Repeater aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

appie26

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2012
Ik heb een Siemens Gigaset Repeater 108 welke ik in de tuin wil gebruiken omdat het bereik van mijn router daar net iets te weinig is om vooral uitzending gemist schokvrij te kunnen zien. Nu heeft de gebruikershandleiding hele verhalen hoe je een LAN aanmaakt maar dat is er allemaal wel.
Ik mis in mijn beleving heel simpel de uitleg hoe ik zo'n repeater kan vertellen welk signaal hij moet versterken.
In de tuin heb ik zo'n 4 tot 5 wifi netwerken en als ik de repeater aansluit gaat het WLAN lampje ook wel branden maar mijn boerenverstand zegt dat ik toch in de software van de repeater moet kunnen instellen welk WIFI signaal ik wil gebruiken.
Ik mis een beetje de plug & play beleving.
Had gehoopt met een netwerksnoertje de repeater aan een pc te hangen, dan inloggen in de repeaterfirmware. Daar wat instellingen doen en klaar.
Een beetje zoals je op een router het WPA wachtwoord instelt en evt. poorten openzet.
Wie o wie heeft ervaring met deze repeater???

Verbind de repeater met een lan kabel aan je PC.
http://192.168.2.1 intypen in je browser.
Hier kun je verder alle instellingen goed zetten.

Groeten Marcel

Heb ik reeds geprobeerd maar kom de repeater niet in......
Kan het IP adres anders zijn?? Achter op het kastje staat nix.

Weet je zeker dat de LAN kabel 100% is ?
Kun je de repweater resetten dmv een knopje lasng ingedrukt te houden ?
Na een reset zou het ipadres weer moeten zijn wat ik zei.

Groeten Marcel

Geen reset knop. Heb wat gegoogled en de meningen zijn nogal verdeeld.......
Is geloof ik niet de beste aankoop die ik ooit gedaan heb....
Heb meerdere keren gelezen dat gebruikers er niet uit kwamen en gebeld hebben met siemens.
Die mailen dan de juiste info. Geloof dat ik dat ook maar ga proberen.
Dat inloggen in de repeater zie ik niet gebeuren. Heb het nu met 3 verschillende pc's geprobeerd,

Om met je pc in te loggen moet je wel handmatig een ip adres op je pc instellen, want die repeater heeft geen dhcp server. Als het adres van de repeater 192.168.2.1 is dan moet je op je pc iets in de geest van 192.168.2.x instellen met x tussen 2 en 253.

Pieter

Beste appie26.

Allereerst een verwijzing naar een heel goede handleiding, zij het in het Engels, maar ik denk dat dat geen probleem voor je oplevert:
http://www.onyougo.com/manual-siemens-wlan-repeater-108_pdf_en_3527894.pdf

In de tweede plaats moet je de repeater configureren m.b.v. een LAN-kabelverbinding met je PC via het adres http://192.168.2.254
Als password "admin" ingeven.
Als je wilt resetten, moet je m.b.v. een balpen de verzonken resetknop op de onderzijde minstens 5 seconden ingedrukt houden.

Tijdens configuratie ga je naar de tab Wireless/WDS (= Wireless Distribution System). Als het goed is, vind je daar de verschillende WiFi-bronnen binnen bereik, waaronder je eigen accesspoint+router inclusief MAC-adres. Activeer deze met de toets "ADD" die erachter op het scherm staat. De instellingen opslaan, en je hebt de repeater afgestemd op je accesspoint+router. Dit is de helft van de activiteiten.

De tweede helft bestaat uit het koppelen van je WAP (Wireless Access Point) aan de repeater. Daartoe ga je in de setup van je WAP en zoek je ook de pagina WDS op. Als je die gevonden hebt, moet je daar het MAC-adres van je repeater ingeven. Dit MAC-adres staat op een sticker aan de onderzijde van de repeater. De nieuwe instellingen opslaan, en de instellingen zijn bijna compleet.

Het enige dat nog moet gebeuren is het gelijkstellen van de kanalen waarover je WAP uitzendt en je repeater ontvangt.
Ga hiertoe naar de megageek-website en download en draai de file inSSIDer.exe. Je vindt in de tab "2,4 MHz" de spectra van zowel je WAP als van je repeater. SSID van je repeater is "ConnectionPoint". Maak die aan elkaar gelijk (weer via configuratie van repeater of WAP), waarbij zo min mogelijk overlap is met de andere WiFi-bronnen.

Als dit allemaal gelukt is, zal de combinatie WAP+repeater moeten functioneren.

Veel succes.
Wal_fish

Thanx voor de reactie.
Misschien dom van me maar onderop staan verschillende nummers maar ik heb geen idee welke daarvan het MAC adres is.

Het is een reeks bestaand uit 12 cijfers (0 t/m 9 en a t/m f)
Soms wordt het met groepjes van 2 aangegeven zoals 00:00:00:00:00:00, maar dat hoeft niet altijd.

Groeten Marcel

Je krijgt het MAC-adres van je repeater ook te zien, als je inSSIDer-exe draait. Dit staat in een kolom ter hoogte van de regel met SSID= ConnectionPoint.

Verder ook de handleiding volgen:
- de DHCP-server op je repeater op disable zetten, want de DHCP-server van je WAP geeft al automatisch IP-adressen uit;
- de beveiliging op je repeater gelijk zetten aan die op je WAP: meestal WPA2 of WPA-PSK. Je kunt dit ook controleren in de lijst die je krijgt met inSSIDer.exe.

Succes, en groeten,
Wal_fish.

Bedankt voor de reacties mensen! Ik schiet al aardig op.
Heb denk ik het MAC adres te pakken en moet nu alleen inSSIDer.exe nog draaien voor de laatste loodjes.
Moet daarvoor ff de windows laptop van de kids gebruiken omdat ik zelf met een linux en android machine werk.
Moet morgen wel ff lukken. Ben benieuwd!

Laat het uiteindelijke resultaat even weten, a.u.b. Ben er erg benieuwd naar.
Groeten, Wal_fish.

Heb het voor mekaar gekregen om on line te komen, MAAR:
Het signaal was onbeveiligd, dus de laatste aanpassingen gedaan:
Wachtwoord ingevoerd en DHCP server uitgezet. Eerlijk weet ik niet wat DHCP precies inhoudt maar hij moest uit dus dat heb ik gedaan.
Na het uitzetten van de DHCP klapte ik uit de software van de router en ik kom er niet meer in.
In principe staat alles nu zo ingesteld dat het goed moet zijn maar ik kom via de repeater nu niet het internet op.
Wat er nog bij komt is dat ik een KPN Experiabox heb en die heeft hetzelfde IP adres als de repeater. Dus als ik nu probeer in te loggen kom ik telkens in de experia box uit.
Ff voor de volledigheid:
Heb internet via de Experiabox, omdat die nogal ongunstig is geplaatst in huis heb ik mijn oude sitecom router ernaast gezet omdat die een beter wifi bereik geeft in huis. Aangezien ik een vrij diepe tuin heb met een zitje achterin heb ik de repeater nodig om mijn sitecom wifi signaal tot achter in de tuin te krijgen.
Ik heb dus nog de volgende problemen:
Iets mankeert aan de instellingen van de repeater wat ervoor zorgt dat ik niet op internet kan.
Hoe kom ik in de repeater zonder de experia box uit te zetten.
Oh ja!! Bijna vergeten. Mocht ik weer in de repeater kunnen komen, ik zie niet waar ik in de repeater het kanaal kan veranderen.
Ze staan nu allebei op 6 maar daar zitten er meer op in de buurt. Kanaal 4 bv is vrij. Op de sitecom het kanaal veranderen is geen probleem.

Repeater reset gedaan en alles weer ingesteld:
Op 1 of andere manier kom ik niet meer via de repeater on line.
Kom nu wel weer in de repeater en verander dan het IP adres zodat ik niet meer in de experia box kom.
Maar het blijft dat zodra ik de DHCP server uitzet dat ik niet meer in de repeater kom. Alleen door een reset te geven lukt het weer.
Maar na dit 2 x te hebben gedaan blijft het zo dat ik niet on line kom via de repeater.
Dus:
WAP selecteren.
MAC adres v/d repeater staat in de WAP (sitecom router)
WPA2 repeater instellen
Kanaal staat bij beide op 6
Geen idee waarom het niet lukt.....
Morgen ga ik verder, nu naar bed.

De WAP geeft IP-adressen uit via z'n DHCP-server. Daardoor zou op de repeater de DHCP-server uitgezet moeten worden (volgens de handleiding). Ik snap alleen niet hoe zowel de experia box als de repeater hetzelfde IP-adres krijgen.
Het klopt, dat het kanaal in de repeater niet kan worden gewijzigd, kon ik ook niet. Dan blijft inderdaad alleen kanaal 6 over. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn.
Staat WDS in de repeater wel op de WAP gericht? Dan moet er communicatie mogelijk zijn tussen WAP en repeater.
Ook geprobeerd eerst de experia box uit te zetten?

Dat met die experiabox vind ik ook eerder lastig dan vreemd. Als ik de repeater reset dan kom ik er wel weer in met een laptop waarvan de wifi uit staat. Dan verander ik het IP adres van de repeater en dan is dat wel opgelost.
Op een of andere manier zit er iets niet goed in de koppeling tussen de repeater en de router. Heeft het echt dacht ik gedaan want ik ben bij de eerste poging on line geweest met die wifi loze laptop waar de repeater aan zat gekoppeld. Dat kon toen dus alleen maar via het wifi signaal van de repeater. Toen werkte het dus schijnbaar.
Na het uitzetten van DHCP server gaat het dus fout met de repeater. Dan kom ik er ook niet meer in.
Alleen weer via een reset en kan ik weer voren af aan beginnen.
Is er nog controle mogelijk om te testen of beide apparaten gekoppeld zijn?
Het MAC adres in de router staat erin zonder typefouten en in de repeater staat het signaal van de router vermeld. Maar voor de rest moet ik maar hopen dat het zo goed is.

Volgens mij heb je bij de eerste succesvolle poging de repeater als wireless internet adapter gebruikt, dus net zoals de adapter die in je laptop zit.
Als je nog even nagaat, dat de WAP je repeater kent door z'n MAC-adres, de repeater het signaal van je WAP heeft opgepikt, dan moet je je repeater draadloos met je laptop kunnen vinden en kiezen, via het configuratiescherm/netwerktoegang.
Je laptop moet dan al een IP-adres hebben gekregen van de DHCP-server van je WAP, welke slechts wordt doorgegeven door je repeater. Hierom zou je DHCP-server van je repeater uit moeten staan. Als een en ander alleen werkt wanneer de DHCP-server van je repeater aan staat, dan krijgen je repeater en je laptop verschillende IP-adressen. Maar als het werkt, zou ik het zo laten.
Kijk ook eens naar de IP-adressen d.m.v. het commando ipconfig.exe / all in te voeren in het commandoscherm. Als het goed is moeten de eerste 3 getallen van al je IP-adressen hetzelfde zijn, wat betekent dat ze alle op hetzelfde netwerk zitten.
Als laatste mogelijkheid zou je nog contact met Siemens kunnen opnemen. Misschien zijn ze zo bereidwillig om passende instructies te geven.
Ik verneem nog hoe het verloopt.
Groeten, Wal_fish.

Heb die manual nog ff goed doorgespit maar juist bij de punten waar ik over twijfel geeft de manual ook niet echt duidelijkheid.
Heb trouwens bij toeval ontdekt hoe het kanaal kan worden veranderd. Ze staan nu allebei op kanaal 4, welke uniek is in mijn omgeving.
Ik heb bij de repeater alle mogelijkheden geprobeerd m.b.t. het IP adres statisch of dynamisch.
DHCP server aan of uit. In verschillende combinaties. Bij alles valt de verbinding met de repeater dus weg en doe ik maar weer een reset.
Bij de laatste poging heb ik IP adres op statisch staan en DHCP server aan om in ieder geval te houden met het ding.
Mun android phone contact laten maken met het wifi signaal van de repeater en hij maakte wel verbinding. Alleen kwam ik niet on line. Dus er zit nog een klein dingetje mis.
Ik heb wel ergens gelezen dat je de SSID van de WAP en repeater gelijk moet zeggen. Nou heb ik begrepen dat SSID de naam en WPA2 van het wifi signaal is. Aangezien ik 2 signalen vind, die van de wap en die van de repeater heb ik ze wel een andere naam gegeven omdat ik anders niet weet welke ik moet hebben. Trouwens het is toch de bedoeling dat de repeater zijn eigen signaal heeft en dat ik dus met mun laptop of phone het signaal van de repeater moet kiezen en niet die van de WAP????
Zoals je ziet kan ik een hoop aanknoeien met computers maar ben ik niet zo onderlegt met de termen en afkortingen die gebruikt worden.
Ik weet dus voor de helft wat ik aan het doen ben, de andere helft is gokken.
Contact met Siemens zoeken heb ik al geprobeerd en daar kom ik niet veel verder mee. Dit model valt een beetje tussen wal en schip en de tak die dit produkt op de markt heeft gezet hoort niet meer bij Siemens of zoiets. Ik heb volgens mij een stuk of 4 keer iemand aan de lijn gehad die me niet kon helpen maar wel een nummer had waar ik dan naar toe moest bellen. De laatste persoon gaf me toen het nummer van de afdeling die ik het eerst had gebeld. Toen was de cirkel schijnbaar rond zonder dat ik iemand had gesproken die maar iets wist van dit apparaat. Ik ben dus zoals wel vaker op mun eigen kennis/geklooi aangewezen EN op de hulp van dit forum natuurlijk.
Ik ben nog steeds wel gemotiveerd om de repeater aan de praat te krijgen.
Tips & trics nog steeds meer dan welkom. Ik meld mijn bevindingen nog wel even.

Zo te zien, heb je al veel meer geprobeerd dan ik. Afstemmen op je repeater moet je terug kunnen vinden in je client installatiepagina. Dat zal inderdaad wel goed zitten.
Om eerlijk te zijn ben ik lang niet zover gekomen, aangezien ik mijn WAP niet kon afstemmen op de repeater. De WAP is van UPC, en het bleek bij navraag bij de helpdesk dat UPC deze service niet levert, terwijl het volgens de bijgeleverde gebruiksaanwijzing wel mogelijk moest zijn. Ik heb dan ook mijn ongenoegen uitgesproken, en dat ik voor niets een repeater heb aangeschaft.
Aan deze informatie zul je wel niet veel hebben, maar het is even om te verduidelijken dat ik je verder niet kan helpen met extra informatie. Hopelijk kunnen anderen het verder opnemen.
Succes met het vervolg.
Groeten, Wal_fish.

Ik snap het ook niet helemaal. Heb wel gelezen dat de reviews van die repeater niet altijd positief zijn maar dattie wel goed zou werken met een experia box.
Echter bij mijn type experiabox is de WDS functie uitgeschakeld. Vandaar dat ik ben gaan proberen om de repeater te combineren met mijn sitecom router.
Aangezien ik het op deze manier niet voor elkaar krijg lijkt het dus te kloppen dat die Siemens repeater niet met alle routers wil samenwerken. Blijf ik vreemd vinden, maar nu ga ik voor de volgende optie:
Heb nl met KPN glasvezel gebeld dat ik niet tevreden ben met mijn huidige Experia box omdat 1. het wifi signaal te zwak is om mijn hele huis en tuin dekking te geven. en 2. de mogelijkheid om dit signaal te versterken met een repeater (WDS) is uitgezet in de software van de Experia box.
Oplossing: een andere router met wel de WDS mogelijkheid. Die bestaat en wordt mij nu opgestuurd. Kan een paar dagen duren dus voorlopig geen actie van mijn kant.
Met een beetje mazzel krijg ik de repeater wel gekoppeld aan die nieuwe Experia box. Bijkomend voordeel is dat portforwarding beter is te regelen met die nieuwe.
Als ik alles aan de praat krijg kan gelijk mijn sitecom router weer terug de doos in.
Of ik zet die ook in als repeater. Dat zie ik dan wel weer.
Nu ff wachten op de nieuwe Experia box.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan