resonantie van kast

Status
Niet open voor verdere reacties.

eric2001

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2001
Hallo,
Sinds een paar weken heb ik een nieuwe kast met moederbord en processor. Nu maakte de vorige echt een teringherrie, dus ik heb nu niet te klagen. Alleen het linkerdeksel van de kast resoneert, wat een heel laag brommend geluid maakt. Er staat niets tegenaan en ik heb alle schroeven stevig aangedraaid.
Weet iemand waar dit door komt of nog beter wat ik hieraan kan doen?
bvd,
Eric

Waarschijnlijk zit er toch een bewegend onderdeel in de beurt van deze linkerdeksel.
Kijk eens goed waar de ventilatoren zijn geplaatst.

Mvg Sigma

Kijk ook eens aan de binnenkant, wellicht dat er een snoertje tegen aan ligt die de trilling overdraagt.

Hi Sigma,
Mijn harde schijven en mijn voeding zitten zo'n 2 cm van het deksel af en de enige fan is die van mijn processor. Trouwens, als ik tegen het deksel druk is het over, dus hij zit nergens tegenaan.
Eric

Is het niet mogelijk om een stukje plastic of rubber tussen het deksel en de kast te plaatsen. Hierdoor zal je ook geen hoorbare resonantie meer hebben.

ik ben nu allerlei stekkers aan het lostrekken, ik ga nu de harde schijf proberen (1 van de 2)

Het probleem zit dus in die harde schijf. Ik heb hem wel nodig, dus hoe kan ik dit oplossen. Mijn harde schijven zitten boven elkaar, maar wel met iets ruimte als het goed is.

...tot voor kort had ik ook een kast met perfecte resonantie. Ik heb hiervan geen last meer nadat ik alle schroefjes heb gechecked en er idd één ietsje bleek los te zitten. Was een tip van mijn computerboer.

grtz

Waarom plak je niet wat schuimrubber o.i.d. aan de binnenkant? Maar geen gaatjes afdekken!

Hoi,

Heb het zelf eenvoudig opgelost door te doen wat Sigma en NordRack2 zeggen.
Plak een stukje Schuim(rubber) tegen de binnen kant van het resonerende deksel en laat dit stukje tegen een hard deel (inwendig frame) drukken en het probleem is opgelost.

Suc6.

Probeer het paneel te verzwaren.Dit kan bv. met bitumen anti dreunmatten welke ook in de caraudio worden gebruikt voor het beplakken van de deuren.

Door het verzwaren van het paneel verlaag je de resonantie frequentie en krijgt het paneel geen kans om mee te trillen met je voeding of HD.
Ik heb mijn panelen hier ook mee beplakt en het werkt zeer goed.

(ook mijn autodeuren heb ik vol geplakt met bitumen en ze zijn zo "dood" als een pier)

B.Jager

Laatst bewerkt:
Hi hjllo
Waar haal je dat spul en isoleert het je kast niet teveel i.v.m. de warmteafvoer?
Eric

Het is GEEN isolatie voor warmte.het enige wat dit doet is je panelen verzwaren en dus de resonantie verlagen.

Dit is bij elke caraudio zaak wel te koop en heeft vaak een zelfklevende laag.Mocht je het niet kunnen vinden dan zou je ook kunnen overwegen om "dakreperatie band" te gebruiken en dit is wel te krijgen bij de gamma en de praxis(is ook zelfklevend)

B.Jager

Ok B, ga het van de week proberen.
Thnx,
Eric

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan