• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Resource planning

• Onderwerp starter Onderwerp starter sawo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sawo

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2015
Hallo,

Ik ben bezig een resource planning te maken. Ik heb een tabblad waarin meerdere projecten staan. Hierin staat een activiteit, een resource (wie doet het), een begin datum, een eind datum, het aantal werkdagen dat een activiteit duurt en de status (is hij gepland, onderhanden of gereed). Deze planning is zowel op dag niveau als op week niveau weer te geven (selectie cel D1). Alle activiteiten zijn op dag niveau.

Nu is er ook een tab blad "Overzicht resource planning" hierin wil ik graag automatisch op, basis van het in tab blad "Meerdere projecten" ingevulde tijdslijn, per week het aantal geplande werkdagen weergeven.

Bij voorbeeld:

Volgens de planning is resource 1 in week 49 voor 4 taken ingepland die totaal 8 dagen duren. 3 activiteiten hebben nog de status gepland of onderhanden, in totaal 7 dagen en 1 activiteit heeft de status gereed. Hij heeft dus 7 dagen werk op zijn naam staan waarvan hij er 1 heeft afgerond.

Mijn vraag is hoe krijg ik dit nu automatisch in de sheet "Overzicht resource planning"?

Ik ben al aan het stoeien geweest met aantallen.als() maar kom er niet uit.

Wie kan mij op weg helpen?

Met vriendelijke groet,
Sander.

PS. Ik ben bekend met MSProject maar dat is geen optie.

Bijlagen

Beste,

Indien jij uit het tabblad "meerdere projecten" bovenvermelde zaken afleidt, baseer jij je dan op de kleur van de ingevulde cellen en het aantal? Zo ja, vermoed ik dat een vba-code de enige oplossing.

Ik heb zelf meer in de volgende richting zitten denken:

Je weet tussen wel twee datums een actie wordt uitgevoerd, en daarmee welke week. Je weet welke resource het uitvoert. Met aantallen.als() dan tellen hoe vaak in de week een resource is ingezet. Maar tot nu toe loop ik steeds tegen een muur :shocked:

Als het in VBA moet dan moet ik daar eerst een boel studie voor verrichten want ik heb daar nog niet veel mee gedaan.

Aangezien excel een applicatie is om mee te rekenen moet je ervoor zorgen dat er wat te rekenen valt. Dus ipv kleurtjes 0-en en 1-enen gebruiken. Het nadeel van dit programma is dat het niet weet of je met 'Resource 2' hetzelfde bedoelt als 'Resouce 2'.

In het voorbeeldje eea uitgewerkt zonder rekening te houden met de jaren.

Bijlagen

Beste VenA,

Bedankt voor het antwoord.

De formule die je op het tabblad "Meerdere projecten" hebt gebruikt snap ik na wat studie.

De formule die je op het tabblad "Overzicht resource planning" gebruikt, daar kom ik niet uit. Hij geeft ook niet het juiste resultaat terug. Ik heb de planning iets veranderd zodat Resource 2 meer dagen bezet is in week 49. Deze is nu 10 dagen bezet en het overzicht geeft maar 7. Daarnaast vraag ik mij af of de formule om kan gaan met het feit dat er nog een groot aantal activiteiten per project bij komen. Voor de leesbaarheid van het bestand heb ik maar een beperkt aantal activiteiten opgenomen.

Resouce 2 is uiteraard Resource 2, een typo van mij.

Kan jij me verder helpen met de formule op het tabblad "Overzicht resource planning"?

Alvast bedankt.
Sander.

Bijlagen

4 x som.als zal geen 5 dagen optellen. Dus daar moet er nog ééntje bij. Dit geheel is ook wel in te korten door gebruik te maken van een gedefinieerde naam. Verder staat er niets spannends qua functies in. Deze zijn via <F1> te vinden.
Je kan formules ook evalueren. Dit staat ergens in het lint onder formules.

Zelf heb ik niets, los van dat het er mooi uitziet, met dit soort bestanden. Leg alle gegevens vast in een tabel en werk van daaruit verder. Maar dat is mijn mening.:)

Het is bijna gereed. het enige dat ik nu niet opgelost krijg is het jaartal. Hij telt nu alle weken 50 bij elkaar op.

Enig idee hoe dit te verhelpen?

Groet,
Sander

Deze zijn via <F1> te vinden.
Het principe blijft hetzelfde. In de formule zal wel iets staan van vergelijken veel kolommen. Dit aantal kolommen zal je dus moeten beperken tot het aantal kolommen dat je wil gebruiken.;)

Misschien moet ik iets specifieker met mijn vraag zijn. Ik ben niet bekend met de functies verschuiven en vergelijken en de hulp functie van Excel doet bij mij nog geen (kerst) lampje gaan branden.

Hieronder de formule zoals deze gebruikt wordt in mijn bestand. Ik ga proberen hem deel voor deel te ontleden om te kijken of ik toch nog ergens een lampje aan kan krijgen.

=SOM.ALS('Meerdere projecten'!$D$6:$D$48;$A5;VERSCHUIVING('Meerdere projecten'!$H$6;0;VERGELIJKEN(C$2;'Meerdere projecten'!$I$2:$AFQ$2;0);42))+SOM.ALS('Meerdere projecten'!$D$6:$D$48;$A5;VERSCHUIVING('Meerdere projecten'!$H$6;0;VERGELIJKEN(C$2;'Meerdere projecten'!$I$2:$AFQ$2;0)+1;42))+SOM.ALS('Meerdere projecten'!$D$6:$D$48;$A5;VERSCHUIVING('Meerdere projecten'!$H$6;0;VERGELIJKEN(C$2;'Meerdere projecten'!$I$2:$AFQ$2;0)+2;42))+SOM.ALS('Meerdere projecten'!$D$6:$D$48;$A5;VERSCHUIVING('Meerdere projecten'!$H$6;0;VERGELIJKEN(C$2;'Meerdere projecten'!$I$2:$AFQ$2;0)+3;42))+SOM.ALS('Meerdere projecten'!$D$6:$D$48;$A5;VERSCHUIVING('Meerdere projecten'!$H$6;0;VERGELIJKEN(C$2;'Meerdere projecten'!$I$2:$AFQ$2;0)+4;42))

SOM.ALS komt 5 keer voor omdat er 5 kolommen zijn waar iets uit opgeteld moet worden (5 dagen) voorwaarde is wel dat de eerste kolom I altijd de maandag van de week is, heb ik ondertussen met een formule geborgd. Deze formule telt dus per kolom het aantal ingevulde velden (1) als aan de voorwaarde $A5 (resource nr) en C$2 weeknummer wordt voldaan.

Ik gebruik het vet gedrukte deel om te analyseren.

SOM.ALS('Meerdere projecten'!$D$6:$D$48;$A5;VERSCHUIVING('Meerdere projecten'!$H$6;0;VERGELIJKEN(C$2;'Meerdere projecten'!$I$2:$AFQ$2;0)+1;42))

Het bereik waarin gezocht moet worden. In mijn geval tabblad “Meerdere projecten” cel D6 t/m D48.

SOM.ALS('Meerdere projecten'!$D$6:$D$48;$A5;VERSCHUIVING('Meerdere projecten'!$H$6;0;VERGELIJKEN(C$2;'Meerdere projecten'!$I$2:$AFQ$2;0)+1;42))

De voorwaarde waarnaar gezocht moet worden is $A5 in het hiervoor bepaalde bereik.

Het optel bereik. Wat moet er worden opgeteld als de waarde in $A5 gevonden wordt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tot hier kan ik het volgen, hierna wordt het voor mij lastig. Hieronder probeer ik het optel bereik verder te analyseren.

VERSCHUIVING('Meerdere projecten'!$H$6;0;VERGELIJKEN(C$2;'Meerdere projecten'!$I$2:$AFQ$2;0)+1;42)

Hierop wordt de verwijzing gebaseerd. Vanaf deze cel wordt er gezocht. M.a.w. waar begint de verschuiving (anker cel).

VERSCHUIVING('Meerdere projecten'!$H$6;0;VERGELIJKEN(C$2;'Meerdere projecten'!$I$2:$AFQ$2;0)+1;42)

Het aantal rijen dat omhoog of omlaag verschoven moet worden

Het aantal kolommen dat naar link of naar rechts verschoven moet worden +1 houdt in dat er minimaal 1 kolom naar rechts wordt gegaan.

Hoogte? Hier ben ik even lost. Hoe kom je aan 42? Is dat het verschil in het zoek bereik van de som.als functie ('Meerdere projecten'!$D$6:$D$48). Is dat het aantal rijen dat de formule naar beneden kijkt? Ik heb het getest door een groot aantal rijen op het tabblad “Meerdere projecten” er tussen te voegen maar de formule blijft het correcte aantal weergeven.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hieronder probeer ik de functie voor het verschuiven van de kolommen te analyseren

VERGELIJKEN(C$2;'Meerdere projecten'!$I$2:$AFQ$2;0)+1

De te zoeken waarde in mijn geval week 49

Het bereik waarin gezocht gaat worden

0 betekend dat er naar de eerste waarde wordt gezocht die exact gelijk is aan de zoekwaarde.

Hiermee wordt er minimaal 1 kolom naar rechts geschoven?

Ik beseft mij dat mijn uitleg hierboven niet compleet is en ik zal vast wel het e.e.a gemist hebben. Om ook het jaartal in C$1 erbij te betrekken moet ik eerst beter begrijpen hoe deze formule werkt. Misschien kan je (of iemand anders) het e.e.a toelichten en/of aanvullen.

Alvast bedankt,
Sander.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan