Relaties en overige problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wivoe

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2008
Hallo Helpers,

Heb dit forum en Internet afgestruind naar een oplossing voor mijn probleem, maar geen resultaat.

Heb een 2-tal vragen, vraag 1 m.b.t. relaties en vraag 2 m.b.t. een tekstveld vullen vanuit een andere tabel.
In navolging van de cursus van OctaFish, overigens een prima cursus, ben ik bezig een programma te maken van een duikschool.
Mijn opzet hierbij is, maar ik geef mijn mening graag voor een betere, dat er (voorlopig) een 4-tal tabellen en formulieren zijn:
1 - adres gegevens van klanten (tblKlant) met (frmKlant)
2 - inschrijven op een cursus of begeleidende duiktrip (tblCursus) met (frmCursus)
3 - verhuur van duikequipment (tblVerhuur) met (frmVerhuur)
4 - verkoop van duikartikelen (tblVerkoop) met (frmVerkoop)

Vraag 1. De gedachte is om frmKlant te gebruiken voor zowel 2, 3 en 4. Het idee hierachter is dat er maar 1 keer klant
gegevens worden ingevuld. Mocht er na het volgen van een cursus ook nog equipment wordt gehuurd en/of duikartikelen
worden gekocht dan zijn deze klantgegevens al beschikbaar.
De Relatie tussen Klant en Cursus werkt prima. Als frmKlant en frmCursus zijn ingevuld zijn in tblKlant uiteraard de
Klant gegevens zichtbaar en klik ik op het 'kruisje' van een klant, worden tevens de Cursus gegevens zichtbaar.
Maar, u voelt hem waarschijnlijk al aankomen, hoe kan ik nu de gegevens uit frmVerhuur/tblVerhuur en
frmVerkoop/tblVerkoop eveneens toevoegen aan tblKlant. Is er een mogelijkheid om meerdere 'kruisjes' te maken?

Vraag 2. In frmKlant is een tekstveld waarin de hele naam (HeleNaam) komt als de velden roepnaam, tussenvoegsel
en achternaam zijn ingevuld, dat werkt overigens prima.
Maar hoe komen deze HeleNaam, maar ook het KlantID, nu vanuit tblKlant in frmCursus, frmVerhuur en frmVerkoop?

Hoop dat ik mijn problemen duidelijk heb omschreven.

Met vriendelijke groet, Wim

Bij een duikclub met duikschool heb je leden. Die betalen voor bepaalde voorrechten zoals cursussen, dus je bouwt daar historie voor op. Tot zover logisch. Bij een winkel spelen andere zaken. In beginsel hoef je in een winkel namelijk van je klant niks vast te leggen: je komt binnen, koopt wat spullen, rekent af en vertrekt weer. Ik zou snel een andere bakker zoeken als hij mij de winkel niet uit laat voordat ik mijn persoonlijke gegevens heb afgegeven. Dus mij lijkt dat je bij de Verkoop activiteit niet noodzakelijkerwijs vast legt wie wat koopt. Tenzij je alleen aan de leden wilt verkopen, in dat geval ligt de zaak wat anders.
Bij Verhuur speelt iets vergelijkbaars, al kan ik mij voorstellen dat je daar wel de klantgegevens invult, omdat je uiteraard wilt weten wie de spullen meeneemt. Maar ook hier geldt: verhuur je alleen aan de clubleden, of ook aan buitenstaanders? Dat maakt een hoop uit voor je relaties.

Wat dat laatste betreft: je hoeft in verkoop en verhuur geen relatie te leggen met de tabel klanten; het volstaat om een keuzelijst te maken die de klantgegevens ophaalt. Zolang je uiteraard maar wel kunt opslaan wat je nodig hebt.

Hallo Michel,

Bedankt voor je snelle reply. De duikschool, waar ik helaas veel te weinig kom, is een commercieel bedrijf.
In tegenstelling tot een duikclub zijn er bij deze duikschool geen leden maar alleen klanten.
Die klanten kunnen een 1e cursus of een vervolg cursus volgen. Ze kunnen eventueel inschrijven voor een
begeleidende duiktrip, er worden daarvoor wekelijks trips aangeboden.
Ook kunnen klanten, na het overleggen van hun duikcertificaat, duikequipment huren en tenslotte is er een winkeltje.

De geschetste situatie is, denk ik, bij de meeste commerciële duikscholen zo.
Het klinkt misschien wat zakelijk, maar waar ik kom, is het toch een heel relaxed gebeuren. Dat komt mede, naar mijn
idee, dat veel instructeurs van hun hobby hun beroep hebben gemaakt. Ook de huidige eigenaar is tevens instructeur.

Je opmerking over die bakker is natuurlijk waar. Voor kleine spulletjes is natuurlijk geen inschrijving nodig.
Maar aan de andere kant kan het bij relatief grote aankopen zoals flessen, jackets, regulators of een octopus,
die ook nog eventueel besteld moeten worden, wel van belang zijn dat adres gegevens worden genoteerd.

Even mijn situatie geschetst. Bij gebrek aan een buddy ging ik een aantal keren met een duiktrip mee.
Mijn kleindochter ging op cursus voor haar Padi en nog een paar extra's certificaten en mijn kleinzoon
wilde toch ook, na enige dagen twijfelen, een proefduik maken. Om even de linken aan te geven in mijn situatie,
de kosten van de cursussen, proefduik, huren equipment en gekochte spullen in het winkeltje komen op mijn rekening.
De gegevens van m'n kleindochter moeten wel apart in een klantenbestand omdat bij het slagen van de cursussen
de aanvraag en registratie naar de Padi organisatie moet.

Groeten, Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan