• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rekenen met tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

sormac

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 feb 2006
Wie kan mij helpen?

Ik ben een blad aan het bouwen om te kunnen rekenen met uren. Bijvoorbeeld: iemand begint om 08.00 uur en stopt met werken om 16.30. In mijn blad wil ik een uitkomst laten zien van 8,50 uur (16.30 minus 08.00). Ik heb van alles geprobeerd maar krijg het niet voorelkaar.

Hoe kun je excel laten rekenen met tijd?

groet

Beste sormac,
Ik wil niet vervelend doen maar er is, als je de zoekfunctie gebruikt, een keur aan antwoorden op dit forum te vinden. Als het echt niet lukt staan we je met plezier bij.

CorVerm zei:
Beste sormac,
Ik wil niet vervelend doen maar er is, als je de zoekfunctie gebruikt, een keur aan antwoorden op dit forum te vinden. Als het echt niet lukt staan we je met plezier bij.
Beste CorVerm, ik wil ook niet vervelend doen, maar misschien heeft sormac dat al gedaan. :rolleyes:
En als sormac dat nog niet gedaan heeft, komt dat misschien omdat dit zijn/haar eerste bericht op Helpmij is; dan zie je vaak door de bomen het bos nog niet zo erg.
(En als ik bij mijn eerste post op Helpmij een antwoord als het jouwe had gekregen, was ik er waarschijnlijk nooit meer teruggekomen.)

@ sormac: welkom op Helpmij.nl. Ik heb geen antwoord op je vraag, maar wacht rustig even af. :)

Guus.

Laatst bewerkt:
Als je TS laat zoeken op tijdrekenen krijg je alleen al in de excel sectie 500 resultaten. Niet echt leuk als je hier net vers bent.

@ TS, zorg ervoor dat de celeigenschappen van zowel begin-, eind- en resultaattijd op 'tijd' staan, hierna kun je eenvoudig een rekensom ervan maken, b.v. in c1 ''=b1-a1'' zal in dit geval 8:30 als resultaat hebben.

maestro12 zei:
Als je TS laat zoeken op tijdrekenen krijg je alleen al in de excel sectie 500 resultaten. Niet echt leuk als je hier net vers bent.

@ TS, zorg ervoor dat de celeigenschappen van zowel begin-, eind- en resultaattijd op 'tijd' staan, hierna kun je eenvoudig een rekensom ervan maken, b.v. in c1 ''=b1-a1'' zal in dit geval 8:30 als resultaat hebben.
Misschien is TS wel zo onbekend met forums dat TS niet weet dat een TS een Topic Starter is. ;)

Guus.

Guus abc zei:
Beste CorVerm, ik wil ook niet vervelend doen, maar misschien heeft sormac dat al gedaan. :rolleyes:
En als sormac dat nog niet gedaan heeft, komt dat misschien omdat dit zijn/haar eerste bericht op Helpmij is; dan zie je vaak door de bomen het bos nog niet zo erg.
(En als ik bij mijn eerste post op Helpmij een antwoord als het jouwe had gekregen, was ik er waarschijnlijk nooit meer teruggekomen.)

@ sormac: welkom op Helpmij.nl. Ik heb geen antwoord op je vraag, maar wacht rustig even af. :)

Guus.

Sorry, zo heb ik het niet bedoeld. Normaal gesproken zoek ik, als ik zo gauw geen antwoord weet, een oplossing. Zo ben ik soms best wel eens aan het puzzelen om anderen van dienst te zijn. Dat sormac hier nieuw is is me ontgaan. Niettemin vind ik je reactie een beetje overdreven.

sormac,
Ook aan jou mijn excuus voor het eerste antwoord. In de bijlage vind je het antwoord op je vraag.

Laatst bewerkt:
tijden

Cor en sormac,

Even een aanvulling.
Totaaltijd is toch Eindtijd-Begintijd?

Bijlagen

LucB zei:
Cor en sormac,

Even een aanvulling.
Totaaltijd is toch Eindtijd-Begintijd?
Luc,
Je hebt volkomen gelijk. Ik heb begin en eindtijd omgdraaid, was niet de bedoeling.

Luc en Cor,

Allebei bedankt voor jullie reactie. Kan ik overigens ook eenvoudig door 07,30 of nog makkelijker 0730 te typen en dat vervolgens de cel 07:30 laat zien? Ik heb dit ook al geprobeerd door celeigenschappen aan te passen. Echter Excel blijft werken met een bijgevoegde datumnotatie.

groet

sormac

Laatst bewerkt:
Hey ik heb hier wat formules, ze rekenen er ook pauzes vanaf.

=UUR(E19-D19)+(MINUUT(E19-D19)/60) Deze moet je naast 2 vakjes voor de begin en de eind tijd zetten, en dan kan je hem verbergen.

=ALS(F19<4,25;0;ALS(F19<5,25;0,25;ALS(F19<6,25;0,5;ALS(F19<8,25;0,75;ALS(F19<10,25;1;1,25)))))

deze moet je ernaast zetten die rekent de pauzes eraf, deze kan je ook verbergen

=F19-G19

en deze daarnaast om het totaal te zien zonder de pauzes

je moet alleen 1 keer f19 en de rest van de cellen veranderen in jou cellen en dan kan je gewoon in een willekeurige cel kopieeren plakken.

susses

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan