• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost repeterende formules

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

HarriePloegstra

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2024
Als ik een formule wil laten repeteren moet ik slepen aan het groene hokje rechtsonder de cel. Hier wordt dan het laatste getal steeds herhaald. Is het ook mogelijk dat de getallen die herhaald worden niet zichtbaar zijn. zie bijlage.

Bijlagen

• excel.jpg
    excel.jpg
    67,1 KB · Weergaven: 25
Welkom. Goed gebruik hier is een representatief Excel-voorbeeldje bij een vraag te plaatsen. In een foto of plaatje kunnen we niets in wijzigen of uitproberen, en moeten we vaak gokken of iets overtypen.

Staat er een formule in die cel die je doortrekt naar onderen? Dan wordt het wellicht zoiets als:
Code:
=ALS(A1<>"";[formule];"")
Verwijzing aanpassen naar eigen situatie.

Ik hoop dat de bijlage zo duidelijk is. Het is een deel van het originele bestand. Bij het openen van het bestand worden de formule wel zichtbaar. Ik zou graag willen dat excel de formule automatisch toepast op de volgende regel zonder dat de laatste uitkomst van 8g wordt herhaald in 9g tm 12g

Bijlagen

Zet deze formule eens in G4 en dan naar binnen kopiëren.
=ALS(F4="";"";$G$1-F4)

Laatst bewerkt:
Sorry, typfoutje. Dient te zijn "naar beneden kopiëren.

Peter bedankt, Maar deze formule kopieert kolom G de uitkomst van kolom F. In cel G5 zou het verschil tussen G4 en F5 moeten komen te staan.

Bijlagen

in G5
Code:
=ALS(F5="";"";G4-F5)
en dan naar beneden kopieren

ik zou zeggen probeer het eens en kom met nieuwe vragen als het niet doet wat je verwacht

Kolom F werkt nu maar in kolom E heb ik de formule =ALS(E8="";"";0,005*G7) ingezet maar die werkt niet.

Wat je wil bereiken weet ik niet, maar je kan nooit een formule in een cel zetten en daar dan ook nog iets intypen.
ik vraag me ook af waarom je opslaat als xlsm?

Bijlagen

Ik wil bereiken dat excel automatisch de rente berekent van het openstaande vordering. Daarom de formule ;0,005*G8. Maar ik wil niet dat als ik deze formule naar beneden kopieer het laatste bedrag herhaald wordt. In de kolommen F en G werkte het wel op deze manier. Waarom het bestand als xlsm wordt opgeslagen weet ik niet, dat gaat vanzelf.

Kan je eens laten zien in het voorbeeldje zoals je het nu al hebt?
Dus ook met de formule welke bij jou niet het juiste resultaat aangeeft of teveel laat zien.
.xlsm komt mijn inziens niet van zelf. Hier dien je toch handelingen voor uit te voeren. Of het was al een bestaand bestandje.

Het was een bestaand bestandje. Maar ik heb het nog een keer geprobeerd en nu lukt het wel. In elk geval bedankt voor jullie hulp!

Harrie,
Je rekent met 0,005, dus een rente van 0,5% per jaar!
Ik ken geen enkele bank die dit percentage hanteert.
Is het een familielening dan is het zeer wel mogelijk dat het % iets lager ligt dan wat marktconform is, maar 0,5% zal de fiscus nooit accepteren.
2e punt: rente wordt per jaar berekend, dus zal je rekening moeten houden met de begindatum en de einddatum (ik veronderstel dat je het wil berekenen met als einddatum: vandaag).

Kortom: stof tot nadenken.

Nee trainers, het is een maand percentage, dus per jaar is dit 6%. Dat accepteert de fiscus wel lijkt me.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan