• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

BetuwsFlipje

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2009
Hallo allemaal!

Ik ben bezig met een draaiboek in Excel. Veel tijden die ik erin vermeld zijn afhankelijk van andere tijden.Uitgangspunt voor de aankomsttijd is de aanvangstijd, bijvoorbeeld.
Het lukt me echter niet om een cel met tijdsnotatie (zeg aanvangstijd in cel A1) de basis te laten zijn voor een andere tijd (zeg aankomsttijd in cel B1).
Simpelweg =((A1)-3:00) voldoet niet. Ik heb gezocht op het net, maar kom (ook hier) vooral tegen hoe ik verstreken tijd kan tonen. Maar het lukt me niet om dat te vertalen naar de manier waarop ik wil rekenen met tijd...

Kan iemand me helpen? Volgens mij zie ik iets heel eenvoudigs over het hoofd... Maar ja, je moet het maar net weten! :)

Dank!

Hoi,

Heb je in de 'Help' van Excel al eens gezocht op 'Rekenen met tijd'?

Dank voor de reacties. In Excel Help kom ik formules tegen die niet werken op de wijze dat ik het gebruik, TeuGem...
Dat is ook zo in de bijlagen van danny147, ik had deze ook gevonden.

Punt is dat ik kennelijk geen negatieve tijden kan bereken. Dan komt er een serie XXXXXXX te staan.
Hoe is het mogelijk om van een cel met de waarde 20:30 (uur) een waarde in een andere cel te krijgen van 17:30 (uur).

Ondertussen heb ik het allemaal handmatig ingevoerd, maar ik wil zo graag dat het automatisch gaat...

Hopelijk hebben jullie een idee...

Groeten!
Michiel.

simpelweg =A1-"3:00"

Hi Daniël,

Dat is precies wat ik nodig heb... Top, dank je wel!
En zoals verwacht te simpel voor woorden, maar je moet het nét even weten.
Dus: Grote Dank.

Vrees dat ik direct een nieuwe vraag heb.
Mijn spreadsheet heeft 1 tabblad met tijden (aanvangstijd, aankomsttijd, etenstijd, etc). Op een ander tabblad wil ik nu op basis van de afstand en de reistijd een berekening laten doen van de vertrektijd.
Op basis van Daniëls oplossing kom ik met =tab1!B5-"D8" waar tab1!B5 de aanvangstijd heeft staan en D8 de reistijd. Maar deze formule gaat niet goed. Foutoplossing van Excel geeft niet veel informatie.
Iemand hier een oplossing voor??

Groeten,
Michiel.

Laatst bewerkt:
Hi Daniël,

Dat is precies wat ik nodig heb... Top, dank je wel!
En zoals verwacht te simpel voor woorden, maar je moet het nét even weten.
Dus: Grote Dank.

Vrees dat ik direct een nieuwe vraag heb.
Mijn spreadsheet heeft 1 tabblad met tijden (aanvangstijd, aankomsttijd, etenstijd, etc). Op een ander tabblad wil ik nu op basis van de afstand en de reistijd een berekening laten doen van de vertrektijd.
Op basis van Daniëls oplossing kom ik met =tab1!B5-"D8" waar tab1!B5 de aanvangstijd heeft staan en D8 de reistijd. Maar deze formule gaat niet goed. Foutoplossing van Excel geeft niet veel informatie.
Iemand hier een oplossing voor??

Groeten,
Michiel.
Mijn oplossing was cel - een vaste tijd "3:00" geen cel - cel want dan is het =tab1!B5-D8

Bijlagen

Nu gaat het helemaal zoals ik wil! Daniël, je bent een held!:thumb:
GROTE dank.

Nu gaat het helemaal zoals ik wil! Daniël, je bent een held!:thumb:
GROTE dank.

Ik had gisteren je vraag niet meer gelezen ( eind en begin van de maand zie ik genoeg uren voor mijn ogen :D de uren van de chauffeurs ingeven om zo de opmaak uurloon en factuur klant te verkrijgen )
P.S. in berekenen van uren weet ik de klepel hangen :D met pauze ,of stel een chauffeur komt om 11u45 aan bij een klant die klant heeft sluiting van 12:00 tot 13:00 de chauffeurs wachtkosten moeten gefiltert worden , ik krijg van de chauffeur klant X van 11:45 tot 14:35 > dan is het met een min en een max formule dat er moet gerekend worden .

Je hebt mij er enorm mee geholpen.
Waar heb je die handigheid geleerd? Heb je een cursus gevolgd of learning by doing?
Mocht je het via een cursus hebben geleerd, ben ik nieuwsgierig of je iets kunt aanbevelen, zou graag veel meer willen weten over Excel namelijk. Ben een handige gebruiker, maar als ik zo zie wat jij kunt berekenen, besef ik dat ik nog nergens ben!

Groeten!
Michiel.

Je hebt mij er enorm mee geholpen.
Waar heb je die handigheid geleerd? Heb je een cursus gevolgd of learning by doing?
Mocht je het via een cursus hebben geleerd, ben ik nieuwsgierig of je iets kunt aanbevelen, zou graag veel meer willen weten over Excel namelijk. Ben een handige gebruiker, maar als ik zo zie wat jij kunt berekenen, besef ik dat ik nog nergens ben!

Groeten!
Michiel.

Ik kende excel zoals zovelen =SOM(A1-B1) of ........A1*B1 midden vorig jaar besliste onze manager om van acces af te stappen en in excel de berekeningen te doen en stelde mij daarvoor verantwoordelijk . Eind vorig jaar moest ik hier op dit forum zelf nog de vragen stellen , ondertussen heb ik de nodige boeken aangekocht en heel veel " learning by doing " ik kan uren per dag met excel bezig zijn en ondertussen werken :thumb:

Bijlagen

• excel boeken 001.jpg
    excel boeken 001.jpg
    96 KB · Weergaven: 70
Ga me ook maar eens verdiepen door wat boeken te bemachtigen...
Ik heb overigens Office XP (2002), maar dat zal niet echt veel uitmaken met boekjes over latere edities, neem ik aan...

Dank voor de tips en vooral voor je hulp!

Groeten,
Michiel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan