OctaFish
Verenigingslid
- Lid geworden
- 6 feb 2009
- Besturingssysteem
- Windows 10/MacOS
- Office versie
- Office 365
Je moet eigenlijk ook andersom denken. Dus niet de vraag stellen:
.
Je wilt ook niet weten hoeveel vragen er de afgelopen jaren op dit forum zijn gesteld door mensen die een willekeurige database ergens vandaan hebben geplukt, denken dat ze hem wel even kunnen omzetten naar hun eigen situatie en er vervolgens achter komen dat dát nu niet zo simpel blijkt te gaan... Ik geef Microsoft de schuld, want door de suggestie te wekken dat Access nét zo makkelijk is als Excel, hebben ze al heel wat leed op hun geweten! Alsof je met een opgeleukte werkbalk ineens database expert bent
Maar wel de vraag:ik weet bijvoorbeeld niet welke info ik ga te zien krijgen als ik dan het afgewerkte formulier de huurders op vraag van een gebouw en wie zijn huurgelden heeft betaald.
Kortom: de output bepaalt wat je nodig hebt voor de input. Bij het ontwerpen van een database gaat de meeste tijd zitten in het maken van een functioneel ontwerp. Als dat alles omvat wat je uit de db wilt kunnen halen, ga je kijken hoe je dat moet maken. Jij bent (en je bent in goed gezelschap, want elke onervaren Access gebruiker doet hetzelfde) andersom begonnen: eerst maar eens een paar tabellen in elkaar mieteren en dan kijken of er wat bruikbaars uit komtWat heb ik nodig om op een formulier (of rapport) te zien van welk gebouw de huurders hun huurgelden hebben betaald?

Je wilt ook niet weten hoeveel vragen er de afgelopen jaren op dit forum zijn gesteld door mensen die een willekeurige database ergens vandaan hebben geplukt, denken dat ze hem wel even kunnen omzetten naar hun eigen situatie en er vervolgens achter komen dat dát nu niet zo simpel blijkt te gaan... Ik geef Microsoft de schuld, want door de suggestie te wekken dat Access nét zo makkelijk is als Excel, hebben ze al heel wat leed op hun geweten! Alsof je met een opgeleukte werkbalk ineens database expert bent