Review gaming pc eerste keer zelf samenstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

antonwas

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Dag allemaal,

Ik ben van plan voor het eerst zelf een game-pc in elkaar te zetten. Ik heb een aantal onderdelen bij elkaar gezocht.

Budget: max. 1000 euro.
Overklokken: nee
Gebruik: gaming op 1080p ultra settings, Adobe CC, draaien van virtuele machines (max. 2 tegelijk. Zowel Linux, Windows (server) als OSX) voor lichte taken (surfen, webdesign tools)
Uiteraard niet alles tegelijk :d

Processor
Intel® Core™ i5-4690, 3,5 GHz (3,9 GHz Turbo Boost), Processor FC-LGA4, "Haswell-R", boxed

Moederbord
ASRock Fatal1ty B85 Killer, Moederbord Gb-LAN, Sound, ATX

Voeding
Cooler Master V550 Semi-Modular, Voeding Zwart, 2x PCIe, Kabel-management

Behuizing
Aerocool Aero-1000, Behuizing, Zwart

Werkgeheugen
Corsair 16 GB DDR3-1333 Kit, Werkgeheugen CMV16GX3M2A1333C9, ValueSelect

Solid State Drive
ADATA Premier Pro SP900, 64 GB SSD, Solid State Drive SATA 600, ASP900S3-64GM-C, MLC, TRIM

Grafische kaart
EVGA GeForce GTX 960 4GB SuperSC ACX 2.0+, Grafische kaart DVI-I, HDMI 2.0, 3x DisplayPort, SLI

Een paar dingen:
Ik heb zelf nog een oude 1TB schijf liggen die ik kan gebruiken in de nieuwe PC. Die schijf is MBR ingedeeld. Met een nieuw moederbord wil ik hem graag formatteren en naar GPT zetten. Is dat mogelijk?
Ook heeft de schijf een SATA-300 interne bus. Heeft dat veel invloed op de performance in een moderne PC?
Verder denk ik dat een dvd-drive niet meer nodig is. Mocht dat wel het geval zijn, dan is die snel genoeg besteld.
Ander dingetje: Gaat deze voeding de boel trekken. Ik heb ergens al gelezen dat deze GPU minimaal 500W nodig heeft. Ook met een marge in acht nemend?
Ik heb geen aparte CPU-koeler. Geluid is voor mij niet zo'n groot issue. Verder zitten er in de behuizing ook al drie fans. Is de stock-koeler van de i5 goed te doen??

Qua prijs zit ik net onder de 1000 euro. Ik heb een vergelijking gemaakt tussen Alternate, MyCom en Azerty. Alternate blijkt het goedkoopst. Bovendien kunnen MyCom en Azerty niet alles leveren.
Zit er standaard garantie op de onderdelen of moet je dat er los bij kopen?

Een andere optie is om de onderdelen bij verschillende webwinkels te bestellen. Dan heb je hem uiteraard het goedkoopst. Wat is jullie ervaring hiermee?

Zoals gezegd is het mijn eerste keer. Ik weet er redelijk wat vanaf, maar heb het nog niet eerder gedaan. Al met al komt er het nodige bij kijken, maar het lijkt mij de moeite waard. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!!

Groet,
Anton

Review van de voeding op tweakers.net.
De voeding gaat dit systeem wel trekken, daar ben ik niet bang voor,echter geeft de review aan dat de voeding weinig kabels heeft..dat zou een probleem kunnen opleveren afgezien van het feit dat hij vrij veel geluid schijnt te produceren.
Maarja, geluidsdruk is vrij relatief, iedereen heeft daar zijn eigen grenzen van wat acceptabel is en wat niet.

Wat die "oude" HDD betreft: Ja, dat is geen probleem. Voor de virtualisatie-programma's betreft wil dat prima, het verschil tussen de SATA 300 en 600 bus zul je niet of nauwelijks merken, ervan uit gaande dat het een 7200 Rpm-schijf is..?

Als je dit systeem bouwt als game-pc adviseer ik je toch een after-market cpu-koeler, omdat deze gewoon aanzienlijk meer warmte kan afvoeren als de Intel stock-koeler, buiten het feit dat ze aanzienlijk stiller zijn wat voor jou niet zo'n punt is.
Je wordt er ook niet vrolijk van als je straks het hele systeem moet ontmantelen omdat je de back-plate van een after-market koeler op je moederbord moet monteren dus waarom het risico, de frustratie en tijd riskeren..?

Voor de SSD zou ik persoonlijk een ander merk kiezen maar dat komt omdat ik geen beste ervaringen heb met Adata, ik zou voor de Samsung 850 EVO 120GB of Crucial BX100 120GB gaan.

In principe heb je gewoon 2 jaar garantie op je hardware, tenzij anders aangegeven. Hou er wel rekening mee dat in sommige gevallen de fabrieksgarantie anders is als wat de fabrikant geeft op hardware die aan OEM's is geleverd.
Daarmee bedoel ik bijv. een HDD in een fabriekssysteem en eenzelfde HDD die je "los" in de winkel koopt. De garantie van de laatste is soms beperkt tot max. 1 jaar.

Met de bedrijven die jij noemt ( met name Azerty ) heb ik tot op heden uitsluitend positieve ervaringen als het op after-sales en garantie aankomt dus in dat opzicht mijns inziens geen probleem.

Ik denk en verwacht dat je van dit systeem lange tijd veel plezier gaat hebben.. :thumb:

Scrapheap,

Dank voor je uitgebreide reactie!! Goed dat ik dan in ieder geval naar 550W voedingen kan kijken. Ik ga proberen een ander te vinden.
Verder: de oude HDD is inderdaad 7200 rpm, dus die gaat er op basis van jouw advies gewoon in.
Ook de tip over de CPU koeler is waardevol. Ik zal er één zoeken.
Is het dan ook niet handiger om de i5 processor los te kopen, dus niet als boxed-edition? En hoe noem je dat dan?
Verder geef je aan dat je geen fan bent van Adata. Kun je iets specifieker zijn? Wat bevalt je niet aan Adata? De waardering bij Alternate is toch anders: https://www.alternate.nl/html/product/information/ratings/allRatings.html?articleId=988421

Vind je 120GB voor een SSD niet wat aan de magere kant? Is uiteraard afhankelijk van wat je er op zet, maar als je games gaat installeren denk ik dat je er toch snel doorheen zult zijn.
Wat zet jij zoal op je SSD?

Ik zal de nieuwe onderdelen zoeken en later posten.

Groet,
Anton

Een processor zonder koeler wordt veelal aangeduid met de toevoeging "tray" ( zeg maar dienblad )...deze worden vaak in een andere verpakking geleverd is mijn ervaring.
Het prijsverschil van een "tray"- en een "boxed"-versie ( dus incl. koeler ) is meestal nihil hoewel er shops zijn waar de versie zonder koeler duurder is als de versie incl. koeler..:eek:
Hier een prijsoverzicht van de Core i5 aanbieders..

Wat Adata betreft: ik gaf al aan dat het een persoonlijk iets is, ik heb slechte ervaringen met Adata opslag, zowel SSD als ook microSD-kaarten voor gebruik in smartphones. Ik blijf er dus om die redenen vanaf.
Een ander zweert er mogelijk bij op basis van zijn ervaringen. Hetzelfde geldt in mijn situatie voor MSI moederborden, die zal ik nooit kopen, maar met de videokaarten van MSI heb ik geen probleem.
Ook ben ik geen fan van AMD processors, mijn keus is Intel, zo zijn er meer specifieke merken die, afhankelijk van het product, mijn voorkeur hebben, daarom zal ik nooit iemand iets aanbevelen wat ik zelf niet zou kopen of waarbij ik geen goed gevoel heb.

Voor een voeding zijn mijn voorkeur-merken: Seasonic, beQuiet! en Antec, in deze volgorde.
Moederborden: Asus, Gigabyte of AsRock
Videokaarten: MSI, Gigabyte, Sapphire, Asus
Processor-koelers: Noctua, Scythe, Zalman, Coolermaster.

Wat de SSD betreft: ik heb er zelf 4 in gebruik momenteel, 2x OCZ Agility3 120 Gb ( mijn eerste 2 ), Samsung 840 Evo 120 Gb en een Samsung 850 Evo 120 Gb.
Van de 120 Gb heb ik op vrijwel alle 4 de drives nog zo'n 40 - 50 Gb aan ruimte over na installatie van alle software en OS wat ik gebruik ( Windows - Office-pakket - webbuilders, foto- en video bewerkingssoftware etc. )
Ik game echter niet maar heb i.v.m. de foto- en video-bewerking wel redelijk wat opslagruimte beschikbaar in mijn hoofd-pc ( rond de 5 Tb ) die inmiddels 5 jaar oud is.

De SSD is in mijn geval voornamelijk bedoeld voor snel opstarten en snelle verwerking van tijdelijke data, opslag gaat op reguliere HDD's waarvan de meeste op 5400 Rpm draaien ( de WD "green" s )..

Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie. De tray-versies schelen inderdaad vrij weinig met de boxed versies. Vandaar maar gewoon de boxed versie houden.
Ik heb een nieuwe voeding (eigenlijk twee): be quiet! Pure Power 630W L8 of Cooler Master G650M. Seasonic voedingen zijn wel wat aan de prijzige kant. De be quiet! heeft mijn voorkeur. Ik heb alleen gelezen dat de kabels wat kort zijn, maar dat blijkt heel vaak het geval te zijn bij voedingen in dit segment. Zou het gaan met deze behuizing?
Verder heb ik de volgende ssd gekozen: SanDisk Ultra Plus 256GB.

Ja, ik denk dat het met de AeroCool behuizing en de beQuiet! wel goed komt. Aan foto's van het inwendige van de behuizing zie ik geen reden waarom de bekabeling te kort zou zijn.
Enige punt van aandacht is de extra stroomvoorzienings-aansluiting voor de processor, deze is bij meer merken soms aan de krappe kant, vooral als je een forse PCI-e videokaart gebruikt.
Sandisk SSD's heb ik geen ervaring mee maar de reviews zijn prima dus ook dat komt goed...:thumb:

Mooi! Trouwens: ik had de volgende CPU-koeler uitgezocht: Cooler Master Hyper TX3 EVO. Ik neem aan dat dit een goede is. Verder over die te korte kabels van de voeding. Bestaat er een standaardlengte voor? Of is het een kwestie van een niet al te grote behuizing kiezen? Over de CPU-voedingskabel: je bedoelt dat deze kabel achter de videokaart langs loopt en zware videokaarten altijd lang zijn? Verder zag ik dat de beQuiet! voeding twee soorten ATX-voedingskabels heeft. Een 20-pin-ATX kabel en een 24-pin-ATX12V-2.x kabel. Ik neem aan dat er op het moederbord maar een past? Ik ga nu even uitzoeken of alles fysiek past. Hoogte van de CPU-koeler, voeding, enz.

De review van de aangegeven koeler. De i5 die jij gekozen hebt heeft een TDP van 84 Watt...getuige de review zou ik neigen een iets beter presterende koeler te kiezen. Zelf heb ik in mijn 2e systeem een i5 3570K draaien met daarop een Zalman CNPS10X Performa, dat werkt uitstekend...
Wat de extra voedingsaansluiting voor de CPU betreft: inderdaad, deze loopt dan of over de videokaart of er achterlangs. bij een erg lange kaart kan dat soms een probleem geven.

Ik heb gekozen voor jouw koeler. Dit blijkt inderdaad nog een beetje een tricky onderdeel te zijn. Moet me even gaan verdiepen in tdp enz. Ik heb het totaalbedrag nog steeds onder de 1000 euro. Nu ben ik reviews van verschillende shops aan het doorlezen. Heb jij (of ken jij iemand met) ervaring met AFuture.nl en/of EG Computer Specialiteiten? Reviews zijn over het algemeen goed. AFuture.nl scoort iets beter. Problemen doen zich vooral voor bij hun bezorgservice. Heb jij een bepaalde voorkeur qua shops?

De Scythe Mugen 4 PCGH Edition is iets goedkoper, een stille en betrouwbare koeler met meer capaciteit als de Zalman CNPS10X Performa.
Wellicht is dat een betere keuze, de Zalman is al een vrij gedateerd model.
Afuture heb ik zelf regelmatig besteld, goede ervaringen mee, ook wat betreft aftersales. De andere zaak ken ik niet, nooit zaken mee gedaan. Wel met Mycom, Alternate, Azerty ( het meest ), 4Launch, CoolBlue en nog een paar.
Ik bekijk altijd de shop-reviews op tweakers.net ( klik op de groene sterretjes achter de shops op de link onder de Scythe koeler boven ).

Mooie koeler ook die Scythe. Stoppen we die erin. Ik heb wel gelezen dat hij vrij groot is. Volgens de specificaties past het wel, maar lukt het volgens jou ook? Verder biedt MyCom 2 verschillende versies aan, een gewone en een pc games edition. Welke moet ik nemen? Verder heb ik begrepen dat de koeler via een 3-pins aansluiting op het moederbord wordt aangesloten. Deze heeft dan geen PWM-mogelijkheden. Dat is geen probleem neem ik aan?

Over de SSD: er zitten standaard 2,5 inch bay's in de kast. Heb je dan nog schroefjes/bracket nodig om in te bouwen?

Je geeft verder aan tevreden te zijn over AFuture.nl, ondanks hun slechte reviews qua levering. Heb jij weleens problemen gehad met de levering van DPD? Zelf hebben ze aangegeven dat ze in het derde kwartaal van dit jaar PostNL aan gaan bieden voor de levering.

In het algemeen: je bijdragen aan mijn topic zijn zeer waardevol. Je komt over als een zeer ervaren systeembouwer. Mag ik vragen hoeveel systemen je al gebouwd hebt?

Verschil in de 2 uitvoeringen is het aantal fans, de Mugen 4 heeft er 1, de Game Edition 2 ( push-pull ). Welke je neemt is aan jezelf, zelf zou ik de G.E. nemen.
Wat hoogte betreft past het, je houdt ongeveer 11-13 mm ruimte tussen bovenkant koeler en zijpaneel van de kast over.. :D

Voor de SSD zullen er wellicht 4 schroefjes bijzitten om deze in de 2,5" -bay vast te zetten indien het geen snelsluiting betreft of ze worden bij de SSD meegeleverd.

Wat Afuture betreft: ik heb vrijwel alle bestellingen daar afgehaald, Veenendaal is niet zover hier vandaan en m'n zuster woont er ook ( voor de koffie :) ).
De enkele bestelling die thuisbezorgd werd is probleemloos verlopen. Dus ik kan de reviews niet bevestigen.
Bij Azerty heb ik de beste ervaringen, goede communicatie, aftersales en garantie-afhandeling, Ze zijn niet altijd de goedkoopste maar service is mij ook iets waard en dat zit bij hen wel goed naar mijn mening en ervaring.

Hoeveel systemen ik reeds gebouwd heb weet ik bij benadering echt niet, ik stel ze al samen en bouw ze al sinds de 486DX2-66 processors, dus al zo'n 20 jaar schat ik.
Verder maak ik ook ICT-systeem samenstellingen ( server en werkstations ) voor het MKB ( tot +/- 35 - 50 man personeel ) gebaseerd op de gebruikte applicaties en de daarvoor benodigde server-eisen.
Deze setups stuur ik dan als offerte-aanvraag naar een aantal ICT-installatiebedrijven voor een prijsopgave. De rest is dan aan het betreffende ICT-bedrijf en de klant, daar houdt mijn bemoeienis op.:P
Overigens is dit alles voor mij puur hobby, interesse en tijdverdrijf, het is geen beroepsmatige aangelegenheid.

Laatst bewerkt:
Wooow!! Wat een enorme staat van dienst zullen we maar zeggen! :eek:
De G.E. van de CPU-koeler had ik ik inderdaad ook al gekozen. De SSD is ook duidelijk.
Wat betreft AFuture.nl: ik woon in Katwijk en we moeten constateren dat dat iets verder weg is bij Veenendaal :d
Jij hebt wat dat betreft dan twee vliegen in één klap! :thumb:
Ik ga kijken of ik nog wat onderdelen bij Azerty kan krijgen.
Kan je bij Azerty bijv. ook een vraag stellen m.b.t. het inbouwen als je bijv. ergens mee vast loopt? Ik verwacht niet dat het zal gebeuren en anders is er veel info/hulp online te vinden.

Ik kan het risico uiteraard ook nemen bij AFuture.nl
Het is wel zo dat van de zeg maar 300 reviews er 298 gewoon prima zijn. Dus het zal wel goed gaan.
Het is alleen wat opvallend dat van de negatieve reviews het bijna in alle gevallen om de bezorging gaan.
Kan AFuture.nl niet veel aan doen, anders dan een andere bezorger kiezen (waar ze dus ook mee bezig zijn).

Laatst bewerkt:
Ja hoor, Azerty heeft ook een technische dienst die je telefonisch kunt benaderen, alleen is dat een kostbare zaak als ik mij goed herinner. De keer dat ik hen gebeld heb met een vraag kostte dat iets van € 0,35 / minuut.
Je kunt je vragen ook hier kwijt en anders stuur je me een mailtje, dan komt het ook goed :D:thumb:
Ben al 30 jaar niet meer in Katwijk geweest maar het is me net even te ver voor een bakkie maar wie weet...als het mooi weer is :):cool:

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels de onderdelen besteld. Alles was voldoende duidelijk. Ben benieuwd!!
Ik zal je op de hoogte houden over de voortgang van het verdere gebeuren.

Alle succes gewenst, hoop dat het allemaal vlotjes verloopt :thumb:

@scrapheap, dit is nou wat je noemt duidelijk antwoord geven!!!! Hulde!!!:thumb::thumb:

@antonwas, ben een beetje laat en iik weet niet waar je hebt besteld, maar geen zorgen vwb de bezorging bij afuture. Ik heb er al heel wat keren besteld en altijd netjes en op tijd bezorgd.(ook afgehaald aldaar, ik werk er soms op hetzelfde industrieterrein) :thumb:

Forum heet "helpmij" dus dat probeer ik zo goed mogelijk in de hoop dat een ander er iets mee kan / zijn voordeel mee doet.
Op een miskoop / teleurstelling zit niemand te wachten, het leven is al duur genoeg en een hobby moet leuk blijven :thumb:

@petje11: Ik had ook al tegen scrapheap gezegd: je antwoorden zijn zeer duidelijk en waardevol!
Ik heb besteld bij Alternate, 4Lauch, Azerty en MyCom. Kast (4Launch) en GPU (Alternate) zijn al binnen.
Een SSD heb ik opgehaald in de winkel. Deze was online niet te verkrijgen bij MyCom, terwijl hij daar wel het goedkoopst was.
De CPU-koeler (ook MyCom) komt morgen als het goed is. Verder zit Azerty alleen nog te wachten op het moederbord. Hopelijk komt het deze week nog!

@scrapheap: als Helpmij prijzen uit zou reiken voor de beste bijdragen, dan verdien jij er een!!
Het leven is inderdaad erg prijzig en je hobby moet ook echt een hobby blijven :d. Zoals gezegd: het is mijn eerste keer dat ik zelf bouw.
Ik weet er theoretisch vrij veel van, maar heb het nog nooit in m'n handen gehad. Tot nu!
Mijn grootste probleem is dat er zo veel van dat spul te koop is dat je door de bomen het bos niet meer zit.
Maar dankzij jouw hulp ben ik pas echt de meerwaarde van Tweakers gaan inzien. Dit forum was al waardevol!! Had me eerst aangemeld bij Hardwareinfo, maar vind Tweakers toch iets beter!
Uiteraard is Hardwareinfo ook niet slecht met z'n PC-builder!

Heb nog wat vragen: zijn alleen wat meer softwarematig. Is misschien ander topic? :rolleyes: Weet niet hoe goed je daar in bent? Wil graag OS op de SSD installeren en de bestanden en niet veelvuldig gebruikte programma's op de HDD. In deze post: http://superuser.com/a/491140 worden een aantal zaken genoemd die makkelijk verplaatst kunnen worden van de standaardlocatie (SSD) naar de HDD. Zijn er nog meer zaken die je kunt verplaatsen? Begrijp me goed: ik wil geen omslachtige capriolen uit gaan halen om zoveel mogelijk van de SSD af te halen, maar we weten allemaal dat SSD's niet zo geschikt zijn voor bulkopslag en frequent schrijfwerk. Vandaar. Ben benieuwd naar jullie reactie!

Laatst bewerkt:
Windows op SSD installeren is optimaal gebruik maken van je SSD. Mijn hoofdsysteem (Ci7) start op in 29 seconden, mijn 2e systeem(Ci5) in 11 seconden.
De link die je vond om veel gebruikte mappen op de HDD te plaatsen werkt prima, vooral de map Downloads.
Ik maak veel gebruik van Usenet ( nieuwsgroepen ).
Mijn downloadprogramma daarvoor ( Newsleecher ) staat geïnstalleerd op de SSD maar de download-map staat op 1 van de 3 HDD's die ik gebruik als opslag en voor het bewerken / renderen van video's en Photoshop.
Zo laten ook veel games je de keuze om op een andere dan de C-schijf te installeren, dat kun je gerust doen.
Op een SSD moet je het her-schrijven van het gebruikte geheugen zoveel mogelijk beperken, dat komt de levensduur ten goede dus wat veel (her)schrijf-acties nodig heeft, bij voorkeur op de HDD installeren.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan