Relatie's van tabellen (beginnersvraag)

Status
Niet open voor verdere reacties.

63RR1T

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2011
Ik ben een beginner, laat dat duidelijk zijn, dus lacht mij niet onmiddelijk uit als ik stomme dingen vraag :confused:

ik zit sukkel met de relatie's van tabellen, stel
ik heb veel klanten, en elke klant kan veel wagens hebben, en elke wagen kan veel verschillende soorten certificaten hebben.
Als ik dat probeer om die tabellen probeer te koppelen dan krijg ik iets wat er uitziet als dit
http://img6.imageshack.us/img6/5313/screen005c.jpg

Is mijn opbouw van de relatie's correct ?
Als ik naar de tabel "klanten" ga, dan kan ik een klant invullen, daaronder dan in een subdatasheet verschillende wagens invullen, maar dan begint het probleem, ik kan onder het subdatasheet maar 1 certificaatype tevoorschijn toveren.
Is het uberhaupt mogelijk om 3 subdatasheets naast elkaar te krijgen, of is mijn werkwijze verkeerd.

Het access2007 bestand kan je hier downloaden (wagenpark.accdb) http://alturl.com/qyrrk

Wie kan me op weg helpen, ik heb zowat alle tutorials doorsparteld, maar ik kom er alleen niet uit :(

Je relaties zien er zo op het eerste gezicht prima uit :thumb:
Je kunt volgens mij in een doorlopend subformulier geen doorlopend subformulier hangen, en dat is eigenlijk wat je wilt doen. Je wilt dus iets dat gewoon niet kan. Zelf zou ik ook niet met zoveel subformulieren willen werken, want het overzicht wordt er niet beter van. Bij klanten werkt dat nog wel; daar is je hoofdformulier enkelvoudig, en krijg je een doorlopend subformulier voor de auto's. Je zou een subformulier voor de auto's kunnen maken met daarin de noodzakelijke gegevens van die auto (al heb je niet zoveel gegevens in je tabellen) en een actie kunnen maken die een nieuw hoofdformulier opent (van de geselecteerde auto) met daaronder een subformulier met de bijbehorende certificaten. Op die manier (klikken op een record in een subformulier opent een nieuw hoofdformulier) kun je aardig doorlussen, en hou je de formulieren ook overzichtelijk.

..... en een actie kunnen maken die een nieuw hoofdformulier opent (van de geselecteerde auto) met daaronder een subformulier met de bijbehorende certificaten. Op die manier (klikken op een record in een subformulier opent een nieuw hoofdformulier) kun je aardig doorlussen, en hou je de formulieren ook overzichtelijk.

Hallo Octafish
Ik begrijp niet wat je bedoeld met "het telkens opnieuw aanmaken van nieuwe hoofdformulieren".
'k moet dus nog duidelijk veel leren
Er zijn inderdaad niet veel gegevens in mijn voorbeeld welke ik geminimaliseerd heb, waarbij ik de structuuropbouw uitprobeer

Als je een formulier maakt is dat in beginsel een zelfstandig object. Op een formulier kun je een tweede formulier zetten. Op dat moment is het eerste formulier het hoofdformulier, en het tweede formulier een subformulier. Die constructie krijg je als je een enkelvoudig formulier [Klanten] hebt, met daarin een subformulier [Auto's]. Wil je in [Auto's] een subformulier [Certificaten], dan moet je een enkelvoudig formulier [Auto's] maken, waar je een subformulier [Certificaten] in maakt.
Vandaar dus mijn suggestie om twee hoofd-subformulier constructies te maken: Klanten-Auto's en Auto's-Certificaten. Met een (dubbel)klik actie op een auto in het formulier Klanten-Auto's open je dan het formulier Auto's-Certificaten. En zo verder, als je op Certificaten ook weer een gekoppelde tabel/formulier zou hebben.

Bedankt, ...het begint al iets duidelijker te worden. Al is Access toch moeilijker te snappen dan ik aanvankelijk dacht

't Is geen pakket voor jongens of meisjes die nog nat achter de oren zijn :D Jammer genoeg doet Microsof zijn uiterste best om de suggestie te wekken dat iedereen een database kan bouwen, met netzelfde gemak als waarmee je in Word een brief typt.... Niet dus!

nou... ben 44 jaar en al sinds mijn 16° bezig met Basic, Pascal, Cobol, ZX-spectrum+, commedore 64, etc etc,, dus de groenigheid is al een beetje opgedroogd :p

Ik ben gewend om te werken met Excel, en die access-tabellen lijken daar op het eerste zicht goed op, niet dus....

Ook een bejaarde van 93 die voor het eerst gaat zwemmen wordt nat :)

Pak ook vooral de handleiding Access voor Beginners mee die ik aan het maken ben; de oudere afleveringen kun je vinden op http://handleidingen.helpmij.nl De meest recente staat in de Nieuwsbrief.
Overigens zijn tabellen en Excel en Access wel goed met elkaar te vergelijken. Rij=Record, Kolom=Veld. Alleen kun je in Excel heel makkelijk een formule maken met een willekeurige cel, en in Access niet. Verder is de Gegevensintegriteit in Access vele malen beter geregeld dan in Excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan