Reparatie grafische kaart tweede ronde. TIP: REFLOW

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Berichten
675
Een paar weken geleden heb ik hier een vraag geplaatst over de reparatie van mijn Radeon RX 470 8 Gb. Stad en land afgezocht maar nergens vond ik een shop die bereid was om naar de kaart te kijken. Heb de kaart toen op Marktplaats te koop aangeboden (met DEFECT erbij) en tot mijn verbazing waren er drie gegadigden. Een vriendelijke jongeman uit het hoge noorden heeft de kaart gekocht en hij is aan de slag gegaan met het meten/zoeken naar een evt. storing. Na 9 uur meten gaf hij het op en belde een maatje en deze zei dat hij maar met de kaart langs moest komen en dan zouden ze een reflow doen. Zo gezegd zo gedaan en het blijkt de oplossing te zijn.

De kaart draait sindsdien in zijn PC als een tierelier en ik heb een (in principe) goede kaart weg gedaan.

Dus voordat iemand zijn graka wegdoet probeer eerst een reflow. ( eigen risico)


Succes..............


Grtzzzzzz.......................
 
Hallo

Als je dit doet op de "mc gyver" manier .... verfafbrander , etc .... zijn deze geen lang leven meer beschoren.

Mijn tip , hou de ventilatoren , alsook heatpipe radiator zuiver / stofvrij is veel nuttiger.

Controleer de t° chipset , en indien de kaart wordt misbruikt ... permanent hoge t° , de thermisch geleidende pasta zo nu en dan vervangen omdat deze uitdroogt.

Voorkomen is immers beter dan genezen.

Het zou mij sterk verwonderen dat men het korrekte materiaal bezat , om de g.p.u. echt te "reflowen" alle honderden soldeerbolletjes tussen g.p.u. en printplaat vloeibaar , en dat de chip bewoog ....

Meestal is door niet symmetrische langdurige oververhiting de g.p.u. chip gepopcornd , en met deze te verhitten voorlopig "hersteld".

Dergelijke praktijken bemoeilijken een eventuele herstelling die wel volgens de regels wordt gedaan.

Het ergste van dergelijke praktijken , is , dat men dergelijke "herstelde" videokaarten nog durft te verkopen als "refurbished".

Meestal vermeld men zelfs dat er niet bij ....

Peter
 
Laatst bewerkt:
o.k., dit is een geheel andere visie. Maar de nieuwe eigenaar van mijn oude kaart heeft deze gedurende zo'n 9 (!) uur laten draaien onder pittige stress tests en hij mailt mij dat de kaart het prima doet. Tja, wat is wijsheid?
 
Hallo

Heb dergelijke truukjes ook al honderden keren geprobeert als vriendendienst voor kennissen.

Uiteraard met wel het korrekte materiaal , het juiste t° profiel , preheating , etc ....

Enige stabiele oplossing is een nieuwe g.p.u. op de printplaat solderen.

Maar meestal is het sop de kolen niet waard , en zoals reeds eerder vermeld --> voorkomen is beter dan genezen.

Zoals reeds eerder vermeld , is volgens mij zo goed als zeker geen echte reflow uitgevoerd , maar heeft men gewoon de boel warm gestookt.

Dit lukt soms met een gepopcornde chip , die uiteindelijk dan wel niet stabiel / betrouwbaar is.

Een gewaarschuwd mens is er .....

peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan