• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met variabelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

henk44444

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2015
Beste allen,

Ik zit met het volgende probleem: In het bestand heb ik twee inputs die ik wil kunnen aanpassen, oftewel twee variabelen. Deze inputs zijn de verkooprijs - en het verkoopvolume.
Vervolgens wordt een berekening uitgevoerd met directe en indirecte kosten, waarna bepaald wordt of het bedrijf met deze dergelijke verkoopprijs/verkoopvolume winst maakt.

Ik wil dus dat hij zelf getallen gaat berekenen. Stel: Ik wil break-even spelen waardoor de totale winst bekend is namelijk 0. (In dit geval)
Op het moment dat ik dan het verkoopvolume handmatig aanpas op tabblad 1 ''inputs'' wil ik dat hij automatisch berekend welke verkoopprijzen ik nodig heb, en andersom.

In de bijlage heb ik bestand bijgevoegd.

Alvast grote dank!

Laatst bewerkt:
Ik zou een soort minidashboard maken ergens bovenaan eerste tabblad. Als je dan je 'inputs' wijzigt berekent hij zelf uit wat je omzet / kosten / winst is.

i.a.w. gooi je er paar 'simpele' formules om je berekeningen op los te laten. Als je wilt dat excel berekent wat je om moet zetten wil je op BE komen wordt het iets lastiger maar dan nog niet onmogelijk.

Bekijk bijlage Copy of Rekeningen met variable2.0-2.xlsx

Succes!

Bruce

Laatst bewerkt:
Dit kun je in een handomdraai laten berekenen met de oplosser-invoegtoepassing (solver).
Het is wel goed om te realiseren dat als je bij constant volume de prijzen gaat variëren, er in principe oneindig veel oplossingen zijn. De solver geeft er precies één.

Beste Bruce,

Het is inderdaad niet onmogelijk en het is zo ontwikkeld dat ik inderdaad tot BK kan komen, alleen is dit allemaal handmatig..
Ik dacht als ik nou excel dit zelf uit laat rekeken. Je kunt bijvoorbeeld de waarde aanpassen van je volume, dat hij zelf dan de verkoop prijs berekend voor ieder product en andersom.

Misschien is wat timshel bedoel de oplossing, ik heb echter geen idee hoe die functie werkt... (Ben geen Expert)

(Ben geen Expert)
Dit kun jij wel.

Als je makkelijk wilt beginnen, kijk dan eerst naar de functie doelzoeken. Die zit standaard in excel en is eenvoudiger dan de solver. Hiermee kun je het BE-punt zoeken bij vaste prijzen en variabel volume. Hierbij is altijd één unieke oplossing te vinden. Doelzoeken zit op tab Gegevens, onder Wat-als-analyse.
Als je prijzen gaat variëren bij constant volume heb je zoals gezegd oneindig veel oplossingen. Omdat je in het voorbeeld te maken hebt met 5 producten gaat het om de combinatie van prijzen. Het is verstandig na te denken over meer randvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld minimumprijzen. Je kunt natuurlijk zoals Bruce voorstelt zelf lukraak wat waarden uitproberen en kijken of je op 0 uitkomt, maar de solver doet dat veel sneller. Een goede beschrijving van deze veelzijdige functie, met een inzichtelijk voorbeeld, vind je hier: http://www.excel-easy.com/data-analysis/solver.html.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan