Resolutieonafhankelijk ontwerp

Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Ik ben net begonnen met webdesign, ik stuit op een punt waarover ik weliswaar veel informatie kan vinden, maar geen eenduidige oplossing. Vandaar dat ik het hier maar eens vraag:

Hoe kan ik het beste ontwerpen als ik een pagina wil maken die door iedereen goed te bekijken is. Met iedereen bedoel ik dan even alle verschillende resoluties.

Moet ik met percentages werken bij framesets, tabellen en lettertypes enz.? Of zijn er meer mogelijkheden?
Is er wat dit betreft een bepaalde standaard, volgens welke de meeste webdesigners werken?
Ik werk momenteel dus met frames, is dit bezwaarlijk?

Ik wil dus een pagina hebben die er bij zoveel mogelijk mensen goed (of in ieder geval fatsoenlijk) uitziet?

Natuurlijk kunnen jullie me niet volledig oplepelen hoe ik dat van A tot Z moet doen, maar kunnen jullie me een beetje de goede richting op helpen?

Even nog als aanvulling:

IK zie dat bijvoorbeeld een populaire website als marktplaats.nl gebruik maakt van absolute getallen als het om de grootte van de tabellen gaat. Dit zal toch niet voor niks zijn denk ik dan maar. Zijn absolute getallen dan in sommige gevallen toch beter dan percentages?

Daar is geen simpel antwoord op: 't Is situatie-afhankelijk.
Persoonlijk gebruik ik voor mijn eigen websites tegenwoordig absoluten van waarden rond de 700 pixels (breed), zodat de website op alle resoluties van 800×600 goed wordt weergegeven.

Er is behalve frames en tabellen nog een mogelijkheid, door middel van CSS. Je scheidt hierbij de inhoud en de layout. De inhoud staat in de HTML pagina en de layout wordt dan totaal beschreven in een zgn stylesheet.
Maar als je net begint, zou ik me maar eerst eens goed verdiepen in HTML en bv gebruik maken van tabellen.
Een vaste breedte heeft zijn voor- en nadelen. Voordeel is dat je layout altijd het zelfde blijft, nadeel is dat mensen met een hogere resolutie een vrij leeg beeld hebben. Werk je met percentages, dan kan je layout er wel eens raar uitzien en moet je goed opletten dat je niet boven de 100% uitkomt, want dan krijg je scrollbalken.

HTML

Je kan in een frame ook een tabel plaatsen.

doe in je <head> gedeelte:

bij <frames src="pagina.html" margeinheight="0" margeinwidth="0">

Voeg dan een tabel in je frame in.
<table width="100%">
<tr><td width="50%" align="left"> Deel 1 </td>
<td width="50%" align="right"> Deel 2 </td>
</tr>
</table>

als je nu een plaatje invoegd aan 2 kanten staan ze altijd de eerste links en de andere rechts van de pagina maakt niet uit met welke resolutie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan