• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

relatione database

Status
Niet open voor verdere reacties.

baukjen

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2006
Goedendag allemaal. Ben bezig met het opzetten van een relationele DB in Excel wat volgens mij heel goed mogelijk moet zijn.
Probleem die ik nu al heb is de ID automatische nummering en sorteren.
Ophogen nummer heb ik in een eenvoudige formule gemaakt gaat goed.
Zodra ik echter wil sorteren op kolom B gaat er iets mis en kom er niet achter wat dat is.
En natuurlijk is het de bedoeling dat de gegevens van blad2 een koppeling krijgen die bij sorteren in blad 1 wel gelijk moeten blijven die zal ik natuurlijk moeten koppelen via MS query.

Wie help mij wat op weg?

Alvast bedankt

Goede groet
Baukjen
Bekijk bijlage Rel_DB.xlsx

Ik denk niet dat je met formules autonummering kunt maken.
Probeer het eens met een macro:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Column = 2 Then
        If Target.Offset(, -1) = "" Then Target.Offset(, -1) = Application.Max(Columns(1)) + 1
    End If
End Sub

die Shakespeaer is een goede alleen de beknoptheid van deze macro geeft voor mij nog niet het resultaat wat ik wil. Moet ik dan de eerste cel A3 (=ALS(B3="";"";$E$1) deze formule wel laten staan om de macro te laten werken?

Laatst bewerkt:
heb het even op een nieuw blad gezet en het werkt
Nu nog de beginstand inzetten ga ik zoeken

Laatst bewerkt:
Is het overigens mogelijk om een relationele DB op te zetten met excel?

Volgens mij kun je wel een eindje komen.
Databaseprogramma's hebben meer faciliteiten voor het maken van bijvoorbeeld query's en kunnen meer records bevatten en bewerken zonder noemenswaardige vertraging.

Excel heeft nu toch ook redelijk goede Query mogelijkheden? Of toch aan de studie met acces?

Als je bij wijze van spreken maar twee tabellen hebt hoef je daar geen database voor te ontwerpen. Dan is Excel wel makkelijk en kun je ze snel combineren met Verticaal Zoeken.
Maar een studie Access is sowieso nooit verkeerd.

Hallo,

Misschien een hint om het e.e.a. te verwezenlijken met PowerPivot/Query?

MVG
Peter

nee het gaat om meer dan 2 tabellen. mijn idee is de kracht van Excel te gebruiken in een tabel constructie. Maar als het toch beter is om het meer te gaan zoeken in een DB programma?! PowerPivot/Query? Zal eens zoeken wat dat is.

Laatst bewerkt:
Je bent in mijn ogen gek als je een relationele database gaat maken in een programma dat daar niet voor bedoeld is. Terwijl je een programma hebt dat daar nu wél expliciet voor gemaakt is. Alsof je soep gaat eten met een vork...
alle problemen die je nu hebt, bestaan niet eens in Access...

@Octa

Het maken van een relationele database is geen doel op zich. Het gaat uiteindelijk om gegevensbeheer en er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden.
Of Excel bedoeld is voor dit werk lijkt me niet relevant. De vraag is of Excel geschikt is voor het doel wat Ts voor ogen heeft. Daar is niks geks aan. Overwegingen voor keuze van het een of het ander zijn complexiteit en omvang.

Je mag de vraag of Excel geschikt is best stellen, maar dat verandert niks aan het antwoord: zodra je met meerdere tabellen gaat werken met relationele afhankelijkheden, is er maar één juiste keuze: een database. TS is nog een beetje onduidelijk wat hij nu precies wil met Excel

mijn idee is de kracht van Excel te gebruiken in een tabel constructie.
En deze opmerking wijt ik dan ook aan onbekendheid met Access. Want er zijn maar weinig berekeningen die ik niet in Access kan maken...

@Baukjen.

Vermijd het gebruik van het woord relationele database. Dat roept het ergste in sommigen onzer wakker ... ;)

Maak gewoon eerst maar eens duidelijk wat je precies wil en welke resultaten je met welke gegevens nastreeft. Dan zal blijken dat er vele wegen mogelijk zijn.
(Ter illustratie: vanwege onbekendheid denken bijv. velen dat je in Word geen database zou kunnen bouwen. Dat kan wel en veel compacter dan bijv. in Access).
Maar pas als jij duidelijk bent kunnen helpers dat ook worden.

Oeps het roept iets meer op dan dat mijn bedoeling is.
Op dit moment heb ik veel data in Excel staan,veel kolommen en verdeeld over een aantal werkbladen die aan elkaar gekoppeld zijn.
Waar ik tegenaan loop dat het steeds moeilijker wordt om zaken op te zoeken vooral zoek combinaties. Om een voorbeeld te geven; wie heeft in een bepaald jaar welke diensten afgenomen.
Dus ben ik op zoek naar een mogelijkheid dit te realiseren. Ik lees nu ook dat ‘word’ mogelijkheden heeft? Of moet ik het toch zoeken in Acces?

Hallo,

Zoals je het nu omschrijft zou je toch je heil dienen te zoeken in PowerPivot voor exces of acces.
Je 2 tabellen gekoppeld dmv PowerPivot. Kijk eens of dit in de richting komt?

mvg
Peter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
'Dat je in Word een database zou kunnen bouwen'. Dan lust ik er nog wel een paar, want dan kan het in Notepad ook ;).
Je kunt een Excel bestand prima ombouwen naar een Access database, kost je een middag maar dan heb je al een prima relationele structuur met de juiste afhankelijkheden. En kun je alle queries bouwen met alle vragen die je maar wilt. En heb je data-integriteit etc. In de tijd dat het draadje nul ooit, had je hem al af kunnen hebben :).

Ja dus toch Acces!! Helaas niet de snelheid die OctaFish heeft met Acces (zeer ervaren) maar ik als beginneling Acces zal er zeker toch iets moeten kunnen opzetten?! Zal eens een poging wagen!
Bedankt voor alle reacties en een goede voortzetting
Groet
Baukjen

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan