Requery bij PageUp/Down

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmfjohan

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2012
Ik heb in een formulier een aantal van elkaar afhankelijke keuzelijsten geplaatst.
Voor de navigatie(bladeren) kan ik knoppen gebruiken waarachter ik een "requery" opdracht laat uitvoeren op de keuzelijsten zodat ze telkens de juiste info laten zien. Bladeren met de PgUp en PgDn knoppen is echter een wens van de gebruikers, maar ik weet niet hoe ik in Access kan registreren dat een dergelijke toets gedrukt wordt. Iemand een suggestie ? Of anders kan ik ook gebruik maken van een "Onscrol" functie of zoiets, maar die bestaat niet zover ik weet.

Groeten,
Johan

Leg eens uit wat je (of eigenlijk: je gebruikers) willen, want ik snap het niet. PgUp en PgDn kun je misschien nog wel herprogrammeren, maar a: waarom, en b: wat moeten ze doen?

Het betreft een enkelvoudig formulier waarop meldingen vastgelegd worden.
Door te bladeren ga je van de ene naar de nadere melding. Op zich niet zo spannend.
In keuzelijst1 kies je een klant en in de volgende keuzelijst een contactpersoon van de klant.
Door te bladeren blijft Access standaard "hangen" op de contacpersonen van de eerste klant. Door telkens bij bladeren een requery uit te voeren op de bron van de keuzelijst2 blijven netjes de gekozen contactpersonen zichtbaar en zodra een nieuwe melding invoert, en je kiest een klant, zie je ook weer de juiste contactpersonen.
Tot zover allemaal geen probleem dus, volgens mij de standaard werkwijze wanneer de waarden van keuzelijst2 afhankelijk zijn van hetgeen gekozen is in keuzelijst1.
Ik heb op het formulier 2 knoppen zitten (volgende record en vorige record) en OnClick wordt de betreffende requery uitgevoerd. Datzelfde wil ik bereik wanneer men PgUp of PgDn gebruikt. En waarom? Omdat het nu eenmaal veel sneller is om met het toetsenbord te werken dan om steeds de muis te pakken.
Er zou dus eigenlijk een Onclick_PgDn moeten zijn of zoiets. Kun je me helpen ?

Die gebeurtenis is er, zoals je ongetwijfeld al gezien hebt, niet. Hoeft ook niet. Bladeren met PgUp en PgDown is niet hetzelfde als bladeren met bladerknoppen, omdat je daar nu eenmaal VBA code achter hebt hangen die alles kunnen doen wat jij wilt. Zelf zou ik die knoppen alleen gebruiken om naar een specifiek record te gaan; je wilt de functie ervan immers gelijk houden aan de functie die onder de sneltoetsen hangt. Met PgDown moet je naar de volgende record, en met de knop <Volgende record> moet je dus ook exact dat doen, en niks meer. Jij hebt ervoor gekozen om dat wél te doen, waardoor sneltoets en knop niet meer hetzelfde doen.

Ik zou dus, i.p.v. jouw oplossing, de Requery hangen achter de gebeurtenis <Bij aanwijzen> van het formulier. Hiermee bereik je dat de Requery altijd wordt uitgevoerd, ongeacht of je knop of sneltoets gebruikt.

Super, dit werkt. Bedankt voor de oplossing Michel.

Groeten,
Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan