Relaties tussen 5 tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vungar

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2014
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een set relaties dat ik probeer te realiseren tussen een aantal tabellen hieronder volg wat informatie:

Tabellen: Computers, Printers, Laptops, Beamers

Te koppelen velden: iedere tabel beschik over een kolom Locatie en deze wil ik samenbrengen in Overzicht Locatie
zodat ik via een query de kolom Locatie in de tabel overzicht locatie kan gebruiken om alle aanwezige hardware in een lijst te laten zien per locatie

echter als ik een relatie probeer te maken zegt Access: "Er is geen unieke index gevonden voor het veld van de primaire tabel waarnaar wordt verwezen"

ook hebben alle Locatie kolommen van all tabellen dezelfde instellingen.

Met vriendelijke groet,

Vungar

Dit: "Tabellen: Computers, Printers, Laptops, Beamers" moet normaal gesproken gewoon één tabel zijn, met een extra veld Type. Waarom gesplitste tabellen?

Dit had ik eigenlijk meer in de kader gedaan van het overzichtelijk maken en wat jij zegt is inderdaad een optie,
dan zal ik alleen meer met rapporten en query's moeten werken.

In de genoemde tabellen komen ongeveer de volgende aantallen te staan:
Computers: 450
Laptops: 150 / 200
Beamers: 40 / 50
Printers: 40 / 50

Nu zou echter als ik een kolom Soort erbij maak voor bijvoorbeeld: computer, laptop, beamer en soort gelijke dingen
het wel overzichtelijk maken als alles in 1 tabel zou staan, deze optie ga ik een uitproberen.
Op een of andere manier was ik gefocust op het maken van meerdere tabellen hiervoor.

Dank voor het reageren op mijn vraag,

Vungar

Als je met een database begint, moet je eerst nadenken over de (soort) gegevens die je op wilt slaan. Je moet daarbij denken in entiteiten (in goed Nederlands: objecten). Hardware is één entiteit. Personen (medewerkers, klanten) ook. Dus alle groepen van identieke voorwerpen (zie de mens in dit kader ook als voorwerp) stop je bij elkaar in één tabel. Daarbij maak je onderscheid in die tabel m.b.v. extra velden. En in je rapporten filter je dan op het specifieke object dat je wilt. In jouw opzet heb je voor printers en beamers aparte formulieren en rapporten nodig. Dat hoeft met de juiste insteek niet meer.
Wél is het zo dat specifieke objecten specieke soorteigen kenmerken hebben. Die sla je dan wel op in een eigen tabel. Zo heeft een printer de eigenschap Printerlade. Die zul je niet snel aantreffen in een beamer. Maar beide objecten hebben overeenkomende eigenschappen zoals Aanschafprijs, Aanschafdatum, Leverancier, Lokatie etc. Dus voor Hardware verzamel je alle overeenkomende eigenschappen in de tabel Hardware, en maak je koppelingen vanuit die tabel naar de soortspecifieke tabellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan