• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met tijd lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim138

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2008
Hoi,

dit is m'n eerste post, en ik hoop dat ik m'n probleem duidelijk uitgelegd krijg. Voor de zekerheid heb ik m'n file als bijlage toegevoegd. Als ik enkel hulp krijg voor het eerste tabblad is voldoende, de rest wordt copy/paste. Kolom K is normaalgezien "hidden".

Zoals zovelen heb ik ook een excel file waarin ik m'n over-uren/minuten wil bijhouden, alleen loopt er iets mis met de berekeningen. De opmaak is als volgt:

* Kolom B = Starttijd
* Kolom C = Eindtijd
* Kolom D = Overuren
* Kolom E = Duid aan wanneer ik een dag recupe neem

Het eerste probleem:
Als ik in kolom C de datum niet voor de tijd intyp, kan ik niet tot een totaal overuren = 0:00 komen ALS ik van 09:00 tot 17:30 (standaard) werk. Indien ik van 08:40 ofzo tot 17:30 werk kan hij dit wél berekenen zonder de datum mee op te nemen. Op vrijdag werk ik normaalgezien van 08:30 tot 15:00

Tweede probleem:
Het totaal aantal overuren (D62) begint weer vanaf 01:00 als hij over de 24uren gaat. Ik weet dat excel een nieuwe dag begint na 24u, maar ik krijg 't niet zo, dat hij gewoon alles bij elkaar optelt om bijvoorbeeld 26:00 te krijgen.

Derde probleem:
Als ik uiteindelijk overuren "gespaard" heb, en ik heb enkele dagen recupe genomen, wil ik in E65 zien hoeveel uren/minuten ik nog over heb. Indien ik er tekort heb zou hij de melding "onvoldoende uren" of iets dergelijks moeten weergeven.

Alvast bedankt voor enige reactie!
Wim

Bijlagen

Het antwoord op vraag 2 dat je een klok van meer dan 24 uur wilt hebben gaat als volgt:
Verander de celeigenschappen in :mm

Vraag 3: Kan je ook voorwaardelijke opmaak voor pakken. Hier kan je zeggen als de waarde van de cel zoveel is wil ik die opmaak erin hebben enz.
Dit doe je bij Opmaak => voorwaardelijke celopmaak

Vraag 1 snap ik niet helemaal waarom je een als funcite gebruikt hebt.
Je gebruikt dit neem ik aan alleen om de overuren uit te rekenen? Of moet er meer gebeuren?

Anders kun je toch ook zeggen in cel C1 = B1-A1
Of zie ik dat verkeerd?

* als ik de eigenschap :mm neem krijg ipv 3:05 (= 3 uren en 5 minuten) 39068979:05

* gewoon de getallen aftrekken lukt ook niet, als ik dan werk van 08:40 tot 17:30 geeft hij als overuren 8:50, terwijl dit eigenlijk 0:20 moet zijn. Die 0:20 bekom ik wel met de ALS-formule.

Toch alvast bedankt voor je snelle reactie!

je krijgt dat omdat je in de stop tijd nog de datum hebt staan als het goed is.
Als je deze verwijdert werkt het wel.

Dat je 8:50 krijgt klopt ja heb je helemaal gelijk in.

Ik was in de war met mijn uren in excel
In moet het totale van de dag weten en dan werkt het wel.

Ik weet eigenlijk of het wel mogelijk is om tijd in de min te krijgen in excel als je bijvoorbeeld eerder naar huis gaat. Dit werkt volgens mij in de als formule ook niet....

In de kolom STOP staat helemaal geen tijd maar een datum + tijd.
In C3 staat :05-11-2008 17:30:00 ipv 17:30 !

Een totale dag bedraag 08:00 uren.

Zoals ik eerder al vermeld had (denk ik), kan ik niet met de "Stop"-tijd rekenen als ik de datum er niet voor zet.

=> Als ik de Start - Stop en Over kolom-eigenschappen op :mm zet krijg ik in de Over kolom ######## bij werkuren van 09:00 tot 17:30. Waarom weet ik ook niet, daarom mijn vraag op 't forum hier :-)

Omdat excel negatieve tijden in het 1900-systeem een foutwaarde (#####) geeft.
Met Extra > Opties > Berekenen > Datumsysteem 1904 kan je wel met negatieve tijden rekenen, zoniet dient er met een hulpkolommetje gewerkt te worden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan