• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Resource planning maken met Excel 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rick_Klein

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
Berichten
397
Allen,

Ik probeer een resourceplanning te maken met excel, gebasseerd op een takenplanning. Je zou zeggen: dat kan prima in MS Project. In principe klopt dat, alleen kan ik daar geen kwalificaties aan personeel koppelen. In Excel lukt dat wel. Zie het voorbeeld.

In het bovenste gedeelte zie je 5 personen staan (Piet, Kees, Klaas etc.) en zes verschillende taken (1t/m 6). Een nummer onder de naam geeft aan dat die persoon bevoegd is de bijbehorende taak uit te voeren. Piet mag dus taak 1 t/m 6 uitvoeren. Jan kan echter alleen taak 2, 3 en 4 uitvoeren.

In het gedeelte daaronder zie je uren staan: 1 t/m 5. In uur 1 moet dus 2x een taak 1 worden uitgevoerd, en 2x een taak 6. In uur 2 ook. In uur 3 moet 2x taak 2 worden uitgevoerd en 2x taak 5. etc.

Daaronder zie je weer hoeveel mensen ik heb die taak 1, 2, 3, 4, 5 of 6 kunnen uitvoeren, en hoeveel ik er nodig heb. Je ziet bijvoorbeeld dat ik in uur 1 twee keer iemand nodig heb die taak 1 uitvoert, je ziet ook dat ik maar 1 persoon beschikbaar heb die ik kan. Prima. Dat is precies wat ik wil weten.

Het probeel is alleen taak 6 (uur 1). Je ziet dat ik vijf mensen beschikbaar heb, en er twee nodig heb. Die twee mensen zet ik dus in. Dat betekent echter dat die mensen niet meer beschikbaar zijn om andere taken uit te voeren. Bijvoorbeeld, bij beschikbaar voor taak 5 staat nu nog steeds dat er vier mensen beschikbaar zijn. Dit zouden er nu echter drie moeten zijn, omdat ik van de mensen die taak 5 kunnen uitvoeren, minimaal 1 persoon nodig heb om taak 6 uit te voeren.

Weet iemand of het uberhaupt mogelijk is om zo'n soort planning met Excel te maken, en zo ja, hoe krijg ik dit dan voor elkaar? Miscchien op een iets andere manier.. Dat kan natuurlijk ook. Graag hoor ik van jullie. Alvast bedankt!

Bekijk bijlage Voorbeeld Resourceplanning.xlsx
 
Dat is een probleem dat je voor kleine gevalletjes gemakkelijk kunt laten oplossen door Oplosser (Solver), waarbij je dan binaire waarden (0/1) gaat gebruiken om een taak aan een bepaalde persoon binnen een bepaald uur toe te wijzen. Het probleem is echter dat het aantal binaire variabelen enorm snel toeneemt, naargelang het probleem complexer komt en Solver, dacht ik me te herinneren, ergens 30 of 50 binairen toelaat. Daar zit je dus zo over.
Er bestaan nog andere paketten die je vanuit excel kan aansturen, maar ook daar zit je snel boven het toegelaten aantal variabelen.
 
Dank voor je antwoord. Zelf ken ik Solver niet. Zal me er even in verdiepen. Heb je misschien een voorbeeldje van hoe zoiets zou kunnen werken?

Maar het klopt inderdaad dat ik wat meer variabelen heb. In totaal 19 taaksoorten en 17 personen, die allemaal verschillende kwalificaties hebben.
 
met die getallen, vergeet het snel. Dat wordt niets. 19 taken * 17 personen * 5 uur = 1.615 binaire variabelen.
 
En als ik ervauit ga dat ik maar 1 uur heb? Dan zijn het al een stuk minder variabelen.

Ik bepaal namelijk handmatig welke taken er in dat uur gedaan worden. Er kunnen in dat uur dus maximaal 17 taken gedaan worden. Ik wil dan dat excel aangeeft of dat lukt met de mensen+kwalificaties die ik heb.

Dus stel dat ik handmatig 2x taak 1 invul, maar ik heb maar maar 1 persoon die dat kan, moet excel aangeven of dat lukt of niet. In dit geval niet dus.

Het is niet nodig dat excel de gehele planning optimaliseerd. Dat zou ook wel erg ingewikkeld worden, omdat alle taken ook nog in een bepaalde volgorde gedaan moeten worden.
 
je zal ook eerst oplosser moeten toevoegen in je invoegtoepassingen via Bestand>opties>invoegtoepassingen en dan oplosser (of solver) bij je actieve invoegtoepassingen voegen.
Dan kan je onderstaande file gebruiken.
Nogmaals, het aantal variabelen neemt te snel toe, het wordt snel te link.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Resourceplanning (1).xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 113
Dank je! Ben er een tijdje mee aan het stoeien geweest, maar dit is inderdaad ook niet helemaal wat ik zoek. Zal nog even verder kijken..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan