• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen Met Letters?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swets

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2007
Ik heb in excel een blad gemaak om de overblijf bij te houden op een basisschool

nu werkt het nog zo...
ik heb een lijst met namen, met daar achter 31 hokjes(dagen van de maand)
Als iemand over is gebleven zet je 1 in het hokje...

aan het einden hebben we een kolom met totalen per leerling... ik tel daar all 1-tjes op en doe dat maal 2,60 en zo komen we dan op een totaal bedrag per leerling....

maarja... dit werkte allemaal prima.... maar nu blijkt dat ze kort of lang kunnen overblijven... met verschillenden prijzen....

tja... en nu... ik dacht zelf iets van letters invoeren in de hokjes (ipv de 1) en dat de K staat voor kort, en is 1,60....L voor lang en is 2,60....

is dit te doen, en hoe doen we dat...?

Zo:
Code:
=AANTAL.als(A1:AE1;"k")*1,60+AANTAL.als(A1:AE1;"l")*2,60
Groeten,
Richard

gebruik Aantal.als in combinatie met je letters.
Met de data in D1 tot D6 krijg je dan
=AANTAL.ALS(D1:D6;"K")*1,6+AANTAL.ALS(D1:D6;"L")*2,6

Wel even je bereik aanpassen dus.

Dank iedereen.... het is gelukt....

Hoe kan ik controleren of ze niets anders ingeven als een L of een K....

en dan bijvoorbeeld een waarschuwing geven.... of de ingaven wissen???

via data validatie kun je ingeven

ja... dat bedoel ik.... nu nog kijken of ik dat zelf ook aan de gang kan krijgen...

via data validatie.... oke ff zoeken.... bedankt...

Beste Swets,

Voor uitleg die -volgens mijn bescheiden mening ;)- beter leesbaar is dan de helpfile van excel: www.excellerend.nl, ga naar Gevorderden, les Valideren.

Groeten,
Richard

Grinnik. 't Is inderdaad makkelijk scoren ja.
Geen idee hoe de helpfile is onder Excel 2007, maar totnogtoe ben ik niet tevreden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan