• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rente / lening in exel

Status
Niet open voor verdere reacties.

renzo1

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2021
Lukt me niet om de berekening te vinden

Bijlagen

• Naamloos.png
    Naamloos.png
    5,9 KB · Weergaven: 37
Kijk eens naar de functie =PV(..) (engels) of =HW(..) (nederlands)

Ik denk dat je daar wel iets mee kunt.
Let op, dat je percentage, termijnen en aflossing allemaal in maanden neemt.
dus percentage = (2,5% / 12)

lam, je schrijft:
dus percentage = (2,5% / 12)
met rente over rente kom je anders uit denk ik.
maar in de gebruiksaanwijzing van de functie HW staat inderdaad dat het (2,5% / 12) moet zijn.

Laatst bewerkt:
Renzo, volgens de gebruiksaanwijzing van mijn nederlandse excel wordt het dan
Code:
=HW(G7/12;G8*12;G9)
en een heel goed nieuwjaar

Het hangt eerder van de bank af (de befaamde kleine lettertjes), minder van excel, of je 2.5%/12 dan wel macht(1+2.5%;1/12)-1 moet gebruiken als maandelijkse rentevoet.

Laatst bewerkt:
hallo cow, in de als ik in de formule HW 2.5%/12 gebruik klopt het exact als ik met de uitkomst terug reken (met maandelijkse rente over rente).

ja, goed mogelijk, ik heb het niet nagerekend.
Maar banken doen bizar en steeds in hun voordeel.
Ik dacht mijn eerste lening 20j terug, afhankelijk of ze intrest mochten aanrekenen of moesten betalen, dan had een jaar ofwel 360 ofwel 365 dagen.
Die 360, dat was nog in de tijd dat er geen rekenmachines bestonden en een jaar 12 maand had van netjes 30 dagen.
De rekencapaciteit hadden ze ondertussen wel, maar 2.5% in grote letters schrijven en dan in de kleine letters 360 dagen, dat is net geen 2.47 meer.
Dus als ze in het ene geval wel kunnen en het andere geval niet, dat is de boel een beetje opnaaien.
Misschien bestaan die "truken van de foor" niet (meer) in Nederland.
Bovendien een veel grotere afwijking dan bovenstaande 2.5% te delen door 12 of die 2.5% door die machtsformule jagen.

Laatst bewerkt:
Dank voor de toelichting Cow18 :)

Dit is eentje waar we (ik) niet aan denk(en)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan