Hey,
Een tijdje geleden kwam ik met een vraag over een database over huurders/eigenaars, ik heb deze herwerkt omdat ik naar mijn eigen mening niet goed gestart was.
Wat is de bedoeling : Mijn schoonvader heeft een bedrijfje (Monteur CV), hij werkt reeds jaren met een kaartenbak. Nu ik hem sinds een jaartje help met de administratie, en ik die fichebak onoverzichtelijk vind, wil ik dit in access maken, het lijkt vrij eenvoudig maar ik zit vast met de relaties, een overzicht :
Tabel: installaties - deze bevat de gegevens waar de CV installatie is geplaatst geweest
Tabel: klant -deze bevat de klanten gegevens die voor facturatie zullen gebruikt worden.
Tabel: eigenschappen - deze bevat de eigenschappen van de installatie
Tabel: onderhouden - deze bevat de onderhoudsdata van de CV installatie met de nodige attesten en opmerkingen
Tabel: Facturen - bevat een overzicht van de gemaakte facturen, datum, factuurnummer, factuuromschrijving
Relaties :
Installatie/klant : mits een klant meerdere installaties kan hebben (denk maar eigenaar/huurder) -> 1 op veel relatie
Installatie/eigenschapen : Mits 1 installatie, 1 CV heeft -> 1 op 1 relatie
Installatie/onderhouden : 1 installatie kan meerdere onderhouden hebben, dus -> 1 op veel
Installatie/ facturen : 1 installatie kan meerdere facturen hebben, dus 1 op veel
Hier loopt het een beetje verkeerd omdat ik, denk ik, vast zit met met ID en primaire sleutels (ik kan ook maar 1 veld als autonummering instellen)
De bedoeling is dat ik achteraf 1 formulier heb met gegevens installatie, gegevens van de klant, onderhoudsdata, en een overzicht van de facturen (zoals het nu ook manueel opgeschreven wordt)
Wie helpt mij verder?

Hans
Een tijdje geleden kwam ik met een vraag over een database over huurders/eigenaars, ik heb deze herwerkt omdat ik naar mijn eigen mening niet goed gestart was.
Wat is de bedoeling : Mijn schoonvader heeft een bedrijfje (Monteur CV), hij werkt reeds jaren met een kaartenbak. Nu ik hem sinds een jaartje help met de administratie, en ik die fichebak onoverzichtelijk vind, wil ik dit in access maken, het lijkt vrij eenvoudig maar ik zit vast met de relaties, een overzicht :
Tabel: installaties - deze bevat de gegevens waar de CV installatie is geplaatst geweest
Tabel: klant -deze bevat de klanten gegevens die voor facturatie zullen gebruikt worden.
Tabel: eigenschappen - deze bevat de eigenschappen van de installatie
Tabel: onderhouden - deze bevat de onderhoudsdata van de CV installatie met de nodige attesten en opmerkingen
Tabel: Facturen - bevat een overzicht van de gemaakte facturen, datum, factuurnummer, factuuromschrijving
Relaties :
Installatie/klant : mits een klant meerdere installaties kan hebben (denk maar eigenaar/huurder) -> 1 op veel relatie
Installatie/eigenschapen : Mits 1 installatie, 1 CV heeft -> 1 op 1 relatie
Installatie/onderhouden : 1 installatie kan meerdere onderhouden hebben, dus -> 1 op veel
Installatie/ facturen : 1 installatie kan meerdere facturen hebben, dus 1 op veel
Hier loopt het een beetje verkeerd omdat ik, denk ik, vast zit met met ID en primaire sleutels (ik kan ook maar 1 veld als autonummering instellen)
De bedoeling is dat ik achteraf 1 formulier heb met gegevens installatie, gegevens van de klant, onderhoudsdata, en een overzicht van de facturen (zoals het nu ook manueel opgeschreven wordt)
Wie helpt mij verder?


Hans