• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rekenen met uren maar niet met dagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

twuser

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2014
Beste mensen,

ik heb een vraag ivm rekenen met uren. Ik ben aan een excel file bezig en krijg hier iets niet correct voor elkaar.
het is het volgende : voor bij ons werk als piloot, wordt er gerekend met extended crew rest (dit betekend concreet 36u rust en 2 overnachtingen om aan die voorwaarden te voldoen.)
als aan deze voorwaarden is voldaan kleurt de cel in de kolom AA/AB groen. als er niet aan wordt voldaan, kleurt deze geel. nu heb ik gezien dat er een fout in de formule zit.
ik voeg het documentje bij om mijn uitleg te verduidelijken:

in rij 6 is voldaan aan de 1ste voorwaarde : nl die is leeg wat gelijk staat aan 2 overnachtingen, maar aan voorwaarde 2 is niet voldaan, nl in rij 5 is de cel "end crew duty" = 19:47u. tel daar 36u bij, dan kom ik uit op 07:47u. deze tijd is dus het vroegste dat wij terug mogen starten (07:47u) en die moet nu vergeleken worden met de "start crew duty" in rij 7.
als nu aan deze 2 voorwaarden correct wordt voldaan, moet er "extended crew rest verschijnen in de kolom AA/AB
als er niet aan voldaan wordt, moet er No extended crew rest in verschijnen.

nu komt mijn probleem : normaal zou ik in de cel AA/BB het volgende moeten schrijven : =ALS(EN((J5+tijd(36;0;0))<=D7;ISLEEG(D6));"Extended Crew Rest";"No Extended Crew Rest")

deze formule werkt echter niet daar excel bij de optelling in tijd ook met dagen werkt 19:47+36u is 1 dag en 07:47 wat dan weer niet uitkomt om aan de beide voorwaarden te voldoen. Heeft iemand hier een oplossing voor?

groeten

Bijlagen

Je zult ook iets met de datum moeten doen. Je vergelijkt nu alleen tijden. Probeer de volgende formule eens in AA6 (en verder doortrekken):
Code:
=ALS(EN((A5+D5)<=(A7+D7);ISLEEG(D6));"Extended Crew Rest";"No Extended Crew Rest")

Voor AA5 moet je zelf even een oplossing bedenken, er zijn geen eerdere gegevens om mee te vergelijken.

Off-topic: waarom werk je zoveel met samengevoegde cellen, dit werkt fouten in de hand.

Hoi Twuser,

Je probleem is minder groot dan het lijkt. Je moet juist rekenen met dagen.
1-12-14 19:47 + 36 uur is voor excel namelijk het getal 41976,3243055556 en dat kun je prima vergelijken met 3-12-14 7:00 dat het getal 41976,2916666667 is

In formule
Code:
=ALS(EN(A5+J5+tijd(36;0;0)<=A7+D7;ISLEEG(D6));"Extended Crew Rest";"No Extended Crew Rest")

Groet,
Jeroen

aan jeroen

dit klopt in mijn file niet echt, maar ben er nu wel uit. je moet inderdaad met datums werken samen met de uren. ik heb dit even uitgetest door ze weer te geven als getallen (dan is het indd duidelijker) en kwam tot de volgende formule :

=ALS(EN((A6+J6+TIJD(36;0;0))<=A7+D8;ISLEEG(D7));"Extended Crew Rest";"No Extended Crew Rest")

het kleine verschil met uw formule jeroen, is dat ik de A7 + D8 moet doen om tot het correcte vergelijk te komen. vindt het zelf raar maar het blijkt correct te werken.

groeten wim en bedankt voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan