replace disk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Harryjax

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2006
Berichten
33
Hoi,

Heb op een laptop en op een PC eigenlijk het zelfde probleem. Opstarten en dan volgt een zzwart scherm met een melding :system error replace disc and hit any key..maar wat ook iki ook geprobeerd heb ..nada niets.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik ze weer aan de gang kan krijgen.

alvast bedankt voor de reacties

Harry
 
Iig 2 mogelijke oorzaken:

1. er zit een niet bootable diskette in de drive -> diskette eruit en probleem is opgelost.
2. er is iets fors mis met de opstartbestanden van 98/ME (Config.sys en Autoexec.bat) en de door die bestanden aan te sturen opstartdrivers (.sys en .exe files)

Als WIN98/ME echt niet meer wil starten dan kun je de veilige modus in ME nog proberen en herstel uitvoeren. In 98 zul je waarschijnlijk naar een format toe moeten.
 
Op beide zit volgens mij Windows 95, en ik krijg alleen maar een zwart scherm, ook kan ik nog geeneens in de veilige modus komen. Er zit geen diskette in het station.
 
Advies: bootdiskette 98SE downloaden en daarmee booten en dan gauw 98 erop zetten.
 
Indien je met de 95 opstartflop opstart, misschien eerst deze in de bios als eerste zetten om op te starten, dan achter de a: prompt fdisk /mbr intoetsen en enteren, eventueel hier te downloaden.

Ook sys c:, achter de a: prompt en enteren zou nog misschien nodig zijn.
 
Ik heb een inmiddels al wel een boot diskette, alleen hij leest het diskette station niet en hoe kom ik dan toch in de bios? Ik ben wel met F10 bij syst. instellingen geweest en daar volgorde aangepast. ???
 
die disk staat los van het bios en als je systeeminstellingen hebt veranderd ben je in het bios geweest. Als in het bios A op 1ste bootdevice staat en hij wil desondanks niet booten, dan zijn er 2 opties: drive A defect of de diskette is geen goede bootdiskette.
 
Laatst bewerkt:
Dan zal ik het nogmaals proberen en desnoods een nieuwe bootdiskette downloaden...

Allen bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan