relaties op access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pitalo

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2005
Beste access expert,

Onlangs heb ik me weer in access land begeven en waarschijnlijk is deze vraag al 100x beantwoord, maar ik kom er niet uit!
Ik wil graag een dbase maken waar bij patientnummer primaire sleutel is. Ik wil hierbij graag verschillende tabbladen maken die gebaseerd zijn op verschillende tabellen, waarbij de patient gegevens altijd zichtbaar zijn boven de subformulieren. Ik ben begonnen met de relaties aan te geven tussen tabellen, maar ik kan alleen maar een-op-een relaties aangeven. Kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen?

BVD!

groeten Pieter

Een één-op-één relatie is een relatie tussen twee sleutelvelden, bijvoorbeeld twee autonummervelden. Er zijn wel voorbeelden denkbaar waarom je dat doet, maar heel vaak zul je ze niet nodig hebben. Een één-op-veel relatie is afhankelijk van een sleutelveld in je Hoofdtabel, en een koppelveld in je gerelateerde tabel. Daarbij is het sleutelveld in de hoofdtabel uniek, en het gerelateerde veld in de koppeltabel dus niet.

Voorbeeldje: in de tabel tPatiënten is het PatiëntID uniek. In de tabel tConsults komt een patiëntID meerdere keren voor, omdat een patiënt meerdere keren op consult komt. In de tabel tConsults is het PatiëntID dus geen sleutelveld. In die tabel mag het PatiëntID dus ook geen autonummerveld zijn.

Als je de Index van het veld PatiëntID in de tabel tConsults op <Ja (Geen duplicaten)> hebt staan, mag je elke PatiëntID maar één keer toevoegen in de tabel tConsults. En daarmee creëer je dus een één-op-één relatie tussen die tabellen. Controleer dus of je in de tabellen de gerelateerde velden hebt geïndexeerd op <Ja (Duplicaten OK)>, of desnoods geen Index. Als je dat hebt ingesteld, moet je één-op-veel relaties kunnen maken tussen je tabellen. Voeg eventueel in je gerelateerde tabellen een apart sleutelveld toe van het type Autonummering.

Super! Mijn eerste probleem is opgelost, mijn dank is zeer groot.
Zoals elke oplossing leidt ook deze direct naar nieuwe vragen....
Mijn bedoeling is om een standaardformulier te hebben gebaseerd op tECX (naam van de therapie). Deze gegevens wil ik graag bovenaan de pagina laten verschijnen, met daaronder tabbladen (subformulieren) gebaseerd op de tabllen tDemo, tChemo en tLab.
Hier loop ik weer vast... ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
groeten Pieter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan