• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

NIh1IlO

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2003
Hello

Ik voer in cal A1 8:30 in en in cel B1 18:30; beide volgens de tijdsopmaak u:mm.
Ik wil in cel C1 onmiddellijk zien of er overuren werden gemaakt: al wat meer is dan 8 uren moet verschijnen. In het andere geval mag er niets verschijnen.
Ik heb volgende formule uitgeprobeerd doch het lukt mij niet een goed resultaat te verkrijgen ALS((B1-A1)>8;B1-A1;" ").
Kan ik en ruggensteuntje krijgen aub?

Met beste dank op voorhand

nih1IlO

Zo zal het wel lukken:

=ALS((B1-A1)>8/24;B1-A1;"")

Excel bewaart een tijd als een decimaal getal. 1 is 1 dag, dus 24 uur. Als je tijden wilt omzetten naar decimale notatie (bijv. om met een prijs per uur te vermenigvuldigen) dan moet je de tijd eerst met 24 vermenigvuldigen. Nu moet je een decimaal getal (nl. 8) naar tijdnotatie omzetten, dus deel je het door 24.

Nog een opmerking over het onwaar-gedeelte van de ALS-functie: wanneer je een cel leeg wilt laten kan je beter de aanhalingstekens tegen elkaar plaatsen. Anders staat er een spatie in de cel wat voor eventuele volgende formules voor moeilijkheden kan zorgen.

Je kunt ook de gegevens selecteren en bij aangepaste getalnotatie dit type kiezen:

:mm:ss

Dan kun je rekenen met tijden die boven de 24 uur komen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan