• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

johandezeeuw

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2002
Hoi,

Hoe kan ik de tijd tussen twee tijden bepalen. Vooral als het over de 24 uur gaat is het lastig.

Tevens wil ik de uren vermenigvuldigen met een factor.

Iemand een goeie tip voor mij?

Dank!!

Bijlagen

Beste johandezeeuw ;)

In cel C2 de volgende formule:

=(A2>B2)+B2-A2

Groetjes Danny. :thumb:

Hier een van de mogelijke oplossingen.

Bijlagen

Rechtsboven in Excel vind je het kleine blauwe cirkeltje met het vraagtekentje erin. Zie verder het plaatje hieronder.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    69 KB · Weergaven: 46
Beste gast0225 ;)

Probeer het probleem van johandezeeuw eens op te lossen met het antwoord uit Excel Help?

Heb hier mijn bedenkingen mee ???

Groetjes Danny. :thumb:

Da's volgens mij een kwestie van de Help doorlezen (inc. zijn verwijzingen?) De basis vraag van TS luidde

"Hoe kan ik de tijd tussen twee tijden bepalen. Vooral als het over de 24 uur gaat is het lastig."

Die vraag wordt prima behandeld in de Help.
Als jij bedoelt waarom ik geen formule post? (Dat had je ook rechtstreeks mogen vragen)
Ik heb in de afgelopen (bijna) 10 jaren Helpmij (en inmiddels een kleine 30.000 posting verder) ontdekt (én vooral ook zelf ondervonden) dat op het goede spoor gezet worden vaak naar toekomstige problemen beter werkt dan een eenmalige formule posten. De achtergrond(en) lezen en daarna de systematiek begrijpen is voor de meeste mensen veelal méér pragmatischer dan een eenmalige oplossing. Gelukkig denkt niet iedereen daar hetzelfde over (zoals jij bijvoorbeeld) Dat is alleen maar goed, TS kan nu én direct aan de slag en als hij pragmatisch ingesteld is, gaat hij óók uitgebreid de Help bestuderen, maar da's aan hem.

Laatst bewerkt:
Rekenen met tijd!

Excel is hier niet goed in zoals je kunt zien in bijgevoegd voorbeeld.

LET OP!!
Als de tijden over de 24 uur gaan gaat het pas echt mis.

Bijlagen

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, echter, net zoals met veel zaken binnen Excel het geval is moet je soms 'bypassen' om het beste resultaat te bereiken.

In bijgevoegd voorbeeldje 3 berekeningen :

de eerste laat in cel C1 de verstreken tijd zien tussen het moment van start en einde
de tweede doet hetzelfde met het resultaat in cel C2 (andere tijd notatie gekozen, er zijn meer wegen die naar Rome leiden)
de derde berekening is de dagoverschrijdende kwestie (waar TS op doelt). In Cel A3 is het 09.00 uur in de ochtend. Ik wil van Excel weten hoeveel uren en verstrijken tot de tijd van 08.00 uur (cel E3) de volgende ochtend. Het resultaat staat in cel G3 en warempel, het klopt ook nog....... 23 uren.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Harstikke bedankt, dit is wat ik zocht!!!

Voor gast0225, ik heb op internet gezocht en in de hulp functie.

@gast0225 en johandezeeuw
Heb je mijn voorbeeldje ook gezien?(antw #3)
2 tijden rechtstreeks van elkaar afgetrokken geeft in één keer het juiste antwoord.
Dit alles zonder de extra cellen/kolommen (D, E, F en G)

Jazeker heb ik dat gezien, sterker nog, ik denk dat TS dat met zijn laatste posting bedoelde toen hj schreef : "Harstikke bedankt, dit is wat ik zocht!!!"

Enige reden voor mijn posting was om Superzeeuw te laten zien dat ik van mening ben (naast jouw voorbeeldjes) dat Excel prima met tijd kan rekenen (al dan niet met bypass).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan