• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Report filter op basis van operatoren in Draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jacob01

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2009
Ik heb een draaitabel in Excel met als Columnlabel de 'Groepsomschrijving' en in de Rowlabels de 'Datum'
Daarnaast heb ik een reportfilter op grootboeknummer.

Betreffende draaitabel wordt gegenereerd op basis van een macro:

With ActiveSheet.PivotTables("PivotTable1").PivotFields("Grootboek")
.PivotItems("10").Visible = False
.PivotItems("11").Visible = False
.PivotItems("12").Visible = False
.PivotItems("14").Visible = False
End With

Echter de grootboeknummers kunnen wijzigen maar zijn wel verdeeld in groepen.

Is het mogelijk de reportfilter in een macro op basis van operatoren toe te passen?

Bijvoorbeeld in mijn geval >4000 (=kostenrekeningen)
Nu kan ik alleen de grootboeken één voor één uitschakelen (Visible = False) als er echter een nieuwe grootboekrekening onder de 4000 bijkomt wordt deze er niet automatisch uitgefilterd.

BVD!!:d

Beste Jacob,

Als eerste: het lijkt me handig dat je een voorbeeldbestandje plaats zo dat de mensen kunnen zien wat wilt en je zo mee kunnen helpen aan een oplossing.

Zelf denk ik op dit moment aan een andere oplossing. Je kunt er voor kiezen om in je dataset waar de draaitabel op gebaseerd is (Groepsomschrijving, Datum, Grootboeknummer en waarschijnlijk bedrag etc etc..), nog een veld toe te voegen en te werken met een formule.

Ik weet niet uit hoeveel cijfers je grootboeknummers bestaan maar anders koppel je een formule aan het grootboeknummer zodat je bepaald dat het een balans of resultatenrekening-post is. (Dit zou je zelfs nog verder uit kunnen breiden.)

Bijv.

121000 Debiteuren (het nummer staat bijvoorbeeld in cel A1)
485100 Rente kosten
810000 Omzet

Formule

=als(a2>=400000;"Resulatenrekening";"Balansrekening")

of

=als (a2>=400000;als(a2>=800000;"opbrengstrekening";"kostenrekening")

Kun je hier wat mee?

Hoi Jos,

Dank voor je reactie. Op zich kan ik het op die wijze oplossen. Maar dit betekent weer een extra 'hulp kolom'.

Het gaat mij om de fundamentelere vraag of je in een draaitabel kan filteren op basis van operatoren. Oftewel groter dan x. Via de reguliere draaitabelroute gaat dit niet, vraag me af of dit wel via een Macro te doen is...?

pure gok (zonder voorbeeld)
Code:
 Dim it, s$
  With ActiveSheet.PivotTables("PivotTable1").PivotFields("Grootboek")
    .ClearAllFilters
    For Each it In .items
      s = it
      .PivotItems(s).Visible = (--s > 4000)
    Next
  End With

Helaas

Dank voor je reactie, helaas werkt deze aanpak niet :(
Iemand anders nog opties?

dan toch een voorbeeldbestandje ?

Status
Niet open voor verdere reacties.