• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenkundig probleem met opsplitsen getal in onderdelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kikkertjuhh

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2006
Berichten
28
Hoi,

Ik heb een rekenkundig probleem. Niet zozeer met functies van Excel dus, maar wellicht dat een slimme lezer het antwoord weet.

Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd. Het gaat om een fictieve machine die verkocht is, en waar 3 onderdelen in zitten. De drie onderdelen hebben hun eigen geschatte kosten, en we willen meten hoever we zijn met ieder onderdeel door de werkelijk gemaakte kosten af te zetten tegen de geschatte kosten. Dat zetten we om naar een "omzet".

Zolang alle onderdelen op hun toegewezen budget blijven, is het totaal van de omzet van de onderdelen gelijk aan de omzet van de complete machine (waar we dezelfde rekenmethode toepassen). Zodra we echter een kostenschatting aanpassen (bijvoorbeeld door hogere inkoopprijzen van materialen), dan gaat de totale omzet afwijken van de optelling van de omzet van de 3 onderdelen... Ergens gaat de logica dus fout, maar ik zie zelf niet waar.

Het is een mooie puzzel voor degene die zich graag uitgedaagd ziet worden.
 

Bijlagen

  • Probleem.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 31
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan