Rekenen met tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Theveritas

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2009
Hallo,

Ik heb het volgende. Ik heb een database waarin een optelling wil maken van gewerkte uren. Met die uren wil ik graag rekenen, een aantal opdrachten per uur berekenen. Omdat de tijd op 1-1 1900: 0:0:00 komt te staan (als iemand precies 24 uur werkt) heb ik dit om laten zetten naar een numeriek getal. 1-1 1900 wordt dan 1.

In mijn voorbeeld heeft iemand 782 uur gewerkt en heeft 5336 handelingen gedaan. Nu wil ik het aantal handelingen per uur weten. Als ik deze door elkaar deel kom ik op een onjuist getal uit. Kan iemand mij hier verder bij helpen??

Groetjes,
Veritas

Oke, er komt dus geen 6,8 uit, maar welk getal dan wel?

Toevallig 163,7?

Een voorbeeld db zou wel handig zijn.

Hallo,

helaas komt dat er niet uit :(
ik heb er een voorbeeld bij gedaan.

hierin staan het aantal opdrachten en gewerkte uren.

hopelijk heb je hier wat aan.

Bijlagen

Als ik in je tabel kijk, zie ik in het ene geval een datum en tijd staan, en in een ander veld alleen een tijd. Hoe moet ik die waarden interpretern?

Michel

In je voorbeeld is de berekening vrij makkelijk te maken, als ik het probleem met de datum even buiten beeld laat.
Omdat een datum/tijd notatie een 24-uurs notatie is, en de tijden dus een 1/24 deel vertegenwoordigen, moet je de tijd met 24 vermenigvuldigen. Dit geldt ook als je 2 datumreeksen van elkaar aftrekt. Het probleem is waarschijnlijk, dat je meer dan 24 uur in een tijdsnotatie wilt zetten, en dat lukt natuurlijk niet. In je voorbeeld kun je geen berekening maken op basis van 782 uur, omdat er niet zoveel in een dag gaan. (Niet in Rotterdam tenminste, en dat is toch een stad van harde werkers!)
Als je dus een tijdberekening maakt, zul je de uitkomst met 24 moeten vermenigvuldigen. De waarde die daar uit rolt, kun je gebruiken om het aantal handelingen per uur te berekenen.

Michel

In je voorbeeld is de berekening vrij makkelijk te maken, als ik het probleem met de datum even buiten beeld laat.
Omdat een datum/tijd notatie een 24-uurs notatie is, en de tijden dus een 1/24 deel vertegenwoordigen, moet je de tijd met 24 vermenigvuldigen. Dit geldt ook als je 2 datumreeksen van elkaar aftrekt. Het probleem is waarschijnlijk, dat je meer dan 24 uur in een tijdsnotatie wilt zetten, en dat lukt natuurlijk niet. In je voorbeeld kun je geen berekening maken op basis van 782 uur, omdat er niet zoveel in een dag gaan. (Niet in Rotterdam tenminste, en dat is toch een stad van harde werkers!)
Als je dus een tijdberekening maakt, zul je de uitkomst met 24 moeten vermenigvuldigen. De waarde die daar uit rolt, kun je gebruiken om het aantal handelingen per uur te berekenen.

Michel

Dit heb ik inderdaad geprobeert. Echter kom ik niet op het aantal per uur uit wat ik wil. Ik gebruik het getal 782 uur omdat ik een cumulatief wil van een week/maand/kwartaal/jaar. En hierdoor dien ik altijd vanuit de kern gegevens te werken.

Ik heb verschillende dingen geprobeert. In de tabel heb ik de ingelogde tijd aangepast van datum/tijd naar numeriek met een dubbele precisie. Dan krijg je 't aantal dagen (32). Ook daarmee kan ik niet rekenen naar het aantal per uur. Heb je nog andere tips of een voorbeeld database?

Groetjes

Zal er weer eens naar kijken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan