• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Reserves invoegen Tour de France toto in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rolanddorst

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2011
Hallo,
Ik heb een hele mooie tourtoto in excel gemaakt.
maar ik heb 1 probleem.
ze moeten 15 renners kiezen + 5 reserves. Die reserves komen er 1 voor 1 in als 1 van de eerste 15 renners eruit gaat/stopt. is dit mogelijk???

Bijv. de 3de reserve wordt 1ste in de 2de race. maar mag nog niet meedoen omdat er nog geen 3 renners zijn uitgevallen. pas in rit 16 mag hij meedoen omdat er al 3 renners eruit zijn. De punten die deze renner heeft behaald tellen pas bij rit 16 mee. alle punten die hij van rit 1-15 heeft behaald moeten op 0 komen. MAAR bij een andere deelnemer staat hij wel bij de eerste 15 dus krijgt hij wel van rit 1 tot 20 de volle puntentotaal. Ik persoonlijk denk niet dat het bestaat de code voor excel (voor reserves) maar je weet maar nooit.

P.S de enige mogelijkheid is denk ik handmatig in te voeren.
voorbeeld een renner heeft tot rit 10 26 punten behaald
Code:
=SOM.ALS(WielRenners;E20;Renners!$X$3:$X$203)
Handmatig te veranderen.
=SOM.ALS(WielRenners;E20;Renners!$X$3:$X$203)-26
ik hoop dat iemand het snapt.

alvast bedankt
Roland

Zonder voorbeeldbestandje komen de helpders hier er niet uit.

Toto bestand

http://www.2shared.com/document/NbghNjUz/CIDTourToto2011.html

het gaat dus om de reserves. Deze mogen pas meetellen in bijv. rit 10 en niet gelijk vanaf het begin. is er een oplossing. ik hoop van wel. Handmatig kan ik het wel veranderen maar ik hoop dat ik iets van automatisch kan doen. bijv. naam intoetsen en rit wanneer renner mee doet.

alvast bedankt
Roland Dorst

Ik denk dat je de optelling niet in 1 cel moet neer zetten.

Voor elke deelnemer zou ik voor elke rit 1 kolom nemen en een kolom voor het totaal.
(de 21 'rit kolommen' zou je kunnen verbergen.)
Je hebt tevens een lijst nodig waarin je de uitvallers zo moeten noteren.
Zijn de extra kolommen een optie?

Hier het ideetje van mij.
Het is nog lang niet foutloos maar het gaat meer om het idee.

Bijlagen

super

Super. ik heb het getest.
bij de 3-5de reserve heb ik ook gedaan.
was wel ff uitzoeken hoe je het hebt gedaan. sommige dingen weet ik echt niet, maar ben heel blij dat jij dat wel weet.
ik heb wel iets van 420 fouten, die weet ik niet hoe ik die eruit moet krijgen maar zolang het werkt vind ik het best.

nog 1 vraagje. is er een mogelijkheid dat je alleen het rugnummer intoetst en dat excel dat automatisch omzet met de naam erbij. nu moet je de hele lijst scrollen voor de naam in de etappe. anders hoef je alleen het rugnummer intoetsen en de rest vind ie automatisch.

iig, heel erg bedankt.

mvg Roland

Voor het omzetten van nr naar naam heb je vba nodig en dat is niet mijn sterkste punt.

Heb je bij de formule van reserve 2 tm 5 rekening gehouden dat de reserve ook kan uitvallen?
Het bereik waarin de X geteld wordt moet dus aangepast worden

Reserve 1: COUNTIF(E5:E19;"x")

Reserve 2: COUNTIF(E5:E20;"x")

Reserve 3: COUNTIF(E5:E21;"x")
enz

Wil je nog meer weten stel de vraag gerust en plaats dan even een nieuw xls bestandje .

tot nu toe

Ik zit een beetje te spelen met die codes maar wilt niet helemaal lukken
dat vba is veel te moeilijk voor mij. daar heb ik echt geen kaas van gegeten
Dus verschillende dingetjes geprobeerd, tutorials gelezen you tube dingen geprobeerd.

http://www.2shared.com/document/f2YU8d4-/RBDORSTTourToto2011-12.html

als je 1 naam van 203 velden moet hebben is het aardig lastig te zoeken.
dus ik had al gedacht om alles te nummeren(rugnummers) dan is het makkelijker opzoeken. je kan niet bij de uitslagen de naam intoetsen (dan pakt ie niet) je kan het alleen maar in het dropdown menu selecteren.
ach ja. Ik ben al heel blij met wat ik nu heb,

en ik had de reserves ook al erbij gedaan, maar super dat je mee dacht.

groetjes Roland

In 'etappes' in cel B1 het rugnr tikken
In cel B1 verschijnt de naam
Dubbelklik in de cel en de naam wordt er ingezet.
Nogmaals dubbelklikken en de naam verdwijnt.

Tabblad 'renners' en 'klassement' ook nog iets aangepast.

Bijlagen

jajaja

HELEMAAL SUPER.
Eerst uurtje vloeken waarom dubbelklik het niet deed.
ik snapte ernix van waarom het dubbelklikken het niet deed.
Scores en XXX(in rood ook heel goed) is lekker duidelijk
maar terugkomen op dubbelklikken.(staat er klein in beeld macro's uitgeschakeld)
Ja dus inschakelen en toen deed ie het.

Ik weet niet hoe ik je moet bedanken.
als je nog meer indeeen hebt.

groetjes Ro

Nu nog "even" de formules omzetten voor de overige (29) deelnemers. :D :p :(
Als ik je nog een tip mag geven voordat je weer een uurtje of zo loopt te vloeken.

In de formule staat aan het einde : 25-KOLOM()
Begrijp je dit en hoe je dit eventueel moet aanpassen voor de overige deelnemers?

Misschien is een grafiekje nog een ideetje, dit levert vaak ook een leuke presentatie op van hoe de standen zijn op diverse momenten.

Voor verder vragen weet je mij en natuurlijk ook de andere helpers op het forum te vinden.

Als jij tevreden bent, dan ben ik het ook en het bedanken doe je door de vraag als opgelost te zetten.

ik deed dat gewoon met kopyeren/plakken codes veranderen automatisch

grafiekje is heel leuk alleen het lukt mij niet:

Verticaal: punten
Horizontaal: etappe 1/21
en de 30 verschillende deelnemers in de lijn te krijgen.
en dan elke etappe de dagpunten bij de andere punten op te tellen (zodat je elke keer hoger gaat) volgens mij moet ik dan onder de tabel de dagpunten bij elkaar optellen(dat lukt) en dan deze achter elkaar aanzetten en deelnemer voor deelnemer in de grafiek invoeren. de joker krijgt dubbele punten 25 wordt 50 punten (*2) maar als ik die achter deze code doe: =ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($B5;Etappes!B$3:$W$30;25-KOLOM();0);"") krijg ik een foutmelding dus die staat helemaal aan de rechterkolom *2. En mijn vriendin zegt wordt het niet druk 30 lijnen in 1 grafiek? iig ik ben echt heel blij met je tips en meedenken en hulp.

even nog een vraag is er geen database waar je zulke dingen (poultoto)kan neerzetten en dat andere deze kunnen downloaden?

groetjes Roland

Hallo Roland

Als je ik jouw mail adres krijg stuur ik je een nieuw bestandje met de grafiek.
Ingepakt is het 284 kb en dus net iets te groot om hier te plaatsen.

oh dat is makkelijker dan op het forum elke keer plaatsen
mijn email:

xxxxxxxxxxxxxxx
mail ff gelijk je rek nummer. maak ik wat geld over voor alle moeite.
groetjes Roland

Laatst bewerkt:
Heb je mail adres genoteerd.
Verwijder hem maar snel, forums zijn een lust voor spammers om mailadressen te verzamelen.

Ik zit nu in de nachtdienst zal vanavond wel mailen.
Rek nummer is overbodig we doen dit gratis en voor niets, alles gaat hier op vrijwillige basis.
Dus als je nog eens hier rondsnuffelt en iemand vraagt wat en jij weet het antwoord reageer dan en je maakt iemand anders weer blij.

Mailtje verstuurd.

2 vraagjes nog

popipipo
ik heb bij unieke spelers. 2x renner XX er nog instaan terwijl ik bij renners alle namen heb in gevuld gevolg dat ik ook een aantal #N/B krijg.

en is het ook mogelijk dat ik bij unieke deelnemers ook dat klik systeem
(rugnummer invoeren en dan dubbelklik dat de naam er gelijk instaat en dubbelkik de naam verwijderd). Ik was de formulieren aan het invullen en zo'n klik systeem bij de uitslag etappes.bij 28 formulieren gaat 100x keer zo snel dan het elke opnieuw opzoeken van de namen. Dan is het volgens mij helemaal klaar.

alvast bedankt Roland

Hallo Roland,

Het foutje van mijn kant het horen geen 199 renners te zijn maar 198
Het foutje aan jou kant je bent renner nr 1 J.C. Péraud vergeten.

Er zat nog een foutje wat namen in nr 199 en nr 201 hebben dezelfde naam (Bernhard Eisel) dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk
Ik weet niet of je het weet maar achter elke naam staat nog een spatie.
Het zou kunnen zijn dat je daar in de toekomst nog problemen mee kunt krijgen.

En het tabblad 'unieke namen' had ik in gedacht om dit aan alle deelnemers te geven zodat ze niet een naam dubbel kunnen kiezen.

Daarna kun jij de lijst kopiëren naar tabblad 'Deelnemers' en hoeft jij niet 28*18 namen in te tikken.

Gr Willem

Super

Alles veranderd, werkt perfect.
drukke dagen achter de rug gehad en verjaardag. nu bezig alles in te voeren.
ga kijken of het allemaal werkt.

groetjes en nogmaals heel erg bedankt.

Roland

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan