• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rekenen met tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronsom

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2012
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag die gaat over het rekenen met tijd. Ik heb altijd wat moeite uit te leggen wat ik precies bedoel maar ik ga een poging wagen.
In het bestand zie je een geel vlak dat door de computer automatisch wordt ingevuld. Aan de hand van deze gegevens kan ik voortgang meten.
Maar ik wil de voortgang preciezer kunnen volgen. Hierbij wil ik Excel laten rekenen met de gemiddelde tijd per pad.
In het bestand heb ik het nog preciezer uit proberen te leggen.
Ik hoop dat mijn vraag begrepen wordt en dat iemand mij kan helpen met deze vraag.

Vriendelijke groet,

Ronsom

Bijlagen

Goedemorgen,

Ik zie dat mijn bestand niet correct was, dus hierbij een nieuw bestand.

Vriendelijke groet,

Ronsom

Bijlagen

Het is inderdaad lastig te volgen.
Mijn interpretatie:
1. In B1 staat de starttijd van een proces dat uit 12 stappen (paden) bestaat.
2. In B2 staat de huidige tijd die regelmatig ververst wordt (in het "echie" met NU()).
3. Als een een pad klaar is, dan worden de gegevens in kolom C en D ingevuld.
4. Je weet zodoende, in welk stadium het proces is, uitgedrukt in hele paden, maar je wilt het in kwartpaden weten.
5. Daarom maak je een inschatting dat de huidige stap net zolang duurt als de vorige stap en bereken je een kwart van de tijdsduur (kolom E).
6. In kolom F maak je voor het huidige pad een schatting wanneer deze voor 1/4, 2/4, 3/4 en 4/4 gereed zal zijn.
7. In C19 staat het aantal paden dat gereed is plus de kwarten die op dit moment (= tijd in B2) volgens de schatting gereed zijn.

Ik heb formules gemaakt in:
E7 en gekopieerd naar beneden t/m E18
F7 en gekopieerd naar beneden t/m F20
C19

Code:
E7 =ALS(D7="";"";D7/4)
F7 =ALS($C$7="";"";ALS(EN(D7<>"";D8="");$B$1+SOM(D$7:D7;E7);ALS(D7<>"";"";ALS(AANTAL(F$6:F6)=4;"";F6+ZOEKEN(2;$E$7:$E$18)))))
C19 =MIN(12;SOM(C7:C18)+AANTAL.ALS(F7:F20;"<="&B2)/4)

Toelichting op de formule in F7 (en naar beneden):
1. Als C7 leeg is, dan zijn er nog geen gegevens, dus leeg
2. Als de huidige waarde in kolom D gevuld is en de volgende nog niet, dan is dit de laatstgevulde regel en wordt de totaalverbruikte tijd opgeteld bij de starttijd plus het kwart uit kolom E.
3. Anders als de huidige waarde in kolom D gevuld is (dus eerderafgeronde paden), dan leeg.
4. Anders als er al 4 waarden in kolom F staan, dan leeg, anders de vorige waarde plus de laatstgevulde waarde in kolom E.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Marcel,

Allereerst hartelijk bedankt voor je reactie, ik vind het al een heel fijn dat je precies begrijpt waar mijn vraag over gaat.
Alles lijkt te werken zoals ik bedacht had, alleen de functie in cel C19 laat hele getallen zien. Zoals ik het laatste gedeelte van de formule lees wordt er gevraagd het aantal argumenten
dat groter is als de actuele tijd te tellen en dan te delen door 4. Zoals het nu werkt telt hij alle argumenten en deelt deze door 4. Het aantal argumenten wat er geteld wordt is dan 4/4 is 1. Volgens mij ziet de formule niet welk getal er groter is dan de huidige tijd, hierdoor doet hij constant 4/4 berekenen.
Hoe kan ik dit veranderen.

Vriendelijke groet,

Ronsom

Hij pakt de actuele tijd uit B2. In het bestand zoals ik hem geplaatst heb in post #3, komt C19 uit op 3,50.
Als in B2 niet de actuele tijd staat, dan moet je in de formule in C19 de B2 vervangen door NU().

Hallo Marcel,

Ik begrijp je en zo had ik het ook gezien maar zodra ik B2 verander in de functie NU() gaat het mis.
Als ik zelf een actuele tijd intyp in B2 gaat de berekening goed.

Vriendelijke groet,

Ronsom

Ach ja natuurlijk. NU() is inclusief datum. Probeer: =REST(NU();1)

Perfect Marcel, het werkt prima.
Hartelijke dank voor je hulp.

Vriendelijke groet,

Ronsom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan