Relatie in acces

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je moet eigenlijk ook andersom denken. Dus niet de vraag stellen:
ik weet bijvoorbeeld niet welke info ik ga te zien krijgen als ik dan het afgewerkte formulier de huurders op vraag van een gebouw en wie zijn huurgelden heeft betaald.
Maar wel de vraag:
Wat heb ik nodig om op een formulier (of rapport) te zien van welk gebouw de huurders hun huurgelden hebben betaald?
Kortom: de output bepaalt wat je nodig hebt voor de input. Bij het ontwerpen van een database gaat de meeste tijd zitten in het maken van een functioneel ontwerp. Als dat alles omvat wat je uit de db wilt kunnen halen, ga je kijken hoe je dat moet maken. Jij bent (en je bent in goed gezelschap, want elke onervaren Access gebruiker doet hetzelfde) andersom begonnen: eerst maar eens een paar tabellen in elkaar mieteren en dan kijken of er wat bruikbaars uit komt :).
Je wilt ook niet weten hoeveel vragen er de afgelopen jaren op dit forum zijn gesteld door mensen die een willekeurige database ergens vandaan hebben geplukt, denken dat ze hem wel even kunnen omzetten naar hun eigen situatie en er vervolgens achter komen dat dát nu niet zo simpel blijkt te gaan... Ik geef Microsoft de schuld, want door de suggestie te wekken dat Access nét zo makkelijk is als Excel, hebben ze al heel wat leed op hun geweten! Alsof je met een opgeleukte werkbalk ineens database expert bent :)

De beste manier is deze database af te werken zoals ik ze in gedachten heb en zien waar ik uitkom, leren van eigen fouten.

Echt niet, daar leer je namelijk niks van. Of heb je ook zo leren autorijden?

In deze insteek had ik het nog niet bekeken, dit is stof tot nadenken. Zomaar een database van iemand over nemen is zeker niet de bedoeling, daar leer ik ook niets mee.

En , auto leren rijden , tja hoe leer je dat nu weer :-)

Maar wel de vraag:
Wat heb ik nodig om op een formulier (of rapport) te zien van welk gebouw de huurders hun huurgelden hebben betaald?
Kortom: de output bepaalt wat je nodig hebt voor de input. Bij het ontwerpen van een database gaat de meeste tijd zitten in het maken van een functioneel ontwerp. Als dat alles omvat wat je uit de db wilt kunnen halen, ga je kijken hoe je dat moet maken. Jij bent (en je bent in goed gezelschap, want elke onervaren Access gebruiker doet hetzelfde) andersom begonnen: eerst maar eens een paar tabellen in elkaar mieteren en dan kijken of er wat bruikbaars uit komt .
Je wilt ook niet weten hoeveel vragen er de afgelopen jaren op dit forum zijn gesteld door mensen die een willekeurige database ergens vandaan hebben geplukt, denken dat ze hem wel even kunnen omzetten naar hun eigen situatie en er vervolgens achter komen dat dát nu niet zo simpel blijkt te gaan... Ik geef Microsoft de schuld, want door de suggestie te wekken dat Access nét zo makkelijk is als Excel, hebben ze al heel wat leed op hun geweten! Alsof je met een opgeleukte werkbalk ineens database expert bent

En , auto leren rijden , tja hoe leer je dat nu weer :-)
Op een eenzaam landweggetje in het achterland van Duitsland. En er dan achter komen dat bermpaaltjes ook in Duitsland geen voorrang verlenen :). Ach, ik ben wel eens voor minder ontslagen...

Waat betreft je vraag: als je de tabellen goed hebt opgezet, en dus goed kunt invoeren wanneer een huurder een termijn betaalt, dan is het vrij simpel om een rapport te maken met een overzicht van die betalingen. Afhankelijk van wat je dan eigenlijk wilt zien. Want voor hetzelfde geld wil je een overzicht hebben van de huurders die nog níet alles hebben betaald. Is natuurlijk ook goed te doen door in je query een berekening te maken van wat ze over een bepaalde periode hadden móeten betalen, en wat ze hébben betaald. Het verschil is dan de achterstand.

Mijn hoofdtabel is gebouwen, hieraan moeten de huurders gelinkt zijn alsook de tabel VerhuurEenheid en betalingen. Ik zou willen komen dat als ik gebouw x open doe ik in één oogopslag kan zien welke eenheden er verhuurd zijn en dat de betalingen zijn betaald.

Heb al mijn tabellen en relaties aangepast met de info die ik hier heb verkregen. Nu ben ik in de cursus het stappenplan aan het volgen om knoppen te maken in de formulieren, dit is me goed gelukt, als ik erop klik doen ze ook waarvoor ze gemaakt zijn. Enkel de VBA code zien als ik op gebeurtenis opbouwen heb geklik volgt niet, ik krijg enkel te zien (zie afbeelding)Schermopname (12).jpg

De cursus is nog geschreven met Access 2003 en die versie gebruikt VBA voor de knoppen. De nieuwere versies gebruiken ingebouwde macro's voor knoppen, en dat is dus wat je nu ziet. Hoe vervelend dat ook is :). Je kunt dat simpel oplossen door de database (al dan niet tijdelijk) op te slaan als mdb bestand, dus in in oudere versie. Dan gebruikt ook Access 2010 VBA voor de knoppen.

Ik heb nu mijn tabellen, de relaties zijn gemaakt en de bijhorende formulieren met de benodigde knoppen. Welk is nu de volgende stap, hoe kan ik de layout aanpassen. Had graag een strak begin gezien waar ik dan via een knoppen naar de bijhorende formulieren kan gaan.

Als ik een huurovereenkomst wil bijvoegen als bijlagen , dien ik dan enkel in de tabel als gegevenstype bijlagen aan te duiden, of hoe ga ik best te werk

Laatst bewerkt:
beste
waar vind ik dat hoofdstuk over normaliseren?
met vriendelijke groeten
marc

Hoi Marc, het is niet de bedoeling dat je eigen vragen gaat stellen in een topic van iemand anders. Als je in dat topic het antwoord niet kunt vinden dat je zoekt, dan moet je dus een eigen vraag aanmaken. Meestal geef ik dus ook geen antwoord op een 'illegale' vraag, maar deze is simpel: in de Handleidingen sectie in de eerste hoofdstukken van de Access cursus.

beste,
ik wil,het volgende bereiken'

Bv ik heb een bestand pet de stamnummers van mijn personeel, en een tweede bestand van persoon, met hun contactgegevens .
Nu zou ik steeds willen, in een rapport of formulier, als ik van boven het stamnummer typ, eronder alle gegevens, gekoppeld aan dit stamnummer te zien zijn.
Hoe begin ik eraan?
En sorry,,ik vond niet de plaats waar ik dit bericht kon starten, dus sorry als ik hier even inbreek
Met vriendelijke groeten
marc

Wat dacht je van de knop <Nieuwe vraag plaatsen>? Helemaal links bovenin het menu. Dus ik wacht met een antwoord tot je een vraag hebt gemaakt :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan