Rel rev vragen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

malvado

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2006
Zit nu ff vast, lol. Wat betekenen the rel and rev atributes for the a tag? Is dit meer zoals comments ( <!----->) of hebben ze echt een functie? Wat kan ik ermee doen? help plz.
Als ik het goed begrepen heb, als ik rel=next bijvoorbeeld in typ, zal de link de gebruiker automatisch sturen naar het volgende document. Typ ik rev=prev, wordt de gebruiker gestuurd naar de vorige document. Toch heb ik gezien dat rev=prev en rel=next tegenlijkertijd gebruikt worden. Wat gebeurt er dan? Verschijnen de vorige en volgende document tegelijkertijd? Wat gebeurt er dan? Help, aub. Alvast bedankt. peeps, profs, reageer en help mij, aub.

Laatst bewerkt:
rel staat voor relation, ofwel, welke relatie heeft dit document t.o.v. het gelinkte document? (we hebben het immers over het web). rev staat voor reverse link, ofwel, wat is de relatie tot het vorige document? Zie hier

Ik quote uit de html 4.01 struct/links specs:
12.1.2 Other link relationships

By far the most common use of a link is to retrieve another Web resource, as illustrated in the previous examples. However, authors may insert links in their documents that express other relationships between resources than simply "activate this link to visit that related resource". Links that express other types of relationships have one or more link types specified in their source anchor.

The roles of a link defined by A or LINK are specified via the rel and rev attributes.

For instance, links defined by the LINK element may describe the position of a document within a series of documents. In the following excerpt, links within the document entitled "Chapter 5" point to the previous and next chapters:

<HEAD>
...other head information...
<TITLE>Chapter 5</TITLE>
<LINK rel="prev" href="chapter4.html">
<LINK rel="next" href="chapter6.html">
</HEAD>

The link type of the first link is "prev" and that of the second is "next" (two of several recognized link types). Links specified by LINK are not rendered with the document's contents, although user agents may render them in other ways (e.g., as navigation tools).

Even if they are not used for navigation, these links may be interpreted in interesting ways. For example, a user agent that prints a series of HTML documents as a single document may use this link information as the basis of forming a coherent linear document. Further information is given below on using links for the benefit of search engines.

Ofwel: rel en ref zijn er om aan te geven wat het vorige en/of volgende documenten zijn, mocht dit van belang zijn. Zo is bij een collectie pagina's (bv: een boek of een serie artikelen) rel en ref goed te gebruiken.

Laatst bewerkt:
rel staat voor relation, ofwel, welke relatie heeft dit document t.o.v. het gelinkte document? (we hebben het immers over het web). rev staat voor reverse link, ofwel, wat is de relatie tot het vorige document? Zie hier

Ik quote uit de html 4.01 struct/links specs:

Ofwel: rel en ref zijn er om aan te geven wat het vorige en/of volgende documenten zijn, mocht dit van belang zijn. Zo is bij een collectie pagina's (bv: een boek of een serie artikelen) rel en ref goed te gebruiken.

Bedankt voor je hulp guy, maar ik snap er niks van. Van Links weet ik nog helemaal niks. Hebben rel en rev dan geen fucntie? Doen ze op zich helemaal niks? Wat gebeurt er wanneer je ze gebruikt? Waarom kunnen ze tegelijkertijd worden gebruikt?

In termen van 'effectieve' code doen ze niets. Je zult niets in het scherm zien als je deze attributen gebruikt.

Echter, HTML is bedoelt als markup taal. Dat betekent dat je dus data precies zo kan opschrijven dat je er extra informatie uit kan halen; op sommige woorden nadruk leggen, een bepaald stuk text een titel maken, etcetera.

Het rel attribuut geeft een relatie aan ten opzichte van het gelinkte document. In het geval van dit voorbeeld:

HTML:
<a href='hoofdstuk2.html' rel='next'>Hoofdstuk 2</a>

linkt het huidige document dus naar hoofdstuk 2. En via het 'rel' attribuut kan je aangeven dat het om het volgende hoofdstuk gaat. Je kon dat zelf wel verzinnen uit het feit dat je nu op hoofdstuk 1 zit, en naar 2 gaat, maar computers snappen dit niet.

:thumb:

In termen van 'effectieve' code doen ze niets. Je zult niets in het scherm zien als je deze attributen gebruikt.

Echter, HTML is bedoelt als markup taal. Dat betekent dat je dus data precies zo kan opschrijven dat je er extra informatie uit kan halen; op sommige woorden nadruk leggen, een bepaald stuk text een titel maken, etcetera.

Het rel attribuut geeft een relatie aan ten opzichte van het gelinkte document. In het geval van dit voorbeeld:

HTML:
<a href='hoofdstuk2.html' rel='next'>Hoofdstuk 2</a>

linkt het huidige document dus naar hoofdstuk 2. En via het 'rel' attribuut kan je aangeven dat het om het volgende hoofdstuk gaat. Je kon dat zelf wel verzinnen uit het feit dat je nu op hoofdstuk 1 zit, en naar 2 gaat, maar computers snappen dit niet.

Wil dit zeggen dat er dus niets gebeurt als ik rel en rev gebruik? In het voorbeeld dat je gegeven hebt, als ik er dus op klik, word ik dus niet automatisch naar hoofdstuk 2 gestuurd? Is dat het?

als ik er dus op klik, word ik dus niet automatisch naar hoofdstuk 2 gestuurd?
Jawel, dat wordt je wel.

Dit is het idee. Een zgn. Hyperlink (link) maak je zo, in HTML:

HTML:
<a href='eenpagina.html'>naar een pagina</a>

Daarbij kan je extra informatie toevoegen aan het a element, via attributen. Een van die attributen is al gegeven, href; deze maakt de link 'klikbaar', en als men erop klikt, zal je naar die pagina gaan.

Nu kan je extra informatie toevoegen. Bijvoorbeeld via het rel attribuut. Nu heeft dit attribuut (in de meeste browsers) geen effect - de link veranderd niet, hij ziet er nogsteeds het zelfde uit, etc - maar als bv. Google's bot de pagina opent, weet het wat de relatie is met het gelinkte document (via href).

Maarum, is het misschien een idee om eerst eens een HTML handleiding door te lopen? rel is niet het meest gerbuikelijke attribuut. Beter eest de basis doorlopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan