reversed engeneering

Status
Niet open voor verdere reacties.

still2fast4u

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2015
we gebruiken op mijn werk een tool die ontworpen is door een ex - medewerker
een zeer handige tool, maar die nam de informatie van excel files en database
we zijn een tijdje geleden veranderd van server en nu werken een groot deel van de opties niet meer
de ex-medewerker wilt niets prijsgeven van de creatie hiervan, en de exe ontleden lijkt onmogelijk
ik vroeg me af of er een manier was om het programma te ontleden zodat we de code kunnen bijwerken zodat deze terug de informatie van de database kan verkrijgen?

Hangt er maar helemaal vanaf wat mogelijk is. Zou enig onderzoek voor nodig zijn om dit vast te stellen. Simpelste truc is om in DNS de oude servernamen en oude IP adressen te laten bestaan. Meestal werken dit soort tools dan nog wel.

Makkelijker route is de juridische. Als medewerker de code in de baas zijn tijd gemaakt heeft, dan is de software eigendom (en copyright) van de werkgever. Werknemer is dan verplicht de broncode en alle informatie op te hoesten.

oude IP laten bestaan ging niet gezien de dienst waar ik werk. de veiligheid zat in bedwang. de code laten ophoesten willen ze niet laten doen omdat ze juridische stappen moeten ondernemen omdat de bazen zeggen dat we zelf een oplossing moeten zoeken. en bij ons heeft niemand echt de kennis om dit uit te spitten. dus wou ik even weten of we gewoon de code niet konden ontrafelen of iemand ons hierbij helpen.
we zijn eerste lijns hulp medewerkers en alle tools zijn noodzakelijk. de bazen willen niet betalen voor nieuwe software want volgens hun zouden we zelfs met een paperclip en een pen een volledig dorp moeten bouwen (bij wijze van spreken)
of eventueel hulp om het nabouwen van dit programma'tje zou ook handig zijn indien mogelijk. op zich is het niet dat er honderden zaken aan gekoppeld zijn maar ik moet wel weten hoe ik hieraan moet beginnen. heb al de layout nagemaakt ongeveer maar heb 0.5% kennis van V.B

Dus samenvattend heeft het management er niks voor over en mogen wij het hier gratis gaan helpen oplossen.

Enige wat je kunt proberen is om met een hexeditor te kijken of je servernamen of IP adressen en dergelijke kunt achterhalen. Deze zijn dan mogelijk nog aan te passen. Veel meer zit er niet in vrees ik zonder er veel tijd, geld en kennis in te gaan steken.

Met tools als deze is het anders best eenvoudig hoor.

Met tools als deze is het anders best eenvoudig hoor.

En denk je dat die tool ook probleemloos werkt wanneer de oorspronkelijke code is geschreven in een andere taal dan C# ?

Te denken valt aan visual basic, delphi, visual C ? ? ?

Ik durf zo maar te stellen dat je dan helemaal niets hebt aan de genoemde tool.

@gast0158: De TS geeft aan dat het om de taal Visual Basic gaat. Gezien dat een taal is die leunt op het .NET Framework kan de door mij gegeven tool daar prima mee overweg.

Tenzij het om VB6 (versie uit 1998) gaat, maar ik heb geen reden om dat aan te nemen.

het programma zelf is minimum 4 jaar geleden geschreven. ikzelf heb geen flauw benul van hoe het geschreven is
het enige wat zou helpen is dat ik het kan ontleden (code) dat ik het kan herschrijven

Nou, ik zou zeggen: waag een poging met mijn tooltje :)

heb ik geprobeerd, maar blijkt niet te gaan.
ik voeg de exe toe en dan start hij hem op maar verder gaat hij niet
hij blijft op waiting...

Hoi,

Let wel op dat er vaak in een User Agreement geschreven staat dat decompilen (en andere soortgelijke dingen) niet mogen. En vaak zit er dan ook nog een copyright op de code (maar zoals RogerS zegt: die zou ook van de werkgever kunnen zijn).

Dat gezegd hebbende: Ik vind persoonlijk ILSpy een goed alternatief voor .NET Reflector: http://ilspy.net/. Dat is ook om .NET programma's te decompilen.

MartinJM

Meestal vervallen de rechten van dit soort zaken aan de werkgever ("je wordt er voor betaald om dat te doen"), tenzij je keihard zwart op wit het anders afspreekt.
Bij kromme verhoudingen... terwijl de rechtenv/d software bij de werkgever liggen.... dan heb je soms een probleem...:o
Maar je mag in opdracht van die werkgever dan zonder problemen decompileren/re-engineren....

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan