• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rente berekenen einde jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

willyv28

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2009
Onze vereniging heeft in 2013 een grote investering en om dat niet te plots te moeten betalen hebben we (5 personen) een spaarrekening geopend. Telkens op het einde van het jaar zal er intrest worden betaald door de bank op deze rekenening.
Daar de stortingen vrij zijn, zal de ene bijvoorbeeld 50,00 storten vandaag, de andere 20,00 binnen 1 maand en mogelijks zal die eerst binnen 2 maanden nog eens 50,00 storten. Mogelijks kan iemand maandelijks storten.
Graag bekwam ik een formule voor de berekening van de bekomen intrest aan de hand van het aantal dagen van zijn storting tot einde jaar deze intrest te verdelen aan wie wat toekomt.
Voorbeeld:
A1: bekomen intrest
A2: Datum storting
B2: Datum intrest berekening
C2: Piet
D2: Jan
E2: Claas
F2: Gerard
G2: Tine

enz...

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Willy.

Beste willyv28 , je bestandje reproduceren ga ik niet , maar kijk jij eens als je =TW in een cel typt ( dat is een functie binnen excel > toekomstige waarde ) vul daar de cellen aan waar alles staat en anders een klein voorbeeldje van je sheet waar wat staat enz.

rente berekenen

Beste Trucker 10,
Bedankt voor je reactie, maar ik begrijp je uitleg niet goed.
Als bijlage mijn test ontwerp, maar vak H52 moet ook terug 20,00 zijn, maar ik raak er niet.
Willy.

NB. Het lukt mij niet om de bijlage toe te voegen.

Is je bestandje te groot ? of is het hoe je het kan uploaden ?

Bijlagen

• hoe upload.jpg
    hoe upload.jpg
    100,6 KB · Weergaven: 74
Wily , met de functie =TW bedoelde ik dit zie je bestandje , ik ga der mee aan de slag of dit toepasbaar kan zijn op dagen , je zal ook zien dat ik het spaar bedrag als - ingeef .

Bijlagen

Willyv28

Ik zou eerste de rentedagen berekenen : Aantaldagen maal het bedrag.
Dan per persoon de rentedagen op tellen en omzetten naar een % van het totaal aantal rentedagen.
Dit % gebruiken om het intrest bedrag te verdelen.

zie bijlage.:thumb::thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Trucker 10,
Ik zal het eens bestuderen, je ben alvast van harte bedankt.
Je hoort het nog als het gelukt is.
Willy.

Beste willyv28 ;)

Heb hier ook een bestandje gemaakt, waar je het startbedrag ingeeft en daarna kan je individuele bedragen aan toevoegen met datum.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Beste Trucker 10 & Danny,
Het vak F3 is niet het persentage, maar het bedrag die uitbetaald is einde jaar en dat moet ik verdelen onder de deelnemers en volgens bedrag en aantal dagen.
Willy.

Willyv28

En het idee om rentedagen te gebruiken ?
Hierdoor is het mogelijk om de verhoudingen te berekenen om het ontvangen rentebedrag eerlijk te verdelen.:):)

Beste Gerard,
Kan bijlage niet downloaden, krijg melding ongeldige bijlage.
Willy.

Willyv28

Nog een keer het bestand.

Maar in principe is het vrij eenvoudig. vermenigvuldig kolom F met kolom G. Tel deze resultaten op per persoon en voor alle personen. Reken het totaal per persoon uit als een percentage van het geheel en je hebt de verdeelsleutel voor het ontvangen intrest bedrag.
Succes

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan