• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Resultaten per DATUM

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dovoda

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2008
Ik zoek een formule voor het volgende:

Ik heb producten in een Excel bestand met inkoopdatum en verkoopdatum plus de bijbehorende prijzen natuurlijk.

Ik heb de prijzen met de formule SOM() opgeteld voor het hele jaar.

Maar ik wil het nu per maand ook weten!

Mijn Excel bestand ziet er ongeveer zo uit:

Inkoopdatum --- Inkoopprijs --- Verkoopdatum --- Verkoopprijs

02-05-2010 --- 50 euro --- 04-05-2010 --- 100 euro

03-05-2010 --- 50 euro --- 29-11-2010 --- 100 euro

Zoals je ziet staan alle data door elkaar heen

De formule moet uit de hele lijst alle prijzen van bijvoorbeeld januari optellen

Ik denk dat de 'somproduct' formule daar geschikt voor is.
Als je een .XLS voorbeeld bestandje post hoef ik hem niet te maken om de formule uit te testen.

Als de gegevens in A1: D100 staan en als het om verkoopdatums en verkoopprijzen gaat:
Code:
=SOM(ALS(MAAND(C1:C100)=1;D1:D100))
Invoeren vi Ctrl-Shift-Enter.

of met filters in combinatie met subtotaal.

dit kan interesant zijn als je ook de onderliggende waarden wilt presenteren.

maar ook daar zou een voorbeeldje bij helpen.

Dovoda,

Met een draaitabel van Excel 2007 kun je gegevens groepen op maand of kwartaal.

Doe eens een voorbeeld bestandje.

Ik heb hierbij een VOORBEELD gestuurd

Let op, ik wil in het tabblad RESULTATEN de formule plaatsen!

Bijlagen

als bijlage, de oplossingen die zijn aangedragen in 1 bestandje.

1) somproduct

2) som.als

3) subtotaal (op het invulblad)

4) draaitabel (op een nieuw ingevoegd werkblad).

Heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

P.s. wel hulpkolom gebruikt voor de berekening van de maand.

Bijlagen

Ik zie dat je veel verstand hebt van Excel!

Bedankt voor je hulp! Ik heb wel heel wat ideeën uit je bestand kunnen halen.

Maar ik heb wel een probleem

Ik heb al een Excel bestand klaar liggen en die gebruik ik al een tijdje.
Het is heel veel werk om de layout te wijzigen.
De situatie is nu zoals in mijn eerste post of zoals in het VOORBEELD bestand.

Ik ben dus echt op zoek naar een formule omdat dat tijd bespaart.

Die formule moet bedragen optellen (SOM) en alleen (ALS) de (DATUM) ernaast januari is. (Of februari etc.)

dovoda,
Ik krijg je bestand, ondanks installatie van het Office-compatibilireitspakket. niet ge-opend. Wil je het ook eens opslaan als Excel 97-2003-bestand (via de Officeknop linksboven in Excel 2007), en het dan hier op het forum plaatsen?

dovoda,
Ik krijg je bestand, ondanks installatie van het Office-compatibilireitspakket. niet ge-opend. Wil je het ook eens opslaan als Excel 97-2003-bestand (via de Officeknop linksboven in Excel 2007), en het dan hier op het forum plaatsen?
zapatr,

Heb ik voor je gedaan en gelijk ook ingevuld.

@dovoda, gebruik geen teksten als onbekend en nog niet verkocht. Laat de cel in dat geval leeg.

Bijlagen

@zapatr

als bijlage de excel-versie 2003

Beste Dovoda,

1) teksten in datumkolommen zijn niet gewenst (deze heb ik weggehaald in mijn vorige bestand)

2) som.als werkt nu nog wel, maar je wilt straks ook op product x kunnen selecteren (berekenen).
dan kom je toch al snel bij de somproduct-formule of draaitabel uit.

3) waarschijnlijk kan het ook wel met de maand (zonder hulpkolom), maar daar wordt de formule niet leesbaarder van.

kortom, waarschijnlijk kan het wel worden aangepast, zoals jij het wilt, maar misschien is het wel beter (en eenvoudiger) om eenmalig je lay-out aan te passen.

P.s. ik heb gewoon de oplossingen van de andere forumleden in jouw bestand gezet.
dank dus voor de andere forumleden :thumb:

Bijlagen

Beste Rob,

in post #10 krijg je bij de inkoop (lege cel) de waarde aangeven in januari.

in mijn bestand heb ik dit met een foutmelding opgelost.
(het totaal verschijnt dan niet in het totaaloverzicht).
dit is nog wel op te lossen door de lege cellen ook te selecteren in het totaaloverzicht.

zapatr,

Heb ik voor je gedaan en gelijk ook ingevuld.

@dovoda, gebruik geen teksten als onbekend en nog niet verkocht. Laat de cel in dat geval leeg.

Ik hoef niet op product te kunnen selecteren.

Het gaat mij puur en alleen om alle opbrengsten en kosten per tijdseenheid, ongeacht welk product het is.

Dus de SOM.ALS formule is voor mij al prima!

En in dit voorbeeldbestand van rdg1314 is het volgens mij helemaal perfect!

Simpele formule in de cel !! Die zocht ik!

Ik ga hem nu in mijn Excel bestand plaatsen. Eens kijken of het werkt!

Het werkt nog niet. Ik heb de volgende formule uit het bestand van rdg1314 overgenomen:

(ik heb Engelse Excel)

{=SUM(IF(MONTH(verkdat)=MONTH(A15);(verkprijs)))}

Maar hij wordt gezien als tekst en niet als formule
En zonder de {} ervoor-achter krijg ik een foutmelding

Wat beteken bijvoorbeeld de (verkdat) en de (verkprijs)
Moet ik die nog veranderen?

Laatst bewerkt:
Dovoda en oeldere,
In het antwoord dat ik hier eerder plaatste, gebruik ik niet de som.als-formule, maar de som-formule ! Weliswaar met een voorwaarde na het haakje: som(als...., maar die twee zijn beslist niet hetzelfde (bij juist gebruik kunnen ze uiteraard wel tot hetzelfde resultaat leiden).

De oplossing die ik hier eerder plaatste, werkt ook in het bestand van Dovoda, MITS:
a. in de formule, waar nodig, naar het juiste blad wordt verwezen;
b. de opmaak van de cellen in de kolommen met datums en bedragen juist is geschied;
b. als er bij in- of verkoop een bedrag is vermeld, dat dan daarbij ook een datum wordt ingevuld (geen datum betekent voor Excel maand 1 (januari)).
c. de formules via Ctrl-Shift-Enter worden ingevoerd (de formules kunnen vanf B4 en D4 naar beneden worden gekopieerd).

Verder moet je uiteraard in de datum- en bedragkolommen niet iets anders plaatsen dan datums en bedragen (hiervoor door anderen ook al opgemerkt), dat is immers vragen om moeilijkheden.
Dat gezegd zijnde, kun je in de bijlage de som-oplossing zien. Dit louter om te laten zien dat die werkt, want ik wil geenszins afbreuk doen aan de reacties van oeldere en rdg1314, die beiden prima oplossingen hebben afgeleverd.

Laatst bewerkt:
Wat beteken bijvoorbeeld de (verkdat) en de (verkprijs)
Moet ik die nog veranderen?
Om te voorkomen dat je steeds met allerlei bereiken moet werken voeg ik vrij snel namen in. Dus dat moet je dan in het oorspronkelijke bestand ook even doen.

Beste zapatr,

misschien was ik wat kort door de bocht met mijn opmerking van som.als functie.

ook jouw oplossing ziet er zeer goed uit :thumb:

ook complimenten voor je duidelijke uitleg :thumb:

nou maar even afwachten of Dovoda de formules toegepast krijgt in haar / zijn model.

Laatst bewerkt:
@oeldere
in de draaitabel in je voorbeeldje gebruikte je hulpkolommen voor de maanden, nochthans had je al gepraat over groeperen, spijtig dat je dat dan niet toepaste, dan heb je in principe ook geen last van teksten in de kolom van de datums, want dan zet hij die helemaal vooraan. De teksten die in de kolommen voor de prijzen gezet worden, die worden als 0 aanzien.
Enige nadeel van deze methode, je verzamelt de gegevens gegroepeerd op inkoopmaand en daarbij sommeer je de verkopen dus ook volgens de inkopen van een bepaalde maand. Dus de verkopen die in je kolom staan zijn alle verkopen waarvan de aankoop in een bepaalde maand was. Dat is vermoedelijk niet gewenst en dus had je in principe 2 draaitabellen moeten maken hebben.

Beste cow18,

bedankt voor je aanvullingen. :thumb:

met (het maken van) draaitabellen blijft mijn kennis nog beperkt.

ik heb alleen de aangedragen oplossing in beeld willen brengen.

werk je met formules, dan is het toch gewenst dat tekst uit de datumkolom wordt verwijdert. Als dit voor draaitabellen niet nodig is, pleit dit nog extra voor het gebruik van draaitabellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan