resolutie van foto's

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Een nog veel korter bewijs:

Zet maar eens een plaatje op je website van bijv. 200 px breed en 72 dpi.
Zet datzelfde plaatje op de site met 200 px en 300 dpi (of een ander getal, je mag kiezen, doet er niet toe).

Zie je verschil? Nee, want er is geen verschil. Die dpi is een loze kreet, die heeft alleen maar te maken met afdrukken.

Je beeldscherm heeft een dpi (globaal tussen 70 en 100 meestal). En een plaatje op je beeldscherm heeft (op ware grootte) dezelfde dpi als je beeldscherm.

Maar: deze dpi is geen eigenschap van je plaatje, maar van je beeldscherm.

Overtuigd? Niet overtuigd?
Ik heb in ieder geval mijn best gedaan, me dunkt.

Wia je hoeft het niet nog eens te zeggen; je hebt het al gezegd. Ik lees je posts (en artikels), lees jij dan ook eens mijn posts goed, het commentaar staat er allemaal al in. Hoe groot de afbeelding op jouw scherm toont is natuurlijk geen eigenschap van het plaatje zoals het op de computer staat. Nog even heel kort dan (lezers die alles al gelezen hebben kunnen het skippen).

Er is een vakje (eigenlijk 2 voorzien) bij de eigenschappen van de afbeelding voor ppi, dus is dat een eigenschap van de afbeelding (klinkt toch logisch: iets wat bij eigenschappen van de afbeelding op je computer staat is een eigenschap van de afbeelding op je computer, toch geen speld tussen te krijgen). Als je het plaatje doorstuurt aan je buurman kan hij de eigenschap ppi opvragen en zien wat jij daar hebt ingevuld. Dat het niks verandert aan de weergave op het scherm is naast de kwestie. Ik heb al gezegd dat afbeeldingen ook nog andere eigenschappen hebben die ook niks veranderen aan de weergave op het scherm (bijvoorbeeld titel, auteur, datum; of specifiek voor afbeeldingen: camera, sluitertijd, diafragma enzovoort (voor de duidelijkheid: ik bedoel wat in de informatie bij een afbeelding staat: als je rechtsklikt op een afbeelding en op eigenschappen klikt (rechtsklikken op de afbeelding op je computer - eigenschappen klikken; dan krijg je dus de eigenschappen van de afbeelding op je computer:), dan het tweede tabblad kiezen en eventueel nog geavanceerd klikken)); of je daar cameratype en zo achteraf nog verandert (hoewel dat wss niet kan) maakt niks uit voor de weergave van de afbeelding op het scherm), maar dat zijn weldegelijk eigenschappen van de afbeelding zoals die op je computer staat. Verder is het is al duidelijk gemaakt waarvoor de eigenschap ppi dient.

Laatst bewerkt:
Mijn laatste berichten waren gericht aan Maestro. Lees onze discussie nog maar eens door.

Nooit gedacht dat daar zo'n lange discussie uit voort zou komen. Voor mij is het allemaal helder nu en ik hoop dat vele webmasters en drukkerijen het ook lezen en dat ik met een gerust hart een foto voor een flyertje bij de drukker kan afleveren van 72 dpi, 100 cm x 200 cm en dat er dan niks aan de kwaliteit mankeert (hooguit dat het de drukker 20 seconden extra kost om het even om te zetten in 300 dpi en de juiste afmeting in cm) . En dat mijn webmaster ook niet mag mopperen bij een fotootje van 300 ppi.

Ik zie het voorlopig nog heel somber in LTK. Op een forum van mensen uit het vak, heb ik me onlangs in een discussie gemengd. Daar had men het weer over 72 dpi voor beeldscherm, en alle andere onjuiste zaken.

O.a. zei weer iemand: ik zeg altijd, zet maar vast op 300 dpi, ook al weet je de afdrukmaat nog niet. Waarop ik dit voorbeeld noemde (komt nog als update op mijn site):

1. In Photoshop staat deze foto:
2304 x 1536 px, 230 dpi, en (uiteraard vanwege die 230 dpi) 10,017 x 6,678 inch.
2. Er wordt tegen de klant gezegd: zet maar vast op 300 dpi (afdrukmaat is nog niet bekend). Resamplen naar 300 dpi geeft:
3005 x 2003 px, 300 dpi, afdrukmaat blijft 10,017 X 6,678 inch
3. Afdrukmaat is nu bekend, moet 8 inch breed worden, 300 dpi moet blijven staan:
2400 x 1600 px, 300 dpi, 8 x 5,333 inch
Heb je mooie foto's dan is het wel erg jammer dat er dus eerst naar boven geresampeld wordt, daarna weer naar beneden. Terwijl resamplen dus helemaal niet nodig was geweest!

Daarop reageerde een persoon (fotograaf met veel verstand van en ervaring met druk en prepress):
Ja, dat is natuurlijk onzin en ronduit bezigheidstherapie. Zolang je het afdrukformaat niet weet, is een dergelijke aanwijzing een onnodige voorzet. Ze roepen maar wat. Net zoals veel drukkers graag "Certified PDF" roepen, en als je vraagt "Welk profiel?" dan weten ze 't niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan