• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rekenen met tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

dimiris

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2006
Beste allemaal,
ik heb een enquête gehouden en wil de resultaten verwerken in een (jawel) spreadsheet.
op een vraag kon je kiezen uit 4 mogelijke antwoorden . De antwoorden kregen punten:
Antwoord A was 0 punten waard, antwoord B=1,C=2, D=3
Daar ga ik vervolgens aan rekenen.
Mijn vraag is :Hoe doe ik dat? Ik heb al gezocht op verschillende fora, maar heb niet het antwoord op mijn vraag gevonden.

Bijgevoegd een zipje: in Kolom i wil ik de score te zien krijgen van de invoer die in kolom H is gedaan (in kolom AG staan de lijstjes met uitleg van de keuzelijstjes).

Ik hoop dat iemand mij wijzer kan maken. alvast bedankt voor de moeite.

Dimiris

Bijlagen

Volgens mijn onbescheiden mening heb je het verkeerde bestand gestuurd.

Toch heb ik iets met dit bestandje.

Het lijkt me beter de enquêtegegevens te plaatsen.

sorrie, sorrie, sorrie

Beste heren, jullie hebben helemaal gelijk!!!:o
Het zipje dat ik jullie stuurde, komt nota bene vann dit forum, maar was niet wat ik bedoelde.
Het nu meegestuurde zipje maakt hopelijk alles duidelijk.

Bijlagen

Zo iets:

Er wordt verwezen naar de cellen in de AG en AH kolom. Dus als je deze cellen aanpast, wordt de formule ook automatisch aangepast.

Laatst bewerkt:
Dank voor jullie geduld.
het gaat met name een formule te schrijven met meerdere criteria:
Ik heb in kolom M gewerkt met de verwijzing naar kolom L: =ALS(L5="vaardig";1;0).
Dat gaat goed.

Mijn probleem is om de meerdere criteria te verwerken.
Bijvoorbeeld in kolom H kun je de mate van bekwaamheid invullen als
A) Niet = 0 punten
B) Basis = 1 punt
C) Goed = 3 punten
D) Expert = 4 punten
In Kolom i wil ik dus een formule die zegt: kijk naar de input van kolom H. Als daar staat "Niet", dan 0 ; Als daar staat "Basis", dan 1; als daar staat "Goed", dan 3; als daar staat "Expert" dan 4

Maar dat krijg ik dus niet voor elkaar.

dimiris zei:
In Kolom i wil ik dus een formule die zegt: kijk naar de input van kolom H. Als daar staat "Niet", dan 0 ; Als daar staat "Basis", dan 1; als daar staat "Goed", dan 3; als daar staat "Expert" dan 4

Maar dat krijg ik dus niet voor elkaar.

Dat doet het bijgeleverde bestand ook.
Wijzig maar een cel in de H-kolom. Bij mij wordt dan automatisch de I-kolom ingevuld.

Kun je iets met de volgende formule?

In dit geval staat de tekst in A5 (ik heb nm niet je bestand maar volgens mij is dit wel de oplossing van je vraag):

=ALS(A5="Niet";0;ALS(A5="Basis";1;ALS(A5="Goed";3;ALS(A5="Expert";4))))

Groeten,
Neyon

Voor de zekerheid stuur ik het document nogmaals.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum!

Ik heb al direct een antwoord op deze vraag, al was een goed antwoord al eerder gegeven.

Gebruik:

=ZOEKEN(H4;{"basis";"expert";"goed";"niet"};{1;4;3;0})

en trek de formule door naar beneden. Dit is beter dan het gebruik van (vele) ALS functies.

Wigi

wow!

Beste forummers,
Heel hartelijk dank voor de suggesties. Door mijn onervarenheid op dit forum dacht ik dat de zip files die anderen hadden bijgevoegd mijn eigen, oorspronkelijke spreadsheets waren...:rolleyes: zucht. Nou ja, ook weer geleerd.
Het mooie is wel weer dat de het geheel weer eens groter blijkt dan de som der delen: ik kon de suggesties van Roncancio en LucB beide gebruiken en heb er een beetje verder mee geknutseld.
De oplossingen van Neyon en Wigi brachten mij helaas niet het gewenste resultaat.
Voor de zekerheid, ter lering ende vermaeck het eindresultaat bijgesloten.

Nogmaals mijn dank.

Bijlagen

nog één ding

Beste LucB,

Bij jouw berekening van kolom C & E (niet door mij gevraagd, maar wel door jou voorzien als een probleem - en terecht) krijg je mooie cijfers.
Wanneer ik dat copieer en plak, geeft kolom C inderdaad een cijfertje, maar kolom E laat hardnekkig de formule[ =AANTALARG(E4:E76;"x") ] zien. Wat doe ik verkeerd of moet anders ingesteld worden?

Dimiris,

Ik heb de formules in rij 4 eens onder handen genomen. Ik vind toch dat je nog vorderingen kan maken, wat je dan ook zou moeten doen.

- cel G4:
=ALS(ISLEEG(F4);"";VERT.ZOEKEN(H4;$AG$4:$AH$6;2;ONWAAR))

Verticaal zoeken (VERT.ZOEKEN) is veel handiger en (vele) ALS functies, en mocht het bestand groter worden, dan is verticaal zoeken ook echt wel sneller dan de ALS functies.

- cel I4: gebruik vert.zoeken: =ALS(ISLEEG(H4);"";VERT.ZOEKEN(H4;$AG$9:$AH$12;2;ONWAAR))
Zelfde opmerking.

ofwel wat ik eerder al voorstelde: =ALS(ISLEEG(H4);"";ZOEKEN(H4;{"basis";"expert";"goed";"niet"};{1;4;3;0}))

- cel M4 can ingekort worden:
=--(L4="vaardig")
De -- gebruiken is zeker aan te raden, aangezien het bij SOMPRODUCT formule vaak voorkomt.

- hetzelfde voor O4:
=--(N4="ja")

- in cel Q4:
=ALS(ISLEEG(P4);"";VERT.ZOEKEN(P4;$AG$26:$AH$28;2;ONWAAR))
Zelfde verticaal zoeken.

Uiteindelijk beslis jij welke formules die je gebruikt, maar ik zou toch aanraden om de deze te gebruiken. Ze zijn toepasselijk op rij 4, je kan ze gewoon doortrekken naar beneden met de vulgreep. Gebruik je ze niet, dan heb je misschien toch wat bijgeleerd?

Groeten

streepjes

Beste Wigi,

De eerste formule geeft een foutmelding #N/B .:confused: voor de rest werken alle formules!!!:D

De functie van de twee streepjes begrijp ik nog niet (al werkt het dus wel).

Bedankt allemaal voor jullie hulp. Ik kom zeker terug. Hopelijk ben ik ooit zover dat ik anderen op dit forum verder kan helpen.

Mijn oprechte excuses, iets te snel willen zijn:

=ALS(ISLEEG(F4);"";VERT.ZOEKEN(F4;$AG$4:$AH$6;2;ONWAAR))

De streepjes dan. Die gaan altijd gepaard met een voorwaarde, bijvoorbeeld of dat cel N4 ja is:

=--(N4="ja")

Als aan de voorwaarde voldaan is, verveenvoudigt dit tot =--(WAAR) en anders tot =--(ONWAAR).

De laatste stap met de streepjes is de WAAR en NIET WAAR om te zetten naar 1 voor WAAR en 0 voor NIET WAAR. Handig toch! Snappie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan