Remote Shutdown Command/Script

Status
Niet open voor verdere reacties.

visha

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jul 2005
Berichten
1.441
Hallo allemaal,

kheb een pc met winxp en een laptop met winxp.
als de pc aanstaat kan ik deze overnemen door gebruik te maken van RealVNC en van extern bureaublad. heel vaak is het dat deze pc aanstaat en dat ik de programma's moet openen en dan inloggen om het dan vervolgens af te sluiten.
ik wou vragen of het mogelijk is om een commando(ms-dos) te sturen of een bestandje te runnen wat deze pc van afstand laat afsluiten zonder al dat gedoe met inloggen enz..

Byee VRC
 
Paar mogelijkheden, maar het volgende zou moeten werken (opslaan als Afsluiten_pcnaam2.bat):
@echo off
net.exe use \\pcnaam2 /delete /yes
net.exe use \\pcnaam2 /user:AdminGebruikerOp_pcnaam2 "WachtwoordVanDieGebruiker"
shutdown.exe -s -t 20 -f -m \\pcnaam2

Natuurlijk pcnaam2 vervangen door de pcnaam die je af wilt sluiten etc.
Komt erop neer dat je eerst 'inlogt' op die computer en 'm dan via shutdown.exe afsluit.

Er zijn ook tools voor, bijv. psexec

Zou m.b.v. psexec er zo uit kunnen zien:
psexec.exe \\pcnaam2 -u AdminGebruikerOp_pcnaam2 -p "WachtwoordVanDieGebruiker" "C:\Windows\System32\shutdown.exe" "-s -t 20 -f"

Succes,

Tijs.
 
ipv psexec zou je dan ook meteen psshutdown kunnen gebruiken, onderdeel van de pstools
 
Psshutdown bestaat inderdaad ook. Hier de informatie over psshutdown.

@gvrgvr: Bedankt voor deze extra tip. Lijkt me veruit de makkelijkste optie (als het goed werkt).

Tijs.
 
Heel eenvoudig..

Notepad openen typ het volgende in:
shutdown /s /f /t 10 (10 kan je wijzigen, na 10 seconden word het systeem afgesloten)

Save As.. geef een naam bijv: shutdownscript.BAT BAT moet erachter komen, en kies daaronder Als extensie All Files..

Thats it..
 
Zodra je op het bureaublad van de remote pc bent ALT+F4 gebruiken en je krijgt het afsluit menu. Geen scriptje nodig.
 
Dan kun je in de remote sessie net zo goed het shutdown commando van HelpdeskPCZorg gebruiken.
Ik dacht juist dat het de bedoeling was om de laptop af te sluiten vanaf een andere computer, dus zónder er een actieve remote sessie ermee te hebben.

Tijs.
 
dus zónder er een actieve remote sessie ermee te hebben.
Nu ik jou opmerking lees en het eerste bericht nog eens lees, denk ik dat je goed zit en heeft dat van mij geen zin.
 
Ten eerste allemaal bedankt voor jullie reacties :thumb:
wat ik zoek is zo'n script wat dnties heeft geplaatst.

Paar mogelijkheden, maar het volgende zou moeten werken (opslaan als Afsluiten_pcnaam2.bat):
@echo off
net.exe use \\pcnaam2 /delete /yes
net.exe use \\pcnaam2 /user:AdminGebruikerOp_pcnaam2 "WachtwoordVanDieGebruiker"
shutdown.exe -s -t 20 -f -m \\pcnaam2

Natuurlijk pcnaam2 vervangen door de pcnaam die je af wilt sluiten etc.
Komt erop neer dat je eerst 'inlogt' op die computer en 'm dan via shutdown.exe afsluit.

Er zijn ook tools voor, bijv. psexec

Zou m.b.v. psexec er zo uit kunnen zien:
psexec.exe \\pcnaam2 -u AdminGebruikerOp_pcnaam2 -p "WachtwoordVanDieGebruiker" "C:\Windows\System32\shutdown.exe" "-s -t 20 -f"

Succes,

Tijs.

Ik heb de script overgenomen en geprobeerd te runnen. deze werkte niet. en heb vervolgens pause en echo erbij gezet om te kijken wat ie doet.
geeft een melding toegang geweigerd :S.
dit is de code en de uitvoer.

Code :
Code:
@echo on
net.exe use \\visha-007 /delete /yes
net.exe use \\visha-007 /user:vishaal "321"
shutdown.exe -s -t 20 -f -m \\visha-007
pause

Uitvoer :
Code:
C:\Documents and Settings\Vishaal\Bureaublad>net.exe use \\visha-007 /delete /ye
s
\\visha-007 is verwijderd.


C:\Documents and Settings\Vishaal\Bureaublad>net.exe use \\visha-007 /user:visha
al "321"
De opdracht is voltooid.


C:\Documents and Settings\Vishaal\Bureaublad>shutdown.exe -s -t 20 -f -m \\visha
-007
Toegang geweigerd.

C:\Documents and Settings\Vishaal\Bureaublad>pause
Druk op een toets om door te gaan. . .


Ik denk dat het opgelost is..

Je mag best op ´´Vraag is opgelost´´ klikken.

Greetz,

Mojo

Ja, ik had het idee ook nadat ik de posts gelezen had maar ik wou het toch even uitvoeren om te kijken of het echt werkt om het vervolgens op opgelost te zetten.
maar hij is dus nog niet opgelost.

weet iemand hoe ik dit kan omzeilen van dat toegang??

Byee VRC
 
Probeer het ook eens met psexec en psshutdown

Tijs.
 
Twee offtopic berichten verwijderd.

@HelpdeskPCZorg,

De vraagsteller bepaald of iets opgelost is of niet. Daarbij krijgt men een mailtje na twee weken, als de topic nog op "Niet opgelost" staat, met het verzoek te reageren of de topic op "Opgelost" te zetten.
 
Ik heb nog even getest, en het lijkt een rechtenprobleem te zijn:
Ik vermoed nu dat de af te sluiten pc XP Home draait of XP Professional in de modus "Simpel delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)".
In dat geval meldt je je altijd aan met de rechten van de gebruiker Guest/Gast, en dus zonder het recht de pc af te sluiten óók als je gebruik maakt van de -u parameter van psexec of /user:gebruikersnaam in het net use commando.

Tijs.
 
Voor XP Home lijkt een oplossing te liggen in het toevoegen van de gebruiker Gast/Guest aan de lokale groep Administrators.

Op de af te sluiten computer (indien NL versie XP):
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net localgroup Administrators Gast /add
Op de af te sluiten computer (indien UK versie XP):
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net localgroup Administrators Guest /add

Probeer daarna het script opnieuw (de gebruikersnaam en wachtwoord kun je dan weghalen in het script: Je logt toch altijd in als Gast/Guest).

Succes,

Tijs.
 
Probeer het ook eens met psexec en psshutdown

Tijs.

kgebruik liever geen andere progs.

Ik heb nog even getest, en het lijkt een rechtenprobleem te zijn:
Ik vermoed nu dat de af te sluiten pc XP Home draait of XP Professional in de modus "Simpel delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)".
In dat geval meldt je je altijd aan met de rechten van de gebruiker Guest/Gast, en dus zonder het recht de pc af te sluiten óók als je gebruik maakt van de -u parameter van psexec of /user:gebruikersnaam in het net use commando.

Tijs.

dit was de oplossing.
vinkje uitgezet en toen deed ie het.
wel raar dat ie standaard als gast inlogt.
btw mijn os was winxp prof.
iig allemaal bedankt.
kzal de topic op opgelost zetten en mijn scriptje opslaan en gebruiken :)

Byee VRC
 
Dat als Gast/Guest wordt ingelogd is bij Simpel delen altijd het geval. Bij XP Prof kun je nog kiezen of je Simpel delen wilt gebruiken, bij XP Home niet eens (daar is alleen Simpel delen mogelijk).

Ook al is het de Prof versie, dan nog zullen veel mensen in een thuisnetwerk- of kleine bedrijfsomgeving er prijs op stellen het met Simpel delen af te kunnen (geen wachtwoord nodig, geen gedoe met het instellen van bestands-/mappenrechten en deel-rechten), vandaar dat Simpel delen standaard staat aangevinkt.

Mooi dat het nu werkt zoals gewenst, en bedankt voor de terugmelding.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan