Relaties in database

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcmaniac

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2002
Berichten
119
Ik ben bezig met een schoolopdracht. Hier moet je met een database bezig. Toevoegen, muteren en meer. Tot nu toe lukt met het aardig (met ADO-control). Maar ik moet ook records kunnen verwijderen. Nu is het probleem dat de database vol zit met relaties. Hoe kan ik nu een record verwijderen (zonder de relatie te verwijderen)??
 
die worden in principe niet verwijdert.

Als je klant tabel hebt met klantnummer als primary key en een tabel met producten met een productnummer als primary key en een tabel orders met productnummer en klantnummer en hoeveelheid als twee foreign keys die naar de twee andere tabellen wijzen en samen dus de primary key zijn van tabel orders dan kan je uit elke tabel gewoon een record verwijderen. Alleen moet je even in de gaten houden dat dan in tabel orders sommige regels niet meer consistent zijn.

Die kan je dus ook verwijderen of aanpassen (gewoon in code doen). In kan in access zulke relaties specificeren bij het maken van de tabellen.

http://www.visualbasicforum.com/t66994.html
 
Zou het dan ook niet kunnen met een SQL-statement.
iets van:

DELETE .........
FROM ........ INNER JOIN .............

en zo verder.
 
Kan ik misschien gebruik maken van een module? Ik heb namelijk heel wat tabellen te verwerken in het programma. Als im dan 1 module kan gebruiken is het wel makkelijker, vanwege alle verschillende benamingen.
Kan iemand me hierbij helpen?
 
Hmm, een record verwijderen kan met een ADO control gewoon met adobox.recordset.delete. Als je bedoelt dat je records uit meerdere tabellen wil verwijderen dan raad ik je aan om met DAO te werken, het is wat lastiger maar niet al te moeilijk, en geeft je de mogelijkheid daadwerkelijke SQL queries uit te voeren.

ADO is leuk voor mee te beginnen, maar je loopt al snel tegen de beperkingen aan.
 
Het zit em in het ontwerp van je DB. Als het een Access DB is geef je bij de relaties aan dat onderliggende tabellen (aan de meer kant van de relatie) moeten worden opgeschoond (On Delete Cascade)...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan