Relatie tussen tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Comtechnic

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2009
Hoi allemaal,
Ik moet voor mijn stage een database bouwen (of een poging doen tot :D)

Het volgende zou uiteindelijk de bedoeling zijn:
Tabel 1
Klantnummer
Naam
Adres
Postcode
enz. enz.
Tabel 2
reparatienummer
ingel. hard.
Ingel. softwa.
Enz. enz.

die tabellen bestaan al en werken afzonderlijk van elkaar goed, maar nu is de bedoeling dat ik per klant meerdere reparaties kan hebben. Ik weet wel hoe ik binnen een formulier een subformulier aan kan maken, maar welke relatie moet ik nu tussen de 2 tabellen maken om te realiseren dat als ik een klant heb ik in het sub-form. alleen maar de reparaties zie die bij die klant horen?

Ik hoop op reacties :)

Groetjes Rens

Verbind de tabellen op basis van het klantnummer met elkaar.

Ja ik snap dat er een relatie moet komen maar als ik het klant-nummer met het reparatienummer verbind kan ik alsnog niet meerdere reparaties aan 1 klant hangen, dus waarmee zou ik het klantnummer dan moeten verbinden?

Om te beginnen moet je een koppeling maken tussen de twee tabellen in het venster Relaties. Daarbij ga ik er even vanuit, dat je een veld Klantnummer in tabel 2 hebt opgenomen, want je wilt uiteraard weten welke reparatie door welke klant is ingediend.

Zodra de koppeling is gemaakt, en je dus een één op veel relatie hebt gelegd; kun je het reparatieformulier naar het klantenformulier slepen; Access zal dan automatisch de koppeling maken, en per klant de bijbehorende repaties laten zien.

Michel

Als ik het veld klant nummer aanmaak in reparaties moet dit dan ook op autonummering moeten komen te staan of niet?

Oke ik heb het nu zover dat hij dus inderdaad de reparaties koppelt, probleem is nu als ik na het koppelen het venster sluit, en dan het formulier weer open, ik de volgende melding krijg:
Deze expressie is niet correct getypt of te complex voor evaluatie. Een numerieke expressie kan bijvoorbeeld te veel gecompliceerde elementen bevatten. Probeer de expressie te vereenvoudigen door verschillende delen van de expressie toe te wijzen aan variabelen.
Hoe komt dit, en hoe los ik het op?

Tabel klanten:

Klantnummer (autonummering en PK)
Naam
Adres
Enz.

Tabel reparaties
Reparatienummer (autonummering en PK)
Klantnummer (numeriek en FK)
Ingel hard
Ingel softwa
Enz.

Leg een relatie tusen de beide klantnummers van de tabellen. Plaats anders even een voorbeeldje van wat je nu hebt zonder gevoelige- en met testinformatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan