• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

resultaat retourneren in zelfde cel als keuzelijst-invoer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bieke1975

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2012
Berichten
5
Beste helpmij-leden,

Ik ben verantwoordelijk voor de hele administratieve rompslomp van een sportliga.
Mijn beperkte kennis van office heb ik door de jaren heen mezelf aangeleerd door te experimenteren.
Voor het bijhouden van de rankings maak ik gebruik van excel dmv bereiken, keuzelijsten,
verwijzingen, koppelingen, enz...
Eén bepaald voorbeeld :
Het individuele klassement =>
Dit is een puntensysteem waarbij de speler een bepaald aantal punten krijgt afhankelijk van zijn eindscore.
Eindscore 3-0 => 5ptn
Eindscore 3-1 => 4ptn
Eindscore 3-2 => 3ptn
Eindscore 2-3 => 2ptn
Eindscore 1-3 => 1ptn
Eindscore 0-3 => 0ptn

Verder zijn mogelijke invoerwaardes nog "?"; "-"; "/"; "B" en "U".

Om niet telkens zelf te moeten gaan uitrekenen wat de uiteindelijk behaalde punten zijn (300 spelers)
ben ik gebruik gaan maken van een keuzelijst aan de hand van een celbereik in een apart werkblad.
Werkblad 1 => Invoer eindscore dmv keuzelijst
Werkblad 2 => Uitvoer punten aan de hand van de formule "ALS"
Werkblad 3 => Kopie uitvoer voor de sortering en plaatsing op de website


Dit alles is allemaal vrij complex en ik zou dit dus willen vereenvoudigen.

Wat ik nu eigenlijk zou willen verkrijgen is dat wanneer ik in bvb werkblad1 cel A1 via keuzelijst "2-3" selecteer
dat hij dan in hetzelfde werkblad1 cel A1 het gekoppelde resultaat (in dit geval "2") weergeeft.
Daar mijn kennis van excel nog vrij basic is ben ik dus op zoek gegaan naar antwoord op het internet.

Zo ben ik op dit forum terechtgekomen in een topic over "invoer vermenigvuldigen in dezelfde cel".
Dit werd opgelost via VBA. Ik heb het oplossingsbestand dan gedownload en ben dan gaan kijken
naar de opmaak van de VBA code maar aangezien VBA echt wel chinees is voor mij weet ik dus
niet hoe ik deze code kan aanpassen aan wat ik wil verkrijgen en of het dan al wel mogelijk is
om mijn gevraagd resultaat te krijgen.

Ik hoop van wel en dat er toch iemand is die mij op weg wil helpen met de structuur en code-benamingen
nodig hiervoor.

Alvast bedankt op voorhand!

Groetjes,
Bieke
 
je beschrijving is redelijk uitgebreid.. toch is een voorbeeldje van wat je nu gebruikt en een verwijzing naar het topic waar je de code uit hebt gehaald wel erg handig.. het aanpassen van een bestaande sheet of code is namelijk eenvoudiger dan vanaf 0 beginnen.
 
mijn excuses, niet onmiddellijk aan gedacht er een voorbeeld aan toe te voegen.

Nu wat die gevonden code in VBA betreft was dit om een ingevoerd getal te vermenigvuldigen en de uitkomst ervan te geven binnen eenzelfde cel. Bij deze de link van het betreffende topic : http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/579199-invoer-vermenigvuldigen-in-dezelfde-cel

In mijn geval moeten er geen getallen berekend worden maar zou ik willen verkrijgen dat ik binnen eenzelfde cel via een keuzelijst de invoer (score) bepaal en dat deze keuze onmiddellijk binnen dezelfde cel geconverteerd word naar de corresponderende punten zodat ik van 3 actieve werkbladen voor de verwerking kan overgaan naar 2 actieve werkbladen voor dezelfde verwerking.


Aangezien mijn huidige bestand veel persoonlijke informatie (namen en ploegen) bevat heb ik vlug een nieuw bestandje gemaakt.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx


groetjes,
Bieke
 
Laatst bewerkt:
De waardes van je scores op "referentielijst" gezet en in UITVOER een vert.zoeken functie met een isfout functie

Komt het in de buurt?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld(1).xlsx
    14,3 KB · Weergaven: 37
In moduleblad van toepassing.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Not Intersect(Target, Columns("C:F")) Is Nothing Then
   Select Case Target
 Case "3-0"
    Target = 5
 Case "3-1"
    Target = 4
 Case "3-2"
    Target = 3
 Case "2-3"
    Target = 2
 Case "1-3"
    Target = 1
 Case "0-3"
    Target = 0
  End Select
 End If
End Sub
 

Bijlagen

  • Bieke.xlsm
    21,7 KB · Weergaven: 49
Hoi Spaarie,

Hartelijk dank voor je snelle respons!
Jouw oplossing is niet wat ik hier juist vraag MAAR het helpt me wel in die zin dat ik nu meerdere items kan toevoegen in mijn keuzelijst voor de ALS-functie.

Wat ik eigenlijk wil verkrijgen is dat het resultaat (wat nu in het werkblad UITVOER wordt weergegeven) direct word weergegeven in het werkblad INVOER (dus in de cel waar ik via de keuzelijst de score invoer) zodat ik het werkblad UITVOER eigenlijk niet meer nodig heb en direct kan overgaan naar het SORT-werkblad om dan de gesorteerde gegevens over te zetten op mijn website.

Jouw antwoord is eigenlijk niet het antwoord op mijn vraag maar wel een oplossing voor een ander probleem dat ik had dus hartstikke bedankt hiervoor!


Groetjes,
Bieke
 
Hoi Harry,

Ik heb jouw bestandje geopend en het doet perfect wat het moet doen.
Hartstikke bedankt!!



Groetjes,
Gaby
 
Laatst bewerkt:
Owwww.... bestandje van HSV is wel op je beoogde manier.
Maar in je hebt in principe het werklblad SORT ook niet nodig... je zou op blad INVOER met =RANG en/of =GROOTSTE enz. kunnen werken waardoor deze automatisch de ranking maakt...
Ga je wel weer wat verder in de stof...
 
Owwww.... bestandje van HSV is wel op je beoogde manier.
Maar in je hebt in principe het werklblad SORT ook niet nodig... je zou op blad INVOER met =RANG en/of =GROOTSTE enz. kunnen werken waardoor deze automatisch de ranking maakt...
Ga je wel weer wat verder in de stof...

Mja, maar heb het SORT-werkblad wel nodig in die zin dat de invoer telkens per ploeg (meerdere leden per ploeg) word ingevoerd en indien ie automatisch gesorteerd word na de eerste invoer dan word het te moeilijk om de invoer van de daaropvolgende week in te voeren omdat dan de spelers niet meer per ploeg gesorteerd staan voor de invoer.

En zoals ik eerder reeds zei, jouw oplossing helpt mij ook verder in een ander bestand dus nogmaals bedankt hoor.

groetjes,
Bieke
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan