reply knop maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
In essentie niet zo heel moeilijk. Om te beginnen: het formulier dat je gebruikt (of wilt gebruiken) moet je dus inrichten als Afdruk Samenvoegen document, dat je dan koppelt aan het (Excel)bestand dat je nu vermoedelijk ook al gebruikt, of wil gebruiken, om de personen te mailen.

Die mailing wordt dan een email-verzending, waarbij het email adres uit het adressenbestand dus wordt gebruikt in de email. En ik zou dus het document niet als bijlage, maar als tekst versturen. Je krijgt dan, als ontvanger, een email met de complete documenttekst in de body van de mail. Er hoeft niks geopend of opgeslagen te worden. De ontvanger beantwoordt dan de mail, en vult de gevraagde informatie in. Jij ontvangt dan de ingevulde mail, en kunt die verwerken.

Veel meer is het eigenlijk niet. Ik zou zelf in mijn Outlook een regel maken die alle binnenkomende mails verplaatst naar een specifieke map, zodat ze allemaal netjes bij elkaar staan. De macro die ik hiervoor heb gemaakt leest die map dan uit, en zet de bodytekst in een matrix variabele. Vervolgens kun je dan heel specifiek de ingevulde informatie uitlezen en verder bewerken. Ik deed dat in een Excel bestand, maar dat kan natuurlijk ook in een Word document worden gezet. Wat je maar bedacht had :).

(Overigens is het niet echt nodig om complete berichten waar jij op reageert te quoten ;).)
Ja zo doe ik dat nu al, voorzien van 'antwoord icoon' en 'verzenden icoon' maar slechts alleen in Outlook. Hoe dat in andere mailprogramma's eruit ziet, geen idee, daarom zocht ik naar een knop.

Ja zo doe ik dat nu al, voorzien van 'antwoord icoon' en 'verzenden icoon' maar slechts alleen in Outlook. Hoe dat in andere mailprogramma's eruit ziet, geen idee, daarom zocht ik naar een knop.
Ik denk dat je hier op onderuit mee gaat als iemand een webmail gebruikt.
Misschien dat die een mailto:jan@klaassen.nl kan herkennen, en dat laat verwijzen naar het scherm voor een reactie. Maar dat hoeft niet zo te zijn is mijn ervaring.

Maar nog steeds vraag ik mij af waarom er niet aan automatisering wordt gedacht? Soms klinken oplossingen behoorlijk alsof het nog 1995 is.

Laatst bewerkt:
Hoe dat in andere mailprogramma's eruit ziet, geen idee, daarom zocht ik naar een knop.
Dat is niet interessant; elke ontvanger krijgt de informatie die jij zendt. Punt. En met Antwoorden krijg je hetzelfde terug. Hooguit, maar ook dat is iets dat jij niet in de hand hebt, heeft de ontvanger ingesteld dat in de reply mail de originele tekst niet wordt herhaald. En dan antwoord de ontvanger dus met een lege mail... Dat is dan eigenlijk een probleem voor de ontvanger, vind ik, en niet voor jou. Hetzelfde probleem ontstaat natuurlijk ook als je met een bijlage werkt. Ook dan moet de ontvanger op de juiste manier antwoorden.
(en gebruik dus het tekstvak om te antwoorden, niet de Citeren knop :))

Macro’s in Outlook is wat ingewikkelder dan een macro in Word, maar ik vermoed dat we even langs elkaar heen praten :). Ik ging er nu (weer) even van uit dat alles vanuit Word wordt geregeld.

Als je e.e.a. vanuit Outlook wilt doen, wat ook prima kan, dan zou je het invulformulier in Outlook moeten maken met een verzend- en een ontvang kant. Dan kan de ontvanger het formulier invullen en via een reply terugsturen met de gegevens. Dat werkt prima in een ‘gesloten’ Outlook omgeving, maar ik weet niet hoe andere mail clients omgaan met Outlook formulieren.

Wat ik nog wel eens deed, is een Word formulier gebruiken dat werd ingevuld en teruggestuurd om meer gegevens te verzamelen voor spinybet . Op basis van dat formulier kun je dan de inhoud uitlezen. Of, is ook goed te doen, zorgen dat de antwoorden in de mail staan, en de mail uitlezen. Ook dan kun je de gevraagde antwoorden dus uit de mail halen. Maar programmeren in Outlook is wat lastiger dan programmeren in Word.
Ik ben het ermee eens dat het maken van macro's in Outlook meer kennis vereist dan in Word. Vooral als het gaat om het werken met verschillende gegevensformaten en compatibiliteit met andere e-mailclients.
Ik gebruik vaak Outlook aangepaste formulieren voor het verzamelen van gegevens. Ze zijn handig voor het maken van intuïtieve interfaces, maar kunnen problematisch zijn als je werkt met gebruikers die andere e-mailclients gebruiken.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Aar
Ik val hier ook maar even in de discussie.

Van wat ik begrijp wil je een knop in je Word document. Zoals al aangehaald gaat dit een stukje VBA in het document vereisen. Helaas wordt VBA tegenwoordig (terecht) gezien als gevaarlijk en zal dus bij veel ontvangers standaard uit staan. Die mensen ga je onmogelijk uitgelegd krijgen wat ze moeten doen.

Daarnaast zal iedereen een volwaardige versie van Word moeten hebben (dus niet online/tablet/telefoon). Daar werkt VBA niet.

Ik zou eens kijken of je iets kunt met bijv. jotforms. Dan kun je het formulier online maken en ontvang jij de antwoorden in jouw mailbox. Hoef je alleen een link naar het formulier aan de gebruikers te mailen.

Als het alleen om een datum gaat zou je ook nog iets als datumprikker.nl kunnen gebruiken. Handig voor als je met een groep een afspraak probeert te plannen.

• Leuk
Waarderingen: Aar
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan