• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Reservering op datum. Wanneer datum 'X' is rood markeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenn11

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2008
Berichten
38
Beste allemaal,

Ik wil een aantal kolommen maken:

1. Datum van reservering (handmatig in te voeren)
2. Einddatum reservering (= kolom1 + 21) hierdoor wordt de datum opgeteld met 21 dagen.

Echter wanneer de waarde van de tweede kolom de 21 dagen overschrijd, dan wil ik dat deze een kleur krijgt.

Wellicht de koppelen met huidige datum (=vandaag() ) aangaan?

Hoe ziet de formule bij 'voorwaardelijke opmaak' dan uit?

Of heeft iemand anders een (beter) idee?

Alvast bedankt!
 
Aangenomen dat B kolom 2 is, wellicht:
Code:
=B1>VANDAAG()
Plaats anders s.v.p. een Excel voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
In het voorbeeld heb ik:

B5 is een handmatige invoer van een datum
C5 is =B5+21 (dit betekend de datum van B5 + 21 dagen)

In dit voorbeeld is de datum van 21 dagen verlopen. Ik wil hier dus een markering op wanneer het de 22e dag is.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld reservering.xlsx
    17,5 KB · Weergaven: 18
Het is met niet helemaal duidelijk

Deze in de voorwaardelijke opmaak van C5?

Code:
=C5=B5+22
 
Dan selecteer ik de opmaak 'groter dan' ?

Zodra 'einddatum' Ç5' de waarde van 21 dagen overschrijd dan moet deze rood worden.

Ik reserveer op datum 1-1-2020. Dat betekend dat t/m 22-1-2020 ik mag reserveren, hierna verloopt mijn reservering.

Op datum 23-1-2020 moet de cel dus rood kleuren (alles wat boven de 21 dagen is).


Let op: de cel C5 daar zit een formule op (namelijk: B5+21) en is dus statisch. Deze waarde veranderd niet. Daarom moet wellicht gekeken worden naar de datum van vandaag, deze is wel variabel.
 
Laatst bewerkt:
Code:
=c5[color="#ff0000"]>=[/color]b5+22
 
Je bijlage is niet te openen. Probeer het eens via beheer bijlagen
 
Je bijlage is niet te openen. Probeer het eens via beheer bijlagen

Hierbij als bijlage. Maar ik denk toch dat we een fout maken omdat de einddatum statisch is, deze telt niet een 22e dag erbij op.

Zodra de datum van vandaag >21 dagen groter is dan einddatum, dan moet einddatum rood kleuren?

"Ik reserveer op datum 1-1-2020. Dat betekend dat t/m 22-1-2020 ik mag reserveren, hierna verloopt mijn reservering.

Op datum 23-1-2020 moet de cel dus rood kleuren (alles wat boven de 21 dagen is).


Let op: de cel C5 daar zit een formule op (namelijk: B5+21) en is dus statisch. Deze waarde veranderd niet. Daarom moet wellicht gekeken worden naar de datum van vandaag, deze is wel variabel."
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    17,6 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Code:
=$c5<vandaag()

Zoiets plaats je als formule in de Voorwaardelijke opmaak
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reacties! Ik kom met die oplossing er niet uit, dat zal wel aan mij liggen hoor.

Inmiddels heb ik wel een ingeving gehad, namelijk:

Zoals je ziet heb ik bij B1 (=vandaag). Ik heb nu bij B2 een maximale reserveringsdatum gemaakt (B2= B1+21). Dit zijn dus 2 dynamische velden want de datum van vandaag veranderd uiteraard altijd en daarmee ook de optelling van 21 dagen.

Bij de opmaak heb ik gekozen voor >B2. Zodra de waarde van C5 groter is dan B2 dan wordt hij rood.

Zie bijlage.

Thanks!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld reservering1.xlsx
    17,9 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp moet C5 rood worden als C5 groter of gelijk is dan vandaag + 21.
Zo ja, wordt de FORMULE voor VO voor C5:
Code:
=C5>=VANDAAG()+21
 

Bijlagen

  • Voorbeeld reservering1 (AC).xlsx
    17,9 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan