om datum velden gebruiken, en niet datum waarden rechtstreeks in de formule invoeren.
De 4 in de formule geeft de frekwentie per jaar aan, dus 4 komt neer op 3 maanden.
De 1 geeft aan dat je werkt met actuele aantallen dagen per jaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan