• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rente op spaarrekening berekenen (360 dagen manier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excel800xl

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2007
Beste mensen,

Ik wordt er zo langzamerhand een beetje gek van, daarom wil ik jullie eens vragen of jullie tips voor me hebben.

Al jaren houd ik voor mezelf de opgebouwde rente bij van m'n spaarrekening. In het verleden heb ik gespaard bij de Postbank, Spaarbeleg, Vola, etc. De manier van renteberekening was altijd erg simpel:

Rente per dag = Spaarbedrag * rentepercentage / 365

Dus bijvoorbeeld bij een saldo van 1000 euro: 1000 * 0,03 / 365 = 0.0821 etc., oftewel afgerond 82 cent per dag.

Ik maak hiervoor altijd een simpele spreadsheet, met 365 regels (1 regel per dag), waarin ik de volgende kolommen zet:

Datum/ Mutatie / Spaarbedrag / Percentage / Rentebedrag

In de kolom "Mutatie" vul ik alleen een bedrag in als er een mutatie is geweest, bijvoorbeeld "100" (erbij) of "-100" (eraf). De kolom "Spaarbedrag" telt alle mutaties op vanaf 1 januari tot en met de huidige datum (=rij), dus die kolom bevat voor elke datum het juiste spaarbedrag. "Percentage" spreekt voor zich (wordt aangepast bij een rentewijziging) en Rentebedrag is het uitgerekende rentebedrag per dag. Ergens bovenaan zet ik dan de totaaltelling van de rentebedragen.

Deze manier van uitrekenen klopte tot dusver altijd precies (zoals verwacht).

Nu heb ik echter sinds kort (november 2007) een Internet Spaarrekening bij de Friesland Bank, en deze bank hanteert het "360 dagen per jaar" systeem. Mijn probleem is nu: Hoe ik het ook probeer, ik kan de manier van renteberekening niet nabootsen.

Is er hier iemand die bekend is met deze materie? Als het nodig mocht zijn zal ik nog wel 's een voorbeeldbestand bijvoegen.

Alvast bedankt voor jullie aandacht, want zoals gezegd wordt ik er een beetje gek van!!:D

Groetjes,
R

Ben je zeker dat alle verrichtingen op de juiste datum staan?

Ben je zeker dat alle verrichtingen op de juiste datum staan?

Ja, heel zeker. Het moet 't echt in de manier van berekenen zitten. Ik heb ook wel andere manieren geprobeerd (want op 1 of andere manier moet je elke maand op 30 dagen stellen, en het jaar op 360 dagen), maar ik kom er maar steeds niet precies op. Ik bereken het voor meerdere mensen (doe ik al jaren), maar ik sta nu ineens voor paal, nu deze bank andere manieren blijkt te hanteren...

Nogmaals: Ik weet dat ik iets "fout" doe, maar wat? Ik heb met opzet voor deze opzet gekozen, omdat je nu precies de valuta data kunt zien (niks verschoven van de 31e van de maand naar de 30e bijvoorbeeld).

Misschien even uitleg vragen bij de bank?;)

Heb ik al meerdere keren gedaan, maar die zitten me maar wat dom aan te staren... ("Maar meneer, als u dat wilt uitrekenen moet u er wel rekening mee houden dat het saldo wel verandert gedurende het jaar, hoe wilt u dat dan uitrekenen?". Dat soort reactie's...")

Volgens de site wordt er een gewoon percentage gehanteerd en daar reppen ze niet over 360 dagen:

"VST Telebankspaarrekening

met een tegoed rente%
tot € 750.000 2,60%
vanaf € 750.000 geen rentevergoeding"

Daar komt bij: een 360 dagen methode? Steken ze vijf dagen rente in hun zak?

Groet

Volgens de site wordt er een gewoon percentage gehanteerd en daar reppen ze niet over 360 dagen:
"VST Telebankspaarrekening
met een tegoed rente%
tot € 750.000 2,60%
vanaf € 750.000 geen rentevergoeding"
Daar komt bij: een 360 dagen methode? Steken ze vijf dagen rente in hun zak?
Groet

Ik denk dat je dan verkeerd hebt gelezen (of ik heb verkeerd geschreven) want het gaat hier om de Internet Spaarrekening van de Friesland Bank, met 3,25% rente.

En er is inderdaad een 360 dagen methode, da's op zich niet vreemd, er is zelfs een Excel functie voor: =Dagen360(startdatum;einddatum)

Geef eens een linkje naar de website van Friesland Bank waar dit staat.

Op de site kan ik het niet vinden, maar ik ben nu bij 2 kantoren langsgeweest (Leeuwarden 1x, Dokkum 3x), en ik kan je verzekeren dat ze die methode gebruiken. Het is op zich niet een ongebruikelijke methode, ik snap alleen niet hoe ze die precies toepassen (zoals ik al zei, ik heb al verschillende dingen geprobeerd, oa. elke maand in mijn overzicht op 30 dagen zetten, of de formule DAGEN360(..) gebruiken, etc.)

Oh ja, het voorbeeld uit de bijdrage is van een kennis, mijn eigen renteberekening kan ik *wel* kloppend krijgen, maar die is dan ook maar heel simpel, met maar 3 mutaties. Ben zelf pas op 16-11-2006 begonnen met die rekening, dus dan heb je alleen maar 30 dagen in november en 30 dagen (!) in december. Klopt precies, en dat is juist zo frustrerend, want alle andere berekeningen (familie en kennissen) kan ik dus niet kloppend krijgen.

Groeten

Met
Code:
=AFRONDEN(I46*E46/DAGEN360(DATUM(6;1;1);DATUM(6;12;31);WAAR);3)
breng ik het verschil terug tot € 0,18. Een belangrijk verschil met jouw berekening is dat ik de stortingen pas een dag later rentedragend laat zijn, waardoor een deel van het verschil verklaard is. Daarna heb ik gezocht in de afronding, maar daardoor bereik ik het bedrag van de bank ook nog niet.

De optelling van de kolom met
Code:
=ALS(C45<>0;C45*E45/360*DAGEN360(B45+1;B$371;WAAR);"")
leverde een groter verschil in je nadeel op.

Ik zou de vraag schriftelijk of per mail aan de bank voorleggen, zodat deze behandeld kan worden door mensen met meer kennis dan een een gemiddelde baliemedewerker. De vraag is wel of je de bank in beweging krijgt voor een bedrag van € 0,40.

Groet,

Met
Code:
=AFRONDEN(I46*E46/DAGEN360(DATUM(6;1;1);DATUM(6;12;31);WAAR);3)
breng ik het verschil terug tot € 0,18.

Maar dan gebruik je die Dagen360() functie niet goed. Je zou 'm alleen moeten gebruiken om het aantal dagen van de "vorige" mutatie tot de "huidige" mutatie uit te rekenen. Dus stel dat er een mutatie is op 20 november, en de voorlaatste mutatie is op 20 oktober. Normaal zouden dit 31 rentedagen zijn, maar met de 360 dagen manier zijn 30! (Een jaar wordt immers op 360 dagen gesteld, en een maand op 30 dagen). De manier waarop jij de functie gebruikt heeft volgens mij geen zin.

Een belangrijk verschil met jouw berekening is dat ik de stortingen pas een dag later rentedragend laat zijn, waardoor een deel van het verschil verklaard is.

Maar dat is juist het punt: De valuta dagen kloppen zoals in de sheet vermeld (is me ook meerdere keren bevestigd door de bank).

Er moet een redelijk simpele verklaring zijn, maar ik heb 't nog niet gevonden!!

Ik zou de vraag schriftelijk of per mail aan de bank voorleggen, zodat deze behandeld kan worden door mensen met meer kennis dan een een gemiddelde baliemedewerker.

Ik heb telefonisch vernomen dat hierover niet schriftelijk wordt gecomuniceerd :confused:
Maar ik blijf echt wel volhouden hoor, ik kom er ooit wel achter. Misschien dat iemand hier toch nog een tip heeft?

De vraag is wel of je de bank in beweging krijgt voor een bedrag van € 0,40.

Zoals ik al zei: Deze sheet betreft de bankgegevens van een kennis, op mijn eigen rekening staat wat meer spaartegoed, daar zullen ze echt wel wat moeite voor willen doen!

Dank voor je input!!!!!! :thumb: :thumb: :thumb:

Bijgaand informatie over de renteberekening bij de fortisbank. Misschien heb je er wat aan.
Zoals in dit stuk ook vermeld wordt: je kunt een rentestaffel opvragen bij de bank, dan kun je zien hoe zij het hebben berekend.

Groeten,

M.

Bijlagen

Oplossing?

Heeft iemand hier ooit een antwoord op gevonden? Want ik constateer hetzelfde met de Kinderbonus rekeningen van ABN-AMRO. Die krijg ik niet op de cent kloppend, wat ik ook doe! Om gek van te worden!

Het principe is eigenlijk heel simpel.

Er zijn verschillende conventies, opgebouwd uit de volgende regels:
dagjuist = juiste aantal dagen in een maand (b.v. feb heeft 28 dagen)
jaarjuist = juiste aantal dagen in een jaar (365)
De conventie ACT/ACT (actual/actual) is dus dagjuist/jaarjuist
Daarnaast zijn er versimpelingen, deze worden altijd in het voordeel van de bank gebruikt.

de meest logische en eerlijke versimpeling is 30/360 (12 maanden van 30 dagen). Je rente is dan hetzelfde als bij dagjuist/jaarjuist.
In je nadeel komen er de volgende conventies voor:

Als je geld leent: dagjuist/360 (dan betaal je 365 rente dagen in een jaar van 360, oftewel 5 extra dagen)
Als je geld spaart: 30/jaarjuist (dan krijg je rente over 360 dagen in een jaar van 365 dagen, oftewel je 5 minder rentedagen).

Belangrijk is dus om de combinatie van aantal dagen per maand en dagen in een jaar te weten. De gebruikte conventie kun je áltijd terugvinden in de voorwaarden van de rekening. Vaak staat het uitgeschreven (driehonderzestigdagen) en in een vrij complexe zinnen zodat het niet opvalt.

Laatst bewerkt:
Welkom Fredco,

Het is op Helpmij niet toegestaan je vraag in die van iemand anders te plaatsen. Daarnaast stamt op topic uit 2007 en is niet actueel meer. Graag je eigen vraag aanmaken :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan