• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met getal uit tekst werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henri232

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2012
Berichten
23
Hallo,

Ik zit met een probleem met betrekking tot het rekenen met getallen die uit een bepaalde tekst
zijn gehaald. Wanneer ik daarmee ga rekenen wordt de waarde afgerond op een tiental. Voorbeeld:

123000393 wordt 123000390
123000415 wordt 123000410

Zie bijgesloten Excel-bestand.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt en vooral hoe ik dit kan ondervangen? Alvast bedankt.

Groeten,
Henri
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    19 KB · Weergaven: 69
Dat getal bestaat in je document uit meer dan 15 posities en komt dan boven de precisie van Excel uit waardoor dat laatste getal op 0 wordt gezet.
 
Bedankt. Ben al blij dat dit de oorzaak is.
Is dit op een of andere manier te ondervangen?
 
Je kan het met VBA proberen en dan het getal als Double te gebruiken.
 
Oke. Ga kijken of dat lukt. Kan ook kijken of ik dit getal weer in
2 stukken kan breken en er dan mee te gaan werken.
Nogmaals bedankt.
Henri
 
De vraag is of je het als een getal wilt gaan gebruiken of als nummer. Is de reeks een waarde waarmee je wilt gaan rekenen of een nummer (slechts een reeks cijfers) dat wordt gebruikt om een volgorde aan te geven of ter identificatie? In het laatste geval is tekst voldoende om te gebruiken.

Je geeft aan dat je ermee wilt gaan rekenen, maar (speculatie het lijkt meer op een volgnummer (laatste cijfer steeds 1 lager). Dus wat bedoel je precies met rekenen?
 
Klopt Kristiaan. In dit testbestand wel maar dit hoeft niet zo te zijn en daarom wil ik met de
functie 'Rang' dit automatisch laten gebeuren. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Henri
 
Graag gedaan, als je het hoogste nummer eerst wil kan je dit ook doen met sorteren Z-A.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan