• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met Jaartal

Status
Niet open voor verdere reacties.

margaretha54

Verenigingslid
Lid geworden
24 jun 2014
Berichten
198
Beste allemaal,

Ik voeg een spreadsheet toe.
Mijn vraag is: hoe kan ik in de blauwe kolom laten berekenen wat er betaald is in 2023?

Alvast bedankt

Groetjes, Margo
 

Bijlagen

  • Helpmij-test PGB.xlsx
    25,7 KB · Weergaven: 26
bedoel je zoiets?
 

Bijlagen

  • Helpmij-test PGB.xlsx
    31,9 KB · Weergaven: 21
Margo, maak er 1 tabel van met alle data onder elkaar, dat maakt het sorteren en filteren en de formules een stuk eenvoudiger.
 
Je gegevenstabel is zo onhandig opgezet dat het analyseren van data zeer complex wordt.

Ik heb er een lijst (=database) van gemaakt (via o.a. Power Query). In deze database hoef je alleen maar de mutaties bij te houden (aanvullen dus).
Hij is slechts 350 regels lang maar er staat precies hetzelfde in als je origineel.

Voordeel van de database is dat je er met een draaitabel heel gemakkelijk analyses op kan loslaten, zoals in bijlage gedemonstreerd.
Volgens mij krijg je dan (heel gemakkelijk) alle gewenste informatie.
 

Bijlagen

  • vb_margaretha54 (AC).xlsx
    34,7 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Beste allemaal,

Beide oplossingen kan ik helaas niet gebruiken.
Dat het onhandig opgezet is was even slikken maar ik begrijp dat jullie absoluut de deskundigen zijn.
Ik moet natuurlijk wel even vermelden dat alle formules eruit gesloopt zijn met kopiëren en plakken om koppelingen te voorkomen.
Het hele systeem is geënt op de maandelijkse factuurnummers dus die kunnen er niet uit en zijn in jullie oplossingen niet meer terug te vinden.
Ik moet per client een overzicht c.q. kaart maken voor beide jaren met daarin welke facturen wel en welke niet betaald zijn.
En daarbij dan voor de boekhouding welk totaalbedrag vorig jaar en welk totaal bedrag dit jaar overgemaakt is.
Dit is een experiment want in het Verkoopboek staan inderdaad alle facturen onder elkaar zoals in jullie voorbeeld, maar dan is het een hele uitzoekerij van welke cliënt welke rekening wel of niet betaald heeft.
Om het maar even ingewikkeld te maken......

Ik ga het op één punt wel anders doen: ik ga een aparte kolom voor de dag-maand en een aparte voor het jaar maken.
Dan is de formule snel genoeg gemaakt lijkt mij.
Dat lukt mij nog wel.

Mocht dat niet zo zijn weet ik jullie te vinden :-D
Bedankt in ieder geval voor alle moeite en tot een volgende keer.

Groetjes,
Margo
 
Hierbij de factuurnummers ook nog in de draaitabel, en gefilterd op naam.

Nogmaals, als je je gegevens goed op orde hebt is het simpel om gewenste overzichten te genereren.
Heb je al die formules waarschijnlijk ook niet nodig. Misschien wat werk eenmalig, maar je hebt er zoveel profijt van later...
 

Bijlagen

  • vb_margaretha54 (AC2).xlsx
    33,8 KB · Weergaven: 12
Hallo Margo,

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, de indeling is verre van ideaal, maar het kan wel met een formule.
desnoods heel ouderwets =D3+G3+K3 enz. Excel puristen zullen in tranen uitbarsten, maar ja zo kan het wel.

Wil je het toch net iets geavanceerder. Je kunt ook met Excel elke 4e kolom optellen wan zoals nu jou indeling is dan is elke 4e kolom een "betaald kolom".

Er zijn 2 formules die ik heb gemaakt op basis van een website over excel
https://exceljet.net/formulas/sum-every-nth-column

De ene oplosssing vraagt de beschikking over de FILTER functie en dus een vrij nieuwe excel versie uit mijn hoofd vanaf EXcel 2019 of de Abbo versie Microsoft 365
De andere formule gebruikt Somproduct()

omdat ik de formules grotendeels heb opgebouwd op basis van de instructies in de eerdere link verwijs ik daarnaar voor uitleg. mijn uitwerking is dan vooral het bewijs dat ze werkbaar te maken zijn.

zie de bijlage voor de uitwerking.
 

Bijlagen

  • Helpmij-test PGB elke 4e kolom optellen.xlsx
    45 KB · Weergaven: 7
Hallo,

Ik denk dat de goed oplossing er zo te zien tussen zit.
Deze week heb ik het erg druk maar in het weekend ga ik er eens goed voor zitten.
Super bedankt voor jullie niet aflatende inspanningen.
Mocht ik er desondanks niet uitkomen meld ik mij weer.

Groetjes,
Margo
 
Met "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan" van roeljongman in gedachten waag ik het maar om ook nog een manier mee te geven.
We hadden dus al
PHP:
{=SOMPRODUCT(--(REST(KOLOM($BB3:$CX3)-KOLOM($BB3)+1;4)=0);$BB3:$CX3)}
en ook
{=SOM(_xlfn._xlws.FILTER($BB3:$CX3;REST(_xlfn.SEQUENCE(1;KOLOMMEN($BB3:$CX3));4)=0))}
Waarom het dan niet simpel houden:
PHP:
=SOM.ALS($G$1:$CU$1;"2023 BEN";I3:CW3)
Dat staat wel volkomen los van mijn mening dat het hier al meermaals gegeven advies om de ganse opbouw om te gooien dé oplossing is...

 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan