• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rendement beleggingen berekenen (XIRR functie?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

mayflower

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2009
Hallo, ik probeer in Excel het rendement van meerdere posities te berekenen. Zie bijgaand bestand. Begin van het jaar heb je 100 van aandeel A en 0 van aandeel B. Gedurende het jaar kop en verkoop je wat van A en koop je ook wat B. Met som.als lukt het mij het juiste aantal van een aandeel te berekenen. Maar wat is het rendement? Er is een XIRR formule die zoiets zou moeten kunnen. Maar ik weet niet goed hoe ik die moet gebruiken. Zeker niet wanneer in een reeks data er verschillende aandelen met elk hun eigen aan- en verkoopmomenten staan. Is hier iemand die hier meer verstand heeft heeft?

Alvast bedankt!

Bijlagen

IR.schema.
Kolommen K en L zijn enkel ter controle, mogen weg.
eindwaardering bekijken als een verkoop, dus -

Bedankt cow18. Maar ik ben bang dat het paarlen voor de zwijnen zijn, want ik begrijp er geen snars van. Wanneer ik het aandeel van kolom J bekijk dan moet er toch meer dan 0% rendement zijn? Begin van het jaar 0 aandelen, dan gedurende het jaar een aankoop van 100 st. voor EUR 50 (5000) en eind van het jaar is de waarde 10% hoger (5500).

Na wat googlen, eigenlijk zou je eerst alle 0-betalingen er uit moeten filteren (of een stukje VBA schrijven=voor gevorderden).
Na aanpassen van de bereiken in J10 heb ik dit

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan