• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met maanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

kriekos

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2009
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met het rekenen met maanden. Bijgevoegd vinden jullie een voorbeeld. Bekijk bijlage rekenen met maanden.xlsx

Ik probeer de waarde van het gebruik van een bedrijfswagen te berekenen in een bepaalde periode. In het voorbeeld: in de periode 01/01/2012-31/12/2012. De waarde moet op maandbasis berekend worden. Daarvoor moet ik het aantal dagen in een maand weten tot op het moment van verkoop. In het voorbeeld wordt de wagen verkocht op 10/10/2012. Mijn resultaat is dus 283 dagen, namelijk van 01/01/2012 tot 10/10/2012. Ik heb hiervoor een ALS-functie gebruikt, met onderliggende logica:
- in de maand van de verkoop: het aantal dagen tussen de verkoopdatum en de eerste dag van die maand
- in de maanden na de verkoop: 0 dagen
- in de maanden voor de verkoop: alle dagen van de maand
Om te bepalen of de cel in een maand voor, na of van de verkoop zit, gebruik ik MAAND(cel die verwijst naar eerste dag van de maand)-MAAND(cel die verwijst naar verkoopdatum)

Zo ver, zo goed. De formule werkt.

Ik krijg enkel problemen als ik met overlopende jaren begin te werken. Wijzig de periode bijvoorbeeld van 01/01/12-31/12/12 naar 01/04/12-31/03/2013.
Nu ga ik plots in de 3 maanden van 2013 ook plots een resultaat krijgen, want MAAND(januari 2013), MAAND(februari 2013) en MAAND(maart 2013) is kleiner dan de maand van verkoop, nl MAAND(10/10/2012).

Ik zou dus in feite moete rekenen met een combinatie van MAAND en JAAR, zodat excel weet dat januari 2013, februari 2013 en maart 2013 na november 2012 vallen. Ik weet echter niet hoe ik dit kan doen.

Iemand een idee?

Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb en dat iemand me kan helpen.

Groeten,
Kriek

Waarom moet dat zo ingewikkeld?
Hetzelfde bekom je met deze simpele formule:

Code:
=DATUMVERSCHIL(B1;B4;"d")

Beste Cobbe,

Alvast bedankt.

Ik maak het zo moeilijk omdat ik het aantal dagen in elke maand tot op het moment van verkoop moeten weten. Maar ik kende die formule nog niet. Mits wat aanpassingen kan ze mss wel werken. Ik ga er mee aan de slag en kijk of ik er maandelijks een cijfer mee kan bekomen. Ik houd je op de hoogte.

Groeten,
Kriek

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan