Reparatie/Upgrade van HP Compaq Presario SR5631NL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vincent95

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2010
Hallo,

Gisteren kreeg mijn beeldscherm geen signaal meer van mijn computer. Ik ben de laatste dagen bezig geweest met het opzoeken van het probleem en ik denk dat ik het nu gevonden heb. Het probleem zit het waarschijnlijk in mijn videokaart, want toen ik die verving door een andere videokaart kreeg mijn beeldscherm weer signaal. Ik weet alleen niet zeker of het alleen mijn videokaart is, want mijn videokaart heeft ook een verbinding met mijn voeding. De videokaart waarmee ik mijn pc weer aan de praat kreeg heeft niet zo'n verbinding nodig. Ik kan die verbinding voor de rest ook niet testen omdat wij maar 1 videokaart in huis hebben die een verbinding met een voeding vereist en dat is de videokaart die het waarschijnlijk heeft begeven. Wel is het zo dat wanneer je die kabel van mijn voeding niet aan mijn videokaart bevestigt dat je een luide piep hoort, die piep hoor ik niet wanneer ik hem wel bevestig en daardoor denk ik toch dat de kabel van mijn voeding wel goed werkt, want anders zou hij denk ik ook een piep geven als hij bevestigd is.

Ik ben in ieder geval benieuwd wat jullie denken dat nou de boosdoener is. Wanneer het probleem mijn videokaart is zou ik ook graag willen weten wat jullie een geschikte upgrade lijkt. Ik gebruik mijn pc wel voor gaming, maar het hoeft van mij niet allemaal op z'n hoogst te draaien.

dit is mijn pc, alleen heb ik de voeding en de videokaart vervangen voor een Coolermaster 450W en een Nvidia 8800gt:
http://www.vergelijk.nl/desktop/hp/compaq_presario_sr5631nl_desktop_pc/specs.rhtml

Die 8800gt en die coolermaster heb ik er 1.5 jaar geleden in gezet. Dit is nog niet heel lang geleden en ik vind het daarom ook jammer dat hij het nu al begeeft. Zelf dacht ik dat mijn kast misschien wel wat te krap was en dat het daardoor te heet is geworden.

Met vriendelijke groeten,
Vincent

Kun je de kaart wel in een andere pc testen ?
Als die kapot is kun je kijken voor een 2e hands radeon hd 4870 / 4850 dat zijn nog redelijke kaarten voor jouw systeem ( rond de €50)
Een nieuwe hd 5670/6670 kan ook
Snellere kaarten zal je cpu niet meer bij kunnen houden .

Test eerst je 8800 in een andere pc.

de computer ondersteund de core 2 quad Q9**** series cpu's dus kan nog een laatste upgrade hebben die cpus zijn echter wel duur
dan zou je er een HD6850 bij kunnen zetten en dan kan je er zeker nog een aantal jaar tegen die voeding kan dat wel aan

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties! Wanneer ik mijn 8800gt in een andere pc ga testen, moet ik ook mijn huidige voeding gebruiken, omdat de andere pc´s die ik tot mijn beschikking heb geen voeding hebben die goed genoeg is voor de kaart.
Wat ik al wel heb kunnen doen is het testen van een ouwe 8800gt van mijn buurjongen in mijn computer. Zijn 8800gt was ook kapot hij gaf strepen en blokken op het scherm weer. Toen ik deze erin zette kreeg ik wel beeld, alleen zaten er wel een aantal groene strepen door heen en af en toe gekleurde blokken, voor de rest kreeg ik dus wel gewoon beeld, dus ik denk dat je er nu van uit kunt gaan dat het probleem de videokaart.
En is het het nog wel waard de kaart te vervangen? Want ik vraag me af hoelang ik nog met dit systeem kan doen wanneer ik de games van de komende jaren toch nog wel wil kunnen draaien. Of raden jullie aan een nieuw systeem aan te schaffen? Ik heb er het budget wel voor, ik vraag me alleen af of het het geld nog wel waard is.

hmm
een nieuw systeem kan het kost wel wat meer dan als je voor 1 cpu en 1 gpu gaat
de upgrade kost ongeveer 300 euro een nieuw systeem kost al snel 600 euro (zeker met de huidige HDD prijzen)
klikerdeklik hiermee kan je zeker een paar jaar mee door

en als je bang bent dat het niet je kast past dan plaats je alles over in een nieuwe kast
klikerdeklik

Laatst bewerkt:
Ok bedankt, nu krijg ik een goed beeld van de opties. Het laatste wat ik me bij zo'n upgrade wel afvroeg is, of ik dan niet mijn Moederboard, RAM en mijn CPU cooler hoef te vervangen. Want mijn buurjongen heeft laatst ook veel nieuwe onderdelen gekocht omdat zijn 880gt0 ook niet meer werkte. Hij heeft toen dit aangeschaft voor ongeveer €410:

Kast:Thermaltake V3 Black Edition € 38,-
CPU koeler: Cooler Master Hyper 212 Plus € 21,95[/td]
RAM: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 € 22,75
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition € 89,90
MB: Asrock 970 Extreme4 € 83,40
GPU: Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e € 149,95

Het systeem wat hij daarvoor had was bijna gelijk aan dat van mij. Maar was het aanschaffen van het MB/RAM/CPU-cooler dan niet overbodig, als voor mij het vervangen van CPU/GPU genoeg is?

hmm voor gaming zal het verschil klein zijn het grootste verschil zit hem in de videokaart
kwa prestatie verschil in cpu kracht scheelt het hoogstens 7fps

zijn computer is uiteindelijk wel weer een stukje krachtiger en zal ook langer mee gaan maar veel scheelt het niet
hij kan echter wel weer een krachtige cpu plaatsen in de toekomst en jij niet

Laatst bewerkt:
Ok en waar zit dat verschil in kracht hem dan in? En ik blijf toch bang dat mijn koeling niet genoeg is, aangezien mijn CPU nu toch flink krachtiger wordt en in mijn computer nu toch gewoon de simpele stock-koeling zit.

tempratuur zullen het zelfde blijven stroom verbruik is ongeveer het zelfde bij die Core 2 Quad cpu's daarvoor hoef jij niet echt zorgen te maken

en als je dan tog zeker van je koeling wilt zijn kun je voor 30 euro al snel een redenlijke koeler kopen van coolermaster bijvoorbeeld

Ok bedankt! En zal het iets uitmaken als ik mn RAM vervang? want dat kost ook maar €20 dus dat is wel te overzien. En het moederboard is dus echt overbodig om te vervangen? Want dat is natuurlijk flink prijzig, dus het zou zeker mooi zijn als ik dat kan laten zitten.

de Q8300 voldoet zeker ja
toekomst gericht is het niet helemaal dit is namelijk wel de laatste upgrade die je kan doen voor dit systeem

maar het houd het zeker nog een paar jaar vol

Maar ik doelde eigenlijk meer op mijn moederbord ;) deze is nu namelijk : Benicia_no1394front
Dit is dus het standaard moederbord van de compaq pc en is dus waarschijnlijk ook niet heel krachtig? Maar is dat dan wel goed genoeg voor deze cpu?

ja dat is hij
het moederbord zal wat dat betreft niet veel impact hebben tenzij er iets mis mee is lol
je moet er alleen niet mee gaan overklocken

Oke mooi, volgens mij is er niks mis mee. En overclocken is niet eens mogelijk aangezien hij een soort beveiligde bios heeft die dat niet mogelijk maakt, zodat je hem niet perongeluk kunt slopen. Dus voor een upgrade zijn de q8300 en de hd6850 dus helemaal genoeg en ook een betere keus dan een AMD Phenom II X4 955 Black Edition + Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e? Sorry dat ik zo veel vraag hoor, ik wil het alleen zeker weten dat het er niet weer naar 1.5 jaar mee ophoudt, want het is voor mij toch aardig wat geld :p

let er wel op dat je wellicht een bios update moet uitvoeren als je de nieuwe cpu wilt kunnen plaatsen

was ik bijna vergeten vertellen :S

ik heb niet gezecht dat het een betere keuzen is..... het is een gelijkwaardige keuzen
het een kost minder dan de ander
toekomst gericht is het alleen weer minder

Laatst bewerkt:
Oh en hoe voer je zo'n bios update uit? Want van moederborden etc. heb ik echt 0 verstand

Ik heb zojuist info opgezocht over mijn moederbord en ik ben erachter gekomen dat de q8300 geen optie is. Dit is namelijk wat bij de informatie staat (http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...212&lc=en&cc=us&dlc=en&product=3817507#N188):

Processor upgrade information
Motherboard supports the following processor upgrades:

Intel Core 2 Quad (Y) Q9xxxx
Intel Core 2 Duo (W) E8xxx
Intel Core 2 Quad (K) up to Q6600
Core 2 Duo E6x00 (C) up to E6700
Core 2 Duo E4x00 (C) up to E4400

Wat is nu dan de beste oplossing?

The IPIBL-LB supports all of the 65nm Core 2 processors, AND the 45nm Core 2 processors as well.
heb ik even van het HP forum afgeplukt als het goed is moet deze cpu er dus gewoon op werken
en wat betreft bios versie daar hoef jij je dus geen zorgen om te maken

onthoud ook dat als je voor amd wilt gaan je dan een nieuw moederbord en werkgeheugen moet aanschaffen
voor een amd setup ben je dus zeker nog 100 euro extra kwijt
als je het geld voor hebt dan kun je dat het beste doen dan heeft je pc een langere levensduur

tis maar net hoeveel geld jij er aan wilt besteden
beiden zijn geen slechte opties in mijn ogen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan